Kirjoittelen näitä
blogikirjoituksia vakavalla mielellä, ja asiapitoisesti maailmaa tarkastellen.
En tietysti usko maailmaa parantavani, mutta tuon näin oman perustellun
näkemykseni julki. Joskus on kuitenkin
syytä kirjoittaa hieman rennommalla kädellä, ei erityisen ryppyotsaisesti.
Virikkeen tähän pohdiskeluun sain, kun lueskelin kuukauden päivät sitten
amerikkalaisen kirjailijan Paul Austerin ja nykyisin Australiassa asuvan
kirjailijan John Coetzeen kirjeenvaihdon perusteella julkaistua kirjaa Tässä ja
nyt. Sain kirjan syntymäpäivälahjaksi. Lukuisten muiden teemojen ohella he
pohtivat lyhyesti nautinnon olemusta ja mitä se on – onko nautinto syntiä?
Auster kertoi pistäytyvänsä ennen työhuoneelle menoa kansankuppilassa, mistä
voi tilata haluamillaan täytteillä leivän tai sämpylän. Hän kertoi nauttivansa
myös tunnelmasta tavisten joukossa. Coetzee kyllä tätä hieman ihmetteli.
Itse en ihmettele sitä
ollenkaan. Minulla oli tilaisuus 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa käydä
kaikkiaan 14 kertaa kuuden päivän kokousmatkalla Amsterdamissa kansainvälisen
kehitysrahoituslaitoksen työryhmässä. Jokainen päivä oli pitkä eli päättyi sen
verran myöhään, ettei viitsinyt yksin hakeutua ravintolaan syömään, eikä olisi
jaksanutkaan. Kävelin iltaisin Leidsepleinille, mikä on vastaavalta aukiolta
alkava kapea kävelykatu. Kadun alkupäässä on kadulle aukeava elintarvikekioski
tai pieni myymälä, jossa monipuolisen tarjonnan ohella voi teettää itselleen
mieluisen täytetyn sämpylän tai patongin. Siihen tulee kinkkua tai
paahtopaistia, juustoa, mahdollisesti goudaa, tomaattia tai vastaavaa, ja vähän
kastiketta. Mukaan vielä muutama hedelmä sekä tölkki Heinekenia. Kassalla oli
myynnissä myös vihreän värisiä kannabisnekkuja, mutta niitä en ottanut.
Näine eväineni marssin pienen
hotelli Smithin vinttihuoneeseen. Viiston kattoikkunan, joka antoi
Museumpleinille, minkä ympäristössä sijaitsevat lukuisat museot, galleriat ja
konserttitalot, alla nautiskelin eväitäni. Nautiskelin sekä miljööstä että
Austerin tapaan täytetystä sämpylästä.
Joku on leikkisäsi sanonut, että
miehellä on kolme ikäkautta. Ne voidaan määritellä seuraavin huudahduksin:
1. Ah,
mikä nainen!
2. Ah,
mikä ateria!
3. Ah,
(anteeksi mahdollinen lukijani tämä vähän alatyylinen toteamus) mikä vessassa
käynti!
Yritän sitkeästi ja sinnikkäästi
pysytellä tuossa toisessa vaiheessa. Iän karttuessa alkaa Amsterdamin tapaan
etsiä ja arvostaa näitä pieniä iloja ja nautintoja. Itselleni on jo traditioksi
muodostunut lauantaiaamun käynnit Helsingin kauppatorilla sekä Hakaniemen
torilla. Reissu alkaa Hakaniemestä Kahvi Siskojen teltalta. Siskokset ovat 40 –
50-vuotiaita tummatukkaisia tarmokkaan näköisiä naisia. Heillä on päivittäin
tarjolla eri puurovaihtoehtoja. Lauantain vaihtoehto on riisipuuro, joka
sokerin ja kanelin sekä voisilmän kanssa maistuu mahtavalta. Hakaniemen
miljöössä on viehättävää myös se, että asiakaskunta koostuu mitä erilaisimmista
ihmisistä, piispasta pultsariin.
Hallista haen Someron
leppäsavustettua kinkkua, Limbun rusina-pähkinä leipää sekä Lapin rieskaa.
Rieskan ostan arabin näköiseltä ikäiseltäni mieheltä, jonka kanssa vaihdamme
muutaman sanan Suomen tilanteesta, vaikkapa jääkiekosta. Lopuksi täydennän
selkäreppuni Hallin päädyn luomuvihanneksilla ja -juureksilla.
Seuraavassa on vuorossa
Kauppatori. Siellä olenkin vaihtelevin jaksoin käynyt 1960-luvulta saakka.
Ohjelmassa on nyt Presidenttikahvit Toripoikien teltassa. Lauantaisin on teltanpitovuorossa
jo eläkeikään ehtinyt toinen kahdesta paikan vetäjästä. Häneltä kuulin, että
Toripoikien kahviteltta on ollut säännöllisesti paikallaan vuodesta 1955. Se on
myös niitä harvoja toripaikkoja, jotka ovat auki ympäri vuoden. Kahvi ei ehkä
ole gourmet, mutta paikassa viehättääkin enemmän tunnelma. Joskus talviaikaan,
kun ei ollut juuri muita myyntikojuja auki, eikä asiakkaitakaan, oli hauska
kuunnella Bubi Walleniuksen aamusaarnoja. Puhetta piisasi.
Kauppatorilla pistäydyn hedelmä-
ja marjateltalla, jota pitävät mongolin näköinen mies ja hänen venäläinen
vaimonsa. Heiltä saa aina suomalaisia omenoita, etupäässä Ahvenanmaalta. Kaikki
tuotteet ovat hyviä, mutta tärkeintä on ystävällinen ja iloinen palvelu.
Vaihdamme muutaman sanan maailmamenosta.
Kauppatorin tärkeimmän ostoksen
teen Tuomaan kala nimisestä kojusta. Sieltä saa eilen kalastettua ja juuri fileoitua
kuhaa, ahventa, siikaa, haukea tai silakkaa. Myös savusiika, savunieriä tai savulohi
ovat mainioita. Samaan hintaan saa myös juuri graavatun lohenpalan tai
siikafileen. Näillä eväillä selviämme
viikonvaihteen yli. Kuten tuttavat tietävät, anoppini Magi oli loistava
paistien valmistaja ja vastaavaa hirvipaistia ei enää mistään saa. Onneksi osa taidoista
on periytynyt tyttärelle ja tyttären tyttärelle.
Mökille menomatkani katkeaa
melkein aina hetkeksi Tampereen kauppahalliin. Halli on säilyttänyt – jos
mahdollista – vielä aidomman perinteisen elintarvikehallin tunnelman kuin
Hakaniemen halli Helsingissä. Hallissa on monta ostospaikkaa, joista täydennän
kylmälaukkua mökin tarpeisiin. Suurimman vaikutuksen minuun on kuitenkin tehnyt
suhteellisen uusi ravintola, Neljä vuodenaikaa. Sen perustaja ja pitäjä on
ranskalainen kokki Yoni Ichtertz. On ihmeellistä, miten hän ja hänen tiiminsä
saa aikaan ihan tavallisista raaka-aineista, vaikkapa sian niskasta, aivan
mainion aterian. Kaikki lounasruuat ovat hyviä, mutta ylittämätön on
ranskalainen kalakeitto. Pidän keitoista yleensäkin, mutta tätä on vaikea ylittää.
Tuoreen ja hyvin valmistetun
ruuan tai juoman ohella nautinnon kannalta miljöö on ratkaiseva. Oheisten
esimerkkien lisäksi voisi kertoa vielä muitakin. Lopuksi kuitenkin esimerkki,
missä miljöö on pääosassa. Kesäpaikan savusauna on omaa suunnitteluani
parinkymmenen vuoden takaa. Kesän nautinnollisimpiin hetkiin kuuluu istuskelu
savusaunan kupeella höyryten hämärän saunan ja hyväilevän löylyn jäljiltä.
Edessä on tuoppi olutta. Se on
täällä maalla aina Olvin Sandelsia. Olvi on enää ainoa suomalaisomisteinen
suurpanimo. Sandels taas oli Suomensodan ruotsalainen eversti, joka piti yllä
ruotsalais-suomalaista sotilaskunniaa ja josta lopulta tuli Ruotsissa sotamarsalkka.
Sandels oli tarun mukaan myös herkkusuu. Ainakin J.L. Runeberg antaa näin
ymmärtää Vänrikin Stoolin tarinoissa (1848). Paavo Cajanderin suomennoksen
(1918) mukaan Runeberg kuvaa Sandelsin kykyä keskittyä ruokaan ja juomaan
seuraavasti:
Sandels hän istuvi
herkuillen,
tuost’ ei ole ollakseen.
”No, pastori, hanhea
hiukkasen!
Sitä syö ihan mielikseen. –
Dolgorugi
se taasen nyt kiirehtää;
hänen terveikseen lasi
tää!”
Katselen järvelle auringon vähitellen
kaartuessa metsäreunaa kohden. Kuuntelen kuikan surumielistä huutoa
hämärtyvässä illassa. Kurki antaa joskus kuulua itsestään. Laulurastas
virittelee illan tullen monipolvista soinnutustaan. Puukiipijä kurkistelee
harmaan kodan takaa ihmetellen, mikä olen miehiäni. Joskus olen laskenut
leikkiä, että tuo hetki on vanhenevan miehen kliimaksi. Mitäpä muuta kaipaisi!
Niin – ehkä hyvää seuraa.
Seuraavalla kerralla A-damissa ostat nekun ja kirjoitat blogin -- varmasti rennolla otteella! t. Teemu
VastaaPoistaTiedä noista nekuista...kaikkea ei tarvinne omakohtaisesti kokeilla.
VastaaPoistaKiitos taas virkistävästä kirjoituksestasi, tuli hyvä mieli.
Samanlaisia ovat minunkin huippuhetkeni nykyään.
Piti ihan Googlata tuo minulle tuntematon Dolgrugi, Moskovan perustajaruhtinas, jonka nimistä votkaa on tuotettu pitkään...varmaan jo Runebergin aikaan.
t.Heikki