Joulunaika on erityinen. Se antaa
aihetta ajankulun pohtimiseen. Jouluahan vietämme Jeesuksen syntymän muistoksi.
Jeesuksen syntymä oli niin käänteentekevä tapahtuma maailmanhistoriassa, että nykyinen
ajanlaskumme aloitetaan Jeesuksen syntymävuodesta. Jeesuksen syntymävuosi määriteltiin
vuodeksi 1. Tämä koskee erityisesti kristittyjä kansoja ja kulttuureja, mutta monet
muutkin noudattavat käytännössä kristittyjen määrittelemää. Yli puolet maapallon
väestöstä noudattaa länsimaista, gregoriaanista kalenteria. Niinpä
vuosituhannen vaihtumista juhlittiin käytännössä kaikkialla.
Jeesuksen todellisen syntymähetken
määrittäminen on ollut kuitenkin yhtä vaikeaa kuin itse aikakäsitteen
hahmottaminen. Jeesuksen syntymästä ei ole tarkkoja historiallisia
dokumentteja. Syntymähetkeä on päätelty
Joululegendaan liittyvästä sanomasta. Joulun kertomukseen vaikuttanut Juudean
kuningas Herodes Suuri kuoli vuonna 4 ennen ajanlaskumme alkua, joten sitä
ennen Jeesuksen syntymän on täytynyt tapahtua. Arviot vaihtelevat kuitenkin vuosien
7 – 2 eKr. välillä.
Ajanlaskun alkuvuoden määritteli
munkki Dionysius 500-luvulla. Edeltävä vuosi taas oli 1 eKr., kun nollaa ei
tunnettu. Kun nollavuotta ei siis ole ollut, siitä on aiheutunut omat
ongelmansa. Ne tulivat esiin, kun 1900-luku vaihtui 2000-luvuksi. Tuliko toinen
millennium täyteen, kun numerot vaihtuivat vai vasta vuoden 2000 lopussa?
Itse aikakäsitys on vielä
vaikeaselkoisempi kuin nykyisen ajanlaskumme alkuhetki. Tätä seikkaa ovat
tiedemiehet pohtineet vuosisatoja. Nykyisen ajattelumme mukaan aika kytkeytyy
universumimme syntyyn. Maailmankaikkeudessa hahmotamme helposti kolme
ulottuvuutta, vaikkapa pituuden, leveyden ja korkeuden, mitä ne sitten
avaruudessa tarkoittavatkin. Kosmologien mielestä aika luo aika-avaruuteen
neljännen ulottuvuuden.
Aika yhdessä kolmiulotteisen
avaruuden kanssa muodostaa ympäröivän todellisuutemme. Kosmologit ovat taivaita
tutkiessaan tulleet siihen johtopäätökseen, että maailmankaikkeus syntyi
suurella alkuräjähdyksellä (Big Bang) 13,8 miljardia vuotta sitten. Tapahtui
jotakin käsittämätöntä. Tyhjästä syntyi energiaa ja ainetta, joka laajeni
käsittämättömällä nopeudella mittaamattomaksi avaruudeksi. Tämä avaruus on
jatkuvasti laajentunut. Viimeinen tieto on, että laajentuminen on lisäksi
edelleen kiihtyvä.
Tähän rannattomaan avaruuteen
tiivistyi vähitellen tähtijärjestelmiä, joita kutsutaan galakseiksi. Oma
galaksimme nimi on meille Linnunrata. Suomalaiset kutsuvat yötaivaalla näkyvää
tähtimuodostelmaa Linnunradaksi, ikään kuin muuttolintujen tieksi. Itämerensuomalaisten
mytologian mukaan tähtivyön ajateltiin olevan pyhän linnun, joutsenen reitti
Lintukotoon.
Länsimaissa näkymää kutsutaan usein
Maitotieksi (Milky Way). Nimityksen taustalla on kreikkalainen taru. Kreikkalaisen
sankarin Herakleen isä Zeus, joka oli saanut pojan Almene nimisen naisen
kanssa, asetti poikavauvansa imemään salaa nukkuvan vaimonsa Heran rintaa. Kun
Hera heräsi, hän työnsi vihaisesti pois vieraan lapsen ja samalla rinnasta
roiskahtava maito muodosti tähtitaivaan. Galaksin kantasanana onkin säilynyt
kreikankielen maitoa tarkoittava sana, gála.
Ajalla ja ajan mittaamisella on ollut
ratkaiseva merkitys kulttuurien syntymisessä maapallolla.
Kaldelais-babylonialainen korkeakulttuuri kiinnitti erityistä huomiota
tähtitaivaaseen ja sen ilmiöiden tutkimiseen. Sieltä meillä on perua taivaan
merkit, horoskoopit, seitsenpäiväinen viikko ja monet muut. Oli luonnollista jakaa
vuosi kahteentoista jaksoon, koska kuun kierto ja kuutamon kehitys ehtivät
vuoden aikana tapahtua kaksitoista kertaa.
Juutalaiset omaksuivat
babylonialaisilta seitsenpäiväisen viikon ns. Baabelin vankeuden yhteydessä
vuosina 587 – 539 eKr. He sovittivat Raamatun luomiskertomuksen tähän
viikkorytmiin, mistä meillekin lepopäivän pyhittäminen ja muu siihen liittyvä
ovat peräisin.
Ajan mittaaminen ei aikanaan ollut
samanaista sekuntipeliä kuin nykyisin. Päinvastoin, aika oli varsin joustava tekijä.
Päivä tarkoitti valoisaa aikaa auringon noususta auringon laskuun. Kuten
tiedämme, päivän pituus vaihtelee eteläisemmilläkin vyöhykkeillä auringon
sijainnin mukaan. Jossakin vaiheessa päivä jaettiin kahteentoista hetkeen
vuoden kuukierron mukaisesti. Hetkien tai tuntien kestot vaihtelivat päivän
pituuden mukaan.
Ajan ajatellaan olevan kuin jatkuva
virta, joka ei koskaan pysähdy. Mielessämme se tuntuu aika ajoin kuluvan
nopeammin, joskus hitaammin. Ajattelemme, että vain nykyhetki on todellista.
Historia on mennyttä, tulevaisuutta ei vielä ole. Mutta onko nykyhetkeäkään
olemassa? Yrittäessämme ajatella juuri tätä hetkeä, se oli jo. Olemme
kehittäneet yhä tarkempia mittareita, mutta nekin voivat vain lähestyä hetkeä.
Kaikkein lyhin mitattavissa oleva hetki on nimetty attosekuntiksi. Se on
sekunnin triljoonasosa.
Tieteellä ja tutkimuksella emme koskaan tavoita hetkeä. Voimme ehkä turvautua taiteilijan sanaan. Ajan suhteen
mieleeni ovat jäänyt Tapio Heinosen aikanaan herkällä baritonilla laulamat säkeet:
On
joka hetki ihmiselle ainutkertainen
Tuskin
tuokio on tullut,kun jo menneen huomaat sen.
Iän myötä tunne ajan rajallisuudesta on luonnollisesti yhä voimakkaampi. Sen vuoksi jokainen tuokio tai hetki on entistä arvokkaampi. Usein hienoimmat hetket liittyvät odotuksiin. Vaikka lapsen odotusten vertaa ei ehkä tavoita, Joulun odotus voi kuitenkin palauttaa muistot mieleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti