Presidentti
Mauno Koiviston viisauksia on ajatus, että trendejä ei voi taittaa, vain
taivuttaa. Toisaalta haluttua kehitystä voi vahvistaa tai vastaavasti
ei-toivottua heikentää. Nämä ovat tehtäviä, joissa yhteisten asioiden hoidolla,
politiikalla on rooli. Politiikassa tehdään myös valintoja olemassa olevien
vaihtoehtojen välillä. Valinnat perustuvat eri osapuolien asettamaan asioiden tärkeysjärjestykseen.
Vuoden
vaihtuessa on yleensä tapana miettiä menneitä ja suunnata tulevaisuuteen. Tässä
kirjoituksessa katseen kohteena on koko Suomi, ”sen ystävälliset äidinkasvot”.
Tarkastelun taustalla on ajatus, että jälleen kerran ollaan vaiheessa, missä
etsitään uuttaa suuntaa. Itse asiassa politiikan todellisuudessa kehitystä hallitsee
jo nyt uusi näkemys. Seurauksena on todennäköisesti syntymässä uudenlaiset äidinkasvot,
keskitetty Suomi.
Viime
eduskuntavaalien tulosten tultua julkisuuteen iloitsi tv:ssä sosialidemokraattinen
veteraanipoliitikko Rakel Hiltunen sitä, että keskustalla meni vaalit vielä
huonommin kuin demareilla. Hiltusen iloon oli syynä erityisesti se, että
uudessa tilanteessa kaupunkikeskuksien suurpuolueet, sosialidemokraatit ja
kokoomus, voivat toimia ilman, että keskusta on jarruttamassa.
Harjoitettu
politiikka onkin johdonmukaisesti toteuttanut kuluneen vajaan kahden vuoden
ajan keskitetyn Suomen ideaa.
Väestön ja
elinkeinotoiminnan keskittyminen etelään ja suurimpien kaupunkien alueille ei
ole uusi ilmiö. Itse asiassa Suomen asutus ja Suomen asuttaminen sekä eri
alueiden elinvoima ovat edenneet ikään kuin pitkinä aaltoina maaseudulle ja
maaseudulta pois. Keski-ajan lopulla, alkaen Kustaa Vaasan asutuspolitiikasta,
Suomenniemen metsästys- ja erämaiden asuttamista vauhditettiin kuninkaan määräyksillä.
Tavoitteena oli Suomenniemen asuttaminen myös Pähkinäsaaren rauhan rajan takana.
Maata pysyvään asutukseen valtaamalla laajennettiin valtakunnan
vaikutusaluetta. Tämä onnistui hyvin.
Vielä
suurempi aalto syntyi toisen maailmansodan jälkeen. Lähes puoli miljoonaa Karjalan
evakkoa sekä rintamamiestä asutettiin eri puolille Suomea – keskuksiin, kyliin
ja syrjäalueille. Samoina vuosina syntyneet suuret ikäluokat takasivat sen,
että väestöä ja elämää oli runsaasti kautta maan. Uusien asuin- ja
viljelytilojen raivaus sekä sodan jälkeinen jälleenrakennus saivat aikaan toimeliaisuutta
ja elinvoimaa koko maahan. Saavutukset huipentuivat viimein, kun viimeiset
kylät saivat 1960-luvulla sähköt ja metsätaloudesta poistui nollaraja, ts.
raja, jonka takaa kasvavaa puuta ei kannattanut hyödyntää.
Elinkeinotoiminnan
luomisessa valtiolla oli tärkeä rooli. Luonnon ja ympäristön resursseja
otettiin maa- ja metsätalouden ohella myös teolliseen käyttöön, maata
teollistettiin. Koko maan voimavarat, niin luonnovarat kuin työvoimakin, haluttiin saada käyttöön. Eräänä viimeisistä tämän politiikan hankkeista oli Siilinjärven
fosfaattikaivoksen avaaminen 1970-luvun lopulla valtion tuella. Tämä vaihe ei
enää toteutunut yksituumaisesti. Mm. myöhempi kauppa- ja teollisuusministeri
Erkki Tuomioja arvosteli hanketta jyrkin sanoin Talouselämä-lehdessä.
Vähitellen elinkeinoelämää ryhdyttiinkin Suomessa kehittämään pääosin
markkinatalouden ehdoin. Yhteiskunnan toimesta pyrittiin luomaan talouden
toiminnalle edellytyksiä, väestön koulutusta, vakaata hallintoa,
rahamarkkinoiden toimivuutta ja vapautta jne.
Elinkeinoelämän
ja väestön aaltoliike oli jo1960-luvulla kääntynyt maalta keskuksiin.
Markkinavoimat vetivät maalta väkeä, jopa Ruotsiin saakka. Tätä väestömuutoksen
vasta-aaltoa hidasti hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen. Koulutukseen,
terveydenhoitoon ja sosiaalitoimeen syntyi mittavasti uusia työpaikkoja ympäri
maan. Julkisen sektorin työllisyys kasvoi 1970-luvulta 1990-luvulle noin
400 000:sta yli 700 000:teen. Työllisyyttä, elinvoimaa ja
hyvinvointia riitti maan kaikkiin osiin.
Suomi eli 1980-luvulle
saakka suljetun talouden maailmassa. Vain pieni osa – tosin hyvin tärkeä – oli
kansainvälisen kaupan ja vapaan kilpailun piirissä. Talouden integroituminen
rajojen yli sekä ns. globalisoituminen etenivät sittemmin nopeasti. Se lisäsi
ja lisää edelleen talouden rakenteiden muutosten nopeutta. Samaan ilmiöön
liittyy myös informaatio- ja kommunikaatioteknologian vallankumous. Ajan ja
paikan rajat murtuivat. Ilmiö vahvisti talouden keskittäviä voimia, vaikka ensin
toisin ajateltiin.
Vapaan
markkinatalouden vanavedessä ja syntyneen kilpailun ehdoin myös julkisen
sektorin, ts. valtion ja kuntien liikelaitokset siirtyvät vaiheeseen, missä
tehokkuuden nimissä tuotantoa ja palveluja keskitetään ja automatisoidaan.
Valtion palvelut ja liikelaitokset ovat vetäytyneet maalta suurimpiin
keskuksiin. Enää ei parinkymmenen tuhannen kunnassa ole muita Vr:n palveluja
kuin lippuautomaatti, postin palvelut ovat siirtyneet R-kioskin hoidettavaksi,
vero- ja työvoimatoimistot siirtyvät maakuntakeskuksiin. Myös pelastus- ja
turvallisuuspalveluja keskitetään. Puolustusvoimien yksikköjä suljetaan. Kaikki
tämä merkitsee työllisyyden, toimeentulon ja elinvoiman heikkenemistä maakunnallisten
keskusten ulkopuolella.
Väestöä
keskittävän aallon muutostrendit ovat vahvoja. Suomessa on kuitenkin vuosikymmenien
mittaan ollut tahtoa kehittää koko maata ja luoda politiikalla trendeille
vastavoimia. Suuri rooli vastavoimien synnyttämisessä varsinaisen
elinkeinopolitiikan rinnalla on ollut koulutuspolitiikalla. Suomi onkin voinut pitkään
nauttinut laaja-alaisen peruskoulutuksen tuomasta Pisa-huomista ympäri
maailman. Alueellisen kehityksen kannalta vielä suurempi vaikutus lienee ollut
koko maan kattavan korkeakouluverkon luomisella. 1960-luvun ja 1970-luvun
koulutuspolitiikan kehittämisestä vastanneet poliitikot olivat kauaskatseisia. Yksiköiden siirtämistä tai perustamista Etelä-
ja Lounais-Suomen ulkopuolelle vastustettiin raivokkaasti. Perusteluna oli mm. pelko
korkeakoulujen tieteellisen tason laskusta.
Maan
kattavan korkeakouluverkon paikkakunnat muodostavat nyt rungon, jonka ympärille
koko Suomen väestö halutaan tiivistää. Perusteluksi sanotaan, että terveys- ja
hyvinvointipalvelut vaativat järjestäjikseen vahvoja kuntia.
Erikoissairaanhoidon huima kehitys ja sen kustannusten tekevät pienille
paikkakunnille mahdottomaksi kustantaa asukkailleen tarjolla olevat palvelut.
Tilanne vain kärjistyy väestön ikääntyessä ja nuorten siirtyessä työn tai
opiskelujen perässä suurempiin keskuksiin. Ongelmat ovat ilmeisiä, mutta
poliittinen kulttuurin muutos on nyt siinä, että hallinnolliset ratkaisut
haetaan tavalla, joka voimistaa keskittymistä.
Suurista
puolueista kokoomukselle ja sosialidemokraateille on luontevaa tarkastella koko
maan kehittämistä keskuskaupunkien kautta. Puolueiden edustajat ovat tottuneet
operoimaan ja pitämään valtaa niissä. Uuden vallankäyttäjän, vihreiden
suhtautuminen keskittämiseen tuntuu etukäteen ajateltuna yllättävältä.
Vihreiden ideologiana näyttäisi kuitenkin olevan, että eri syistä parasta
olisi, jos väestö keskittyisi ratojen varsiin ja asuisi mahdollisimman
tiiviisti. Näin syntyvän hiilijalanjäljen ajatellaan – osittain virheellisesti –
olevan mahdollisimman pienen. Vihreät ovat kunnostautuneet myös maaseudun elinkeinotoiminnan
rajoittajina.
Sitran
toimesta laadittiin vuonna 1981 arvio Suomen talouden kehityksestä vuoteen
2010, eli 30 vuotta eteenpäin. Hanketta johtanut silloinen yliasiamies C.E.
Carlsson laati asiantuntijoiden raporttien pohjalta Suomelle kaksi skenaariota,
jotka ulottuivat vuoteen 2010, eli Vanhalla vauhdilla ja Vastamäkeen. Vanhalla
vauhdilla, jossa kansantuote kasvoi keskimäärin 2 % vuodessa, Suomen
väestörakenne 2010 alkoi muistuttaa Keski-ajan lopun, 1500-luvun tilannetta.
Suurin osa väestöstä asui Etelä- ja Lounais-Suomessa. Sisämaassa väestö
sijoittui muutamaan suurehkoon asutuskeskukseen. Muu osa maasta oli autiota
metsä- tai erämaata.
C.E.
Carlsonin skenaario ei ole toteutunut. Vaikka kehitys onkin ollut kaavaillun
suuntainen, eri tavoin, erityisesti harjoitetun politiikan tuloksena koko maan
kehitys on ollut kaavailtua tasapainoisempaa. Jos politiikan painotus siirtyy
trendin hidastamisesta kehityksen voimistamiseen, hahmoteltu Suomi saattaa olla
tuloksena seuraavan parin kolmenkymmenen vuoden kuluessa. Suomen koko kuva on
silloin kovin erilainen. Katsojasta riippuu, pitääkö sitä parempana vai vähemmän toivottuna kuin nykyistä muistuttava alueellinen väestörakenne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti