maanantai 6. huhtikuuta 2015

Suomen kehitysyhteistyö vedenjakajalla


Eduskuntavaalien lähestyessä ilmassa on Suomen kehitysyhteistyön uuden vaiheen odotusta. Huomiota herättävää on ollut eräänlainen hiljaiselo kehitysyhteistyöpolitiikan ympärillä. Asia on ollut hyvin vähän esillä itse vaalitaistelussa. Tämä on toisaalta ymmärrettävää, kun eri tahoilla – niin politiikassa mukana olevien kuin kansalaisten keskuudessa – odotetaan sydän kylmänä, minkälaisia etujen ja palvelujen leikkauksia uuden hallituksen politiikkaan tulee sisältymään. Valtiovarainministeriön virkamiehet ovat mitoittaneet leikkausten tarpeen noin 6 miljardiin euroon seuraavan vaalikauden aikana. Siitä 4 miljardia on jyvitetty valtiolle, jonka vuosibudjetti on nyt 55 miljardin euron luokkaa.

Varsinaiseen kehitysyhteistyöhön on suunnattu vuoden 2015 valtion talousarviossa hieman yli 800 miljoonaa euroa. Kehitysyhteistyön määrärahoja lisää jonkin verran päästöoikeuksien myynnistä saadut tulot. Kokonaisuudessaan määrärahat supistuvat kuluvana vuonna ehkä 100 miljoonan euron luokkaa. Tämä on käänne kehitykseen, missä Vanhasen hallitukset nostivat määrärahan kaksinkertaiseksi. Kataisen hallitus oli sitoutunut nostamaan Suomen kehitysyhteistyön määrärahan 0,7 prosenttiin bruttokansantuotteesta, mikä olisi merkinnyt ehkä 400 – 500 miljoonaa suurempaa rahoitusta nyt toteutuvaan.

Jo yli 40 vuotta sitten Suomen rahoitukselle asetettu tavoite jää jälleen saavuttamatta. Tosiasiassa tilanne on kääntynyt varsin paljon vaikeampaan suuntaan. Nyt ei puhuta määrärahojen lisäyksestä vaan siitä, kuinka paljon niitä leikataan. Puolueilta on edellytetty jo ennen vaaleja täsmennettyjä valtion talouden leikkauslistoja. Odottelun jälkeen mielialat ovatkin muuttuneet ja listojen esittelyssä ilmassa on eräänlaista huutokauppatunnelmaa. Eli kuka esittää kovimmat leikkaukset.

Leikkauslistat ovat osittain sisältäneet myös kehitysyhteistyön määrärahat. Tähän mennessä puolueet ovat valinneet kaksi tai oikeastaan kolme linjaa. Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat kertoneet täsmällisiä lukuja. Sosialidemokraatit eivät ole sanoneet kehitysyhteistyöstä mitään, vaikka kokonaissopeutus valtiontaloudessa heillä on neljän miljardin luokkaa. Pienpuolueet ovat pitäytyneet 0,7 prosentin BKTL-tavoitteessa, mikä siis käytännössä tarkoittaisi noin puolen miljardin lisäystä määrärahoihin. Se on tietysti tässä tilanteessa epärehellistä. Lisäys edellyttäisi vähintään samaa leikkausta muista valtiontalouden menoista.

Ilmassa on itse asiassa samaa tunnelmaa kuin 1990-luvun alussa. Tuolloin kehitysyhteistyömäärärahojen kovan nousun loppuvaiheessa alkoi kuulua arvostelua toteutetun politiikan suhteen. Silloin äänessä olivat eräänlaiset kehitysyhteistyön ortodoksit, joille Suomen politiikka oli liian itsekästä. Arvostelun mukaan yhteistyössä otettiin liiaksi huomioon Suomen omat edut. Kun maan talous ajautui vuosikymmenien pahimpaan lamaan, kehitysyhteistyöstä oli helppo leikata, kun siitä todistusten mukaan suuri osa meni ”Kankkulan kaivoon”. Määrärahat leikattiin vajaasta 3,5 miljardista markasta noin 1,5 miljardiin. Oli siinä virkamiehillä selittämistä meidän kehitysmaakumppaneillemme.

Nyt objektiivinen tilanne on hyvin samanlainen. Suomen talouden romahdus vuonna 2009 ja sen jälkeen alkanut näivetysaika ovat johtaneet siihen, että BKT on kooltaan enää vuosien 2006/2007 tasoa. Olemme eläneet siten kohta kymmenen vuotta nollakasvun aikaa. Olemme kroonisessa valtiontalouden alijäämässä ja kohta kestävyysvajeessa. Valtio velkaantuu 5 – 6 miljardia vuodessa. Käytännössä siis kehitysyhteistyökin rahoitetaan velkarahalla.

Tällä kertaa Kankkulan kaivon avasi Ulkoministeriön entinen korkea virkamies, ex-suurlähettiläs Matti Kääriäinen. Hänen tammikuussa ilmestynyt kirjansa ”Kehitysyhteistyön kirous” todistelee, ettei kehitysyhteistyöllä päästä asetettuihin tavoitteisiin. Päinvastoin, kehitysrahoitus on itse asiassa haitallista. Vaikka väitteet ovat monin osin vääriä, ne ovat tehneet tehtävänsä. Koko politiikka on saatettu kyseenalaiseksi. Nykytilanteessa se merkitsee määrärahoihin miljoonien, ehkä satojen miljoonien leikkauksia. Korkean asiantuntijan lausunnot antavat selkänojaa poliitikoille.

Leikkaussummia onkin alkanut ilmaantua. Keskustan listalla on noin 200 miljoonan euron leikkaus, joka pitää sisällään kuitenkin muitakin elementtejä kuin varsinaisia kehitysyhteistyörahoja, mm. hallinnon rationalisointia. Todennäköistä onkin, että mm. suurlähetystöverkostoa supistetaan juuri kehitysmaista. Tämä lienee perusteltuakin, koska todennäköiset leikkaukset kohdistuisivat etenkin valtion kahdenväliseen apuun.

Kokoomuksen leikkaus kehitysyhteistyöhön olisi pääministeri Aleksander Stubbin mukaan noin 300 miljoonaa euroa. Perussuomalaiset panisivat koko apupolitiikan remonttiin. Rahoitus siirrettäisiin suurelta osin vapaaehtoiseksi. Käytännössä tämä merkitsisi määrärahojen puolittamista tai enemmänkin. Vaikka kaavailut ovat vielä varsin varhaisia, objektiivinen tilanne näyttää siis muodostuvat sellaiseksi, että varsinaisen kehitysyhteistyön määrärahoissa palattaneen tasolle, josta Vanhasen ensimmäinen hallitus alkoi niitä nostaa. Se kuinka paljon rahoitusta saadaan lisää esimerkiksi päästöoikeuksien myynnillä, on vielä varsin vaikeasti ennustettavissa.

Jos ja kun kehitysyhteistyön määrärahat Suomessa putoavat - ehkä kolmanneksen, pitää kysyä, saadaanko aikaan – kuten Kääriäinen ja kumppanit uskovat – parempaa politiikkaa. Vai onko köyhien maiden auttamisen tarve tällä tavalla jo ohi? Vastaus on - tuskin ja ei ole. Kehitysyhteistyön tulisi olla pitkäjänteistä, yli hallituskausien ulottuvaa. Sisällöllisiä muutoksia ja painopisteiden tarkistamista tarvitaan, mutta kehityksen pitäisi olla jatkuvaa ja politiikan ennustettavaa.

Taas 1990-luvun kokemuksia muistellessa on helppo nähdä, mihin poukkoileva politiikka johtaa. Suomelta odotettu panos köyhien maiden kehitykseen on parhaimmillaan osaamisen ja asiantuntemuksen siirtämistä. Osaaminen on sekä ihmisten että instituutioiden hallussa. Kun määrärahat 90-luvulla romahtivat, vuosikymmenien kokemus esimerkiksi kehitysmaiden maataloussektorilla jäi hyödyntämättä. Kun sitten 2000-luvun puolivälistä määräahoja alettiin tuntuvasti lisätä, huomattiin että asiantuntemusta oli lähes sukupolvi menetetty. Viime vuosina on jälleen kasvanut uutta osaajaa, jotka nyt taas joutuvat ehkä etsimään muita työuria.

Kuten edellä viittasin, leikkausten vuoksi eniten vaarassa lienee valtiovallan kahdenvälinen apu köyhille maille. Kahdenvälinen apu voi juuri hyödyntää suomalaista ammattiosaamista tutkimuslaitoksista, neuvontajärjestöistä, korkeakouluihin ja valtionhallintoon. Kansalaisjärjestöjen yhteistyö pystynee säilyttämään tulevaisuudessakin yhteistyön perusideaa, ruohonjuuritason yhteydenpitoa ja vuorovaikutusta ihmisten ja instituutioiden kesken. Humanitaarista apua tarvitaan aina, mutta käytännössä se on palokuntatyötä, jossa yhteistyösuhteet eivät ole pitkäaikaisia. EU:n ja multijärjestöjen kautta menevä raha koskee vain harvoja suomalaisia.

Varsinaiseksi pitkäjänteisen kehitysyhteistyön osaamisyksiköksi Suomessa jäänee lähinnä Finnfund. Finnfund joutuu määritelmän mukaan toimimaan niin, että sen työn tulokset ovat kestäviä. Toimintaa on merkittävästi laajennettu nykyisen johdon aikana köyhissä maissa ja tulosten laadun takaavaa kriteeristöä on jatkuvasti kehitetty. Vanhasen hallitusten ansiosta Finnfundin omaa pääomaa lisättiin niin, että toiminnan mittakaava on jo kohtuullinen, vaikka laajentamista olisi syytä jatkaa. Useimmat poliittiset puolueet ovat viime vuosina näyttäneet tälle vihreää valoa.

Vaikka paljon osaamista säilyy uudessakin tilanteessa, suomalaisten asiantuntijoiden ja poliitikkojen painoarvo köyhien maiden kehityksessä heikkenee. Eniten kärsii tietysti Suomen ulkopolitiikan uskottavuus tällä sektorilla, joka on olennainen osa Suomen ulkosuhteita. On tietysti syytä olla huolestunut, onko edessä oleva vaihe Suomen 50-vuotisen kehitysyhteistyöhistorian pahin kriisi.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti