Koulumme Jämsän yhteiskoulu juhli
110-vuotistaivaltaan kuluvan vuoden lokakuun alussa. Juhla pidettiin Himoksen
Areenassa ja paikalla oli lähes 250 koulun entistä oppilasta, senioria. Juhlan
järjestikin vuonna 1980, eli koulun 75-vuotisjuhlan yhteydessä perustettu
Senioriyhdistys. Juhla oli onnistunut ja juhlapaikka toimiva, vaikka se ei enää
liittynyt mitenkään koulun entisiin eikä nykyisiin rakennuksiin. Jämsän
yhteiskouluahan on käyty jo monissa eri tiloissa. Huomattavimmat lienevät
kuuluisa Tattikoulu sekä sen seuraaja Seppolan koulu. Tattikoulu purettiin
lopullisesti vuonna 1975 ja Seppolan koulu, joka otettiin käyttöön 1950-luvun
puoliväliin mennessä, on jo tyhjentynyt ja odottaa purkamistaan. Myös 1970-luvun
alussa rakennettu erillinen lukiorakennus odottaa purkamistaan.
Koulurakennuksilla näyttää siis
olevan elinkaarensa, joka on koko ajan lyhentymässä. Purkamistaan odottava
lukiorakennus ei toiminut käytössä 40 vuotta enempää, mikä on tiilirakennukselle
todella lyhyt aika.
Koulun 110-vuostisjuhlan
osallistujien ikäjakautuma oli väistämättä vahvasti vanhimpiin ikäluokkiin
painottunut. Voidaankin ehkä sanoa, että juhla oli ensisijaisesti Tattikoulun
perillisten. Hyvin suurella osalla osallistujista oli omakohtaista kokemusta
koulunkäynnistä vanhassa koulurakennuksessa. Illan pääohjelman muodosti lisäksi
koulun oppilaan ja opettajan, professori Antti Hassin juhlapuhe, jonka sisältö
koostui monin osin koulun, myös vanhan Tattikoulun vaiheista.
Antti Hassin mukaansa tempaavan
puheen sisältöön kuului myös arkkitehti Risto Kaakon katsaus Tattikoulun
historiaan ja sen kulttuuriseen taustaan. Tattikoulun suunnittelija oli
jyväskyläläinen arkkitehti ja Jyväskylän seminaarin piirustuksen ja käsityön lehtori
Yrjö Blomstedt. Koulurakennus valmistui vuonna 1908 ja kuului siis monella
tavalla suomalaisuuden nousukauteen ja suomalaisen taiteen kultakauden henkeen.
Risto Kaakko kertoi, että Yrjö
Blomstedt matkusteli vuosina 1894 ja 1896 yhdessä arkkitehti Viktor Sucksdorffin
kanssa Itä-Karjalassa. Matkojen tuloksista tehtiin kirja, jonka
kansallisromanttisia aiheita on monissa rakennuksissa, mm. Akseli
Gallen-Kallelan ja Pekka Halosen ateljeissa.
Jämsän yhteiskoulun Tattikoulun
rakennuksen jykevät kiviportaat olivat jugendista nousevaa
kansallisromantiikkaa. Muilta osin koulu oli puhdasta jugendia. Tyyli oli
syntynyt 1800-luvun puolivälissä Keski-Euroopassa. Suomeen taidekasvatusaatteen
toi Uuno Cygnaeus ja taideteollisuusaatteen C. G. Estlander, joka rakennutti
sitä varten Ateneumin. Cygnaeuksen metodi oli ’työn avulla työhön
kasvattaminen’. Risto Kaakon mukaan ei ollut sattumaa, että Cygnaeuksen ja
Estlanderin hengenheimolaisen suunnittelema koulurakennus oli jugendia.
Vuonna 1908 valmistunut koulurakennus,
joka siis valmistui jo kolme vuotta koulun perustamisen jälkeen, oli 1900-luvun
taitteen taiteen ja rakennustaiteen huippua Suomessa. Tattitorni oli koulun
tunnus. Se symbolisoi sitä kohottavaa kulttuuria, jota koulun uskottiin
antavan. Koululla ja koulunkäynnillähän on Suomessa ollut erityinen arvo.
Lukutaito ja kohoava koulutustaso ovat olleet suomalaisen kulttuurin ja talouden
sekä koko yhteiskunnan vahvin nousuvoima. Suomalaiset ovat sukupolvien ajan
halunneet taata lapsilleen itseään paremmat olot, mihin koulutus on ollut tähän
päivään asti varmin tae ja tie.
Koulurakennuksen symboli, tatti,
purettiin jo 1950-luvulla. Koulurakennus oli kuitenkin opetuskäytössä vielä
1970-luvun alussa. Vuonna 1975 se kuitenkin purettiin päätöksillä, joiden
tekijöiksi ei tänään varmaankaan kukaan tunnustaudu. Rakennuksen mukana hävisi
kappale komeinta jämsäläistä kulttuurihistoriaa.
Kuten alussa sanoin, meillä monilla
entisillä oppilailla on vielä omakohtaisia muistoja Tattikoulusta. Varhaisimmat
omat muistoni ulottuvat koulun joulujuhliin 1940-luvun lopulle. Isäni oli
koulun opettajana vuodesta 1932 ja niinpä minäkin pääsin opettajan lapsena
joulujuhliin jo kolme-tai neljävuotiaana. Ehkäpä ne olivat koulun teinikunnan
pikkujouluja. Istuin kuitenkin etupenkissä ja seurasin silmä tarkkana jouluista
ohjelmaa. Mieleen on jäänyt erityisen pitkä joulupukki. Se tietysti hämmästytti
kolme-nelivuotiasta, koska oikea pukki kotona ei koskaan ollut yhtä pitkä.
Ilmeni kuitenkin, että pituus johtui siitä, että pukki olikin kaksi poikaa,
joista toinen poika istui toisen harteilla.
Toinen muistikuva koulutilaista
liittyy Vappuun. Partiolaisten vanhemmat järjestivät 1950-luvun alussa
Vappumatineoita, joissa kerättiin varoja partiolaisten toimintaa tukemaan.
Hirsiseinäinen juhlasali oli Vappuna valoisa ja pöydät täynnä simaa sekä muita
Vapun herkkuja. Tunnelma oli ilmapallon keveä.
Juhlasali oli akustiikaltaan hyvä,
joten isäni mukaan mm. Hannikaisten musiikkiveljekset Jyväskylästä järjestivät siellä
kamarikonsertteja. Näistä ei itselläni ole muistikuvaa.
Puukoulussa sain opetusta vielä
kansakoulun kolmannella tai neljännellä luokalla, kun jostakin syystä kävimme
siellä veistotunneilla. Mielikuvani on, ettemme käyneet kuin muutaman kerran.
Tämä oli siis 1950-luvun puolivälissä. Koulutyö Tattikoulussa jatkui siis
1970-luvun alkuun. Viimeisiä Tattikoulun opettajia oli äitini Salme Laaksonen.
Hän toimi koulun käsityön opettajana vuoteen 1971.
Oppikoulu jatkuu nyt Jämsässä
peruskouluna Paunun alakoulussa ja Vitikkalan yläkoulussa. Lukio on siirtymässä
Jokivarren kouluun. Entisen Jokivarren kansakoulun puurakennus valmistui jo
1884 eli lähes 25 vuotta aikaisemmin kuin Tattikoulu. Jokivarren puukoulu on
ollut koulu- yms. käytössä siis yli 130 vuotta. Tämä kertoo rakennuskulttuurin
kestävyydestä, kun asiat tehdään kunnolla ja perinteitä vaalien. Tosin
rakennus ei enää kelvanne ilman isoja remontteja koulukäyttöön, mutta ehkä
sellainenkin aika vielä tulee. Itsellä koulurakennukseen liittyy paljon
henkilökohtaisia muistoja 1950-luvun alkuvuosilta. Samanlaisia olisi varmasti
isälläni 1910-luvulta ja isoisälläni 1880-luvulta, jos he vielä eläisivät.
Uuno Cygnaeuksen "työn avulla työhön kasvattaminen" olisi oiva periaate myös maahanmuuttajien kotouttamisessa. Siinä oppii kieltäkin varmaan paremmin kuin kursseilla.
VastaaPoistaKunhan vain pystyttäisiin läpäisemään ay-jäärien rakentamat esteet palkkauksessa.
Nykyinen koulu aloitti huippumodernin opetuksen, jossa opettajat päivystävät "torilla" ja lapset opiskelevat yksin – jo useampi lapsi vaihtamassa koulua. Tätä tänään...https://yle.fi/uutiset/3-10919909
VastaaPoistaKävin tattikoulussa musiikin ja liikunnan tunneilla vielä 1974 - 1975. Sitten rakennus vain katosi, en muista nähneeni sen purkamista.
VastaaPoista