Taas kerran
voi sanoa, että elämme poikkeuksellisia aikoja. Suomen kansantalouden kehitys
on ollut jo vajaan seitsemän vuoden ajan niin laimeaa, etten sanoisi heikkoa,
että nykypäivää ja etenkin tulevaisuutta joudutaan katsomaan aivan eri lailla
kuin mihin olemme Toisen maailmansodan jälkeen tottuneet. Toisen maailmansodan
päättymisestä tulee Suomen osalta kuluneeksi talven aikana 70 vuotta, joten
ihan jokapäiväisestä muutoksesta ei ole kysymys.
Millä
tavalla nykytila on sitten erilainen? Hyvän vertailukohdan antaa vuonna 2008
laadittu ja seuravan vuonna hyväksytty Ilmasto- ja energiapoliittinen ohjelma.
Tuo silloisen Vanhasen hallituksen aikana laadittu ohjelma perustui parhaiden
talousasiantuntijoiden käsitykseen talouden ja yhteiskunnan kehityksestä aina
vuoteen 2030 saakka. Energia- eikä etenkään ilmastopolitiikkaa ei voi
suunnitella vain muutamaksi vuodeksi eteenpäin vaan tähtäin täytyy olla
vuosikymmenien päähän.
Vuonna 2008
asiantuntijat arvioivat Suomen talouden kasvavan noin 2,3 prosenttia vuodessa
aina vuoteen 2020 ja 1,8 prosenttia vuodessa siitä eteenpäin. Ennustetta ei
voinut pitää yltiöoptimistisena, koska vuosina 1980 – 2008 talous oli kasvanut
keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa, vaikka aikaväliin sijoittui 1990-luvun
alun raju lama.
Todellisuudessa
Suomen talous on nyt bruttokansantuotteella mitattuna pienempi kuin vuonna 2008,
itse asiassa se on reaalisesti vuoden 2006 tasolla. Ennusteet kuluvan vuoden ja
vuoden 2015 kasvuksi eivät lupaa, että Suomen talous saavuttaisi vielä ensi
vuonna edes saman tason kuin vertailuvuonna 2008. Tulemme siis ensi vuonna eläneeksi keskimääräisesti
nollakasvun aikaa jo yhdeksän vuotta. Suomen talous on ensi vuonna runsaan viidenneksen,
eli yli 20 prosenttia pienempi kuin mihin vuoden 2008 ennusteet olisivat
johtaneet. Kun kansansantalouden koko on vuonna 2014 noin 200 miljardia euroa,
sen pitäisi ennusteiden mukaan olla jo 245 – 250 miljardia euroa.
Luvut ovat
tietysti sinänsä abstrakteja eivätkä kerro paljon reaalimaailman tilanteesta.
Vaikutukset kuitenkin hahmottuvat paremmin, kun tiedämme, että talouskasvu
heijastuu suoraan mm. verotuloihin. Arviot valtiontalouden alijäämästä vaihtelevat
6 – 10 miljardin väillä. Alijäämällä on paineita tulevaisuudessa vain kasvaa,
kun suuret ikäluokat tulevat nykyistä enemmän hoitoa tarvitsevaan ikään, ehkä
10 – 15 vuoden kuluessa. Jos talous olisi kasvanut oletetulla tavalla, merkittävää
alijäämää ei vielä olisi ilmaantunut.
Realiteetit
ovat realiteetteja eikä toteutumattomien haaveiden perään kannata haikailla.
Sillä tavalla ne eivät ainakaan palaa. Tosiasia kuitenkin on, ettei Suomen
talous enää palaa sille kasvu-uralle, josta se viime vuosikymmenen vaihteessa
erkaantui. Uuteen tilanteeseen on pakko sopeutua. Suomen tilanne ei ole
kuitenkaan toivoton, jos osaamme käyttää mahdollisuutemme. Mahdollisuuksiin
vaikuttavat sekä ulkoiset että sisäiset tekijät. Ensinnä muutama sana Suomen
mahdollisuuksiin vaikuttavista ulkoisista tekijöistä.
Talouden
isossa kuvassa, mitä suosikki-ilmaisua voi tässä hyvin käyttää, on pari suurta
kehitystrendiä, jotka olennaisesti muokkaavat Suomen talouden mahdollisuuksia.
1990-luvulla alkanut ja 2000-luvun ensi vuosikymmeninä voimistunut tuotannon
globalisoituminen muokkaa tuotannon ja palvelujen kansainvälistä kilpailukenttää.
Läntiset teollisuusmaat, Japani mukaan luettuna, saivat vuosikymmeniä käydä
rauhassa keskinäistä kilpailua markkinaosuuksista. Nykyinen tilanne on täysin
toinen. Kiina, Intia ja muut väestörikkaat maat valtaavat osansa. Aasian maissa
asuu yli puolet maapallon väestöstä ja samoin nuoresta työvoimasta.
Latinalainen Amerikka ja kohta myös Afrikka tulevat vauhdilla perässä. Kun
vielä 1990-luvulla maailmanmarkkinoista kilpaili noin miljardi teollisuusmaan
ihmistä, vastaava luku liikkunee nyt kolmen miljardin tasolla ja se kasvaa
nopeasti. Markkinaosuuksien ja tuotannon uusjako maailmassa on tietysti
oikeudenmukaista.
Eurooppa
näyttää tässä muutoksessa jäävän heikoimmalle osalle. Suomelle tällä on
merkitystä, koska integroidumme sekä poliittisesti että taloudellisesti
lähimarkkinoihin. On kuitenkin viime kädessä suomalaisista itsestään kiinni,
löytyykö meille ”saumaa” hieman kauempaa.
Se on täysin mahdollista.
Akuutti
talouskriisi, josta Eurooppa ja Suomi myös kärsivät, syntyi
rahoitusmarkkinoiden vääristyneestä kehityksestä. Yhdysvallat toimi
edelläkävijänä, mutta muut taloudet tulivat perässä. Koko tuotannollinen
ajattelu kääntyi finanssimarkkinavetoiseksi. Ei ollut enää tärkeää mitä tuotti
tai teki vaan miten arvopapereiden omistuksesta sai parhaan tuoton. Kun samaan
saumaan liittyi johtavien henkilöiden kohtuuton palkitseminen, talouselämän näköala
ja henkinen ilmapiiri olivat pilalla. Suomalaiset yritykset ja yritysten
omistajat olivat muutoksessa täysin rinnoin mukana. Syntynyttä ajattelutapaa ja
ilmapiiriä ei hevin muuteta. Siitä joudutaan kärsimään pitkään.
Monet
toivottavasti lyhemmän ajan muutokset vaikuttavat myös mahdollisuuksiin,
esimerkiksi Venäjän politiikka Ukrainassa ja muuallakin lähialueillaan. Näiden
negatiivisten muutosten kestoa on mahdoton ennustaa. Täytyy vain toivoa, ettei
kyse ole vuosista.
Suomessa
eivät sisäisetkään muutostekijät ole suosineet talouden suotuisaa kehitystä. Väestön
vanhenemisesta on puhuttu kyllästymiseen saakka. Suuret ikäluokat, nykyisin
noin 450 000 henkeä, ovat jo lähes kokonaan eläkkeellä. Ilman tätä
kehitystä nollakasvuvuodet olisivat nostaneet työttömyysasteen pitkälle yli
kymmeneen prosenttiin.
Työvoiman
tarjonnan vähenemistä ja aktiivisimman ikäluokan supistumista ei voi kuitenkaan
pitää hyvänä talouskasvun kannalta. Näitä trendejä eivät nykysuomalaiset itse
kykene muuttamaan. Ainoa lääke on suosia työperäistä maahanmuuttoa aikaisempaa
enemmän. Paljosta torjuvasta puheesta huolimatta trendi onkin kääntynyt. Maahan
saapuu nykyisin väkeä parhaimpina vuosina lähes 20 000 enemmän kuin täältä
lähtee. Tämä on hyvä alku. Hyvin monet maahanmuuttajat ovat yritteliäitä, ja
luovat omalla yrittämisellään talouteen dynamiikkaa. Euroopassa parhaiten
menestyneitä talouksia ovat viime aikoina olleet Saksa, Ruotsi ja
Iso-Britannia. Kaikissa näissä maissa on erittäin suuri maahanmuuttajaväestö.
Suuri maahanmuutto ei ole tietenkään ongelmatonta, mutta siihen ei nyt tässä
puututa.
Juuri nyt
Suomen synkkään talouden tunneliin tuovat valoa muutamat uudet kehityspiirteet.
Tällöin on kyse euron heikkenemisestä dollariin nähden sekä öljyn
kansainvälisen hinnan halpenemisesta. Molemmista seuraa merkittävä sysäys sekä
yrityksille että kuluttajille. Todennäköisesti nähdään metsäyritysten tulosten
paranevan, Finnairin kustannuskriisin helpottavan sekä muutenkin öljyhinnan
alenemisen aikaan saaman ruiskeen kertautuvan eri puolilla taloudessa.
Mainitut
lyhytaikaiset helpotukset eivät pelasta Suomea syvälliseltä uudistumisen
tarpeelta. Kyse on mm. niistä kuuluisista rakenteiden uudistamisen tarpeista.
Toisin kuin on esitetty, tämä uudistumisen tarve ei tarkoita ensisijaisesti
kunnallisten tai muidenkaan hallintorakenteiden uudistamista. Uudistaminen
olisi helppoa, jos kyse olisi vain hallinnon kehittämisestä.
Kyse
uudistamisesta on rakenteiden ohella uusista toimintavoista, rohkeasta uuden
teknologian soveltamisesta ja ennen kaikkea asenteesta. Tarvitaan myös uutta
luottamusta talouspolitiikkaan, yrityksiin ja ihmisten osaamiseen. Onneksi
näissäkin suhteissa on valoa näköpiirissä jo aivan lähitulevaisuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti