Sunnuntaina
12.1.2014 elokuvaohjaaja, professori Matti Kassila täytti 90 vuotta. Kassilan
elämään ja uraan kiteytyy mittava osa suomalaista elokuvahistoriaa. Ensimmäiset
elokuvaan liittyvät työnsä Kassila teki jo 1940-luvun puolivälissä, heti
päättyneen sodan jälkeen. Ensimmäinen ohjaus on vuodelta 1949, Isäntä soittaa hanuria. Viimeinen pitkän
elokuvan ohjaus on vuodelta 1994, Kaikki
pelissä. Jonkinlainen henkinen testamentti oli jo toiseksi viimeinen elokuva,
Sillanpää-ohjaus Ihmiselon ihanuus ja
kurjuus (1988), jossa Lasse Pöysti ja Liisa-Maija Laaksonen loistivat. Viimeisten ohjausten jälkeen Kassila jatkoi
kirjallista työtä, jonka tuloksena syntyivät mm. kirjat Kun pappa nauruun kuoli –eroottisia tarinoita (2007) ja Suurten elokuvaohjaajien jäljillä (2012).
On aivan
oikein, että Yleisradio on kunnioittanut Matti Kassilan pitkää työuraa ja
aikaansaannoksia syntymäpäivän aikaan ajoitetuilla TV-elokuvilla ja -ohjelmilla. Viikonvaihteeseen 11./12.1. oli sijoitettu
Teema-kanavalle peräjälkeen klassikoiksi muodostuneet kolme Palmu-elokuvaa; Komisario Palmun erehdys, Kaasua, komisario
Palmu sekä Tähdet kertovat, komisario Palmu. On moneen kertaan todettu, Palmu-elokuvat
muodostuivat Matti Kassilan elokuvauran huipentumaksi, eikä syyttä.
Matti
Kassila on itse sanonut, että Komisario Palmun erehdys on hänen täydellisimmin
onnistunut työnsä. Ohjaaja oli syksyllä 2012 Espoon eläkeliiton yhdistyksen
tilaisuudessa puhumassa työstään ja urastaan. Tällöin hän kertoi, että ko.
elokuvassa hän sai käyttää kaiken monipuolisen kokemuksensa, jota oli jo
viidentoista vuoden aikana elokuvan tekemisestä kertynyt. Hänhän oli aloittanut
vuonna 1946 Valentin Vaalan kuvaussihteerinä elokuvayhtiö Suomi-Filmissä.
Mikä sitten
teki Palmu-elokuvista ja erityisesti Komisario Palmun erehdyksestä niin erinomaisen?
Senhän elokuvakriitikotkin valitsivat vuonna 2012 kaikkien aikojen parhaaksi
elokuvaksi Suomessa.
Kansainvälisesti
tunnettu ohjaaja Martin Scorcese on sanonut, että 90 prosenttia elokuvan
onnistumisesta ratkeaa roolien osajaolla. Tässä on varmasti paljon liioittelua -
mutta kuitenkin totta toinen puoli. Varsinkin Komisario Palmun erehdyksessä
tuntuu kuin jokainen näyttelijä olisi luotu osaansa. Matti Kassila kertoikin
TV-dokumentissa (2006), että esimerkiksi Mika Waltarin luomaa hahmoa komisario
Palmuksi sovitettiin ja terävöitettiin Joel Rinteen persoonaan paremmin
sopivaksi. Niinpä Joel Rinne pääsee ”revittämään” hiljaisen komiikan keinojaan laidasta
laitaan. Olemuksellaan ja äänellään Rinne hallitsee sekä hahmoa että kuvaa
suvereenisti, mutta uskottavasti.
Elokuva
perustuu parhaimmillaan hyvään tekstiin, käsikirjoitukseen. Matti Kassila alkoi
työstää Palmu-elokuvan käsikirjoitusta Mika Waltarin rikosromaanin, Kuka
murhasi rouva Skrofin, pohjalta. Kassilan mukaan alkuperäinen teksti vaati
paljon sovittamista, jotta siitä saatiin enemmän elokuvallinen. Elokuvaan vaikutti henkilöiden
lisäksi myös tapahtumapaikkojen valinta, Helsingin miljööt. Niiden tuli soveltua
30-luvun tunnelmaan. Tämäkin onnistui niin hyvin, että elokuvan
tapahtumapaikoista on tullut itsessään friikkien ”pyhiinvaelluskohteita”.
Onnistuneen
kokonaisuuden ja onnistuneiden yksityiskohtien huipentumana pidetään Leo
Jokelan lauluesitystä ”Silmät tummat niin kuin syksyinen yö”. Reilun minuutin
pätkä onkin huvittavuudessaan ja huumorissaan suomalaisen elokuvan ehdoton
huippusaavutus. Itsellekin kohtaus on muodostunut keinoksi irtautua
alavireisyydestä, silloin kun maailma masentaa. Kun katselee pätkän Youtubesta,
mieli on taas valmis uusiin taistoihin.
Matti Kassila
kertoi, että kohtauksen tyyli ja rytmi syntyivät ihan kuin vahingossa.
Laulukohtausta oli kuvattu jo monta kertaa, mutta jokin ei ollut kohdallaan.
Ikään kuin vahingossa Leo Jokela heilautti laulun ja säestyksen tahdissa
vasenta kättään, ja Kassila oivalsi heti, että tässä se on. Niinpä Leo Jokelan
ilme ja vasemman käden sekä vasemman olkapään heilahdukset alleviivaavat
kohtauksen tunnelman ja sanoman.
Kassila
toteaa Tv-dokumentissa, että Leo Jokelaa oli ohjattava ikään kuin epäsuorasti.
Jokela oli näyttelijänä niin herkkä, että suora sanominen sai hänet helposti
lukkoon. Kassilan mukaan Leo Jokelan rooli, etsivä Kokki, toimi kuvassa tapahtumien
ja Palmun reaktioiden kommentoijana. Pienillä eleillä, ilmeillä ja tokaisuilla
Leo Jokelan Kokki alleviivasi tapahtumien ja tunnelmien kulkua.
Miten sitten
laulua ja Leo Jokelan esitystä voisi analysoida ja tulkita. Mistä tunteesta ja
tunnelmasta se kertoo? Miksi se on niin hyvä, että se kerta toisensa jälkeen
jaksaa puhutella?
Yhtä
vastausta näihin kysymyksiin ei liene, vaan jokainen tuntee ja tulkitsee
kokemuksen hieman omalla tavallaan. Tämä
varaus huomioon ottaen voinen pohtia vaikutusta omalta kannaltani. Lähtökohtana
on tietysti Usko Kempin sanoittama ja säveltämä humppa ”Silmät tummat kuin
syksyinen yö”. Monelle meistä siihenkin sisältyy muistoja vuosikymmenien
takaisista lavatansseista.
Silmät tummat niin kuin syksyinen yö
koskaan rauhaa mulle ei suo
Vaikka kuljen ääriin maailmojen
näen
aina silmät nuo
Ne täynnä kyyneleitä katsoo syyttäen
mä niitä
koskaan unhoittaa voi en
Silmät
tummat niin kuin syksyinen yö
aina
seuraa sielussain
Sanoissa
kuvastuu menetetty nuoruuden rakkaus tai mahdollisuus. Tummasävyistä ilmettä
alleviivaa syyllisyys, joka ulottuu sielun perukoille saakka. Syksyinen yö
lähestyy pimeyden ydintä. Tällaisen tunteen voi jokainen tavoittaa tai ainakin
kuvitella.
Eleiden ja
asentojen lisäksi Leo Jokelan hahmo ilmentää hyvin sekä laulun sanomaa että suomalaista
miestä. Reppana ihan kuin katuu olemassaoloaan – ainakin tekemisiään.
Kassilan
tv-dokumentin otsikkona on ”Kuva elää!”. Se oli hänen ensikosketuksensa tunne,
kun isä vei hänet viisivuotiaana katsomaaneläviä kuvia, elokuvaa. Elokuva
on kestänyt taidemuotona ja viihteenä hyvin aikaa. Elävien kuvien historia
yltää yli sadan vuoden taa. Elokuvien luomaan todellisuuteen ja tunnelmaan liittyy
dokumentaaristen tekijöiden ohella jotakin maagista. On sanottu, että elokuvan
todellisuus syntyy katsojan aivoissa, mielikuvissa. Näin tietysti onkin.
Joillakin ohjaajilla on kyky luoda kuvien avulla uskottavia ja elämyksellisiä
mielikuvia. Se on sekä ammattitaitoa että ennen kaikkea neroutta. Matti Kassilan
töistä voi näitä löytää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti