Viime käden virike
tämän teeman käsittelyyn syntyi, kun luin viikko pari sitten GEO-lehden
Maailmankansalainen-sarjasta jordanialaisen Aysha El Shamayleh -nimisen nuoren,
24 vuotiaan naisen haastattelun. Sarjan ideana on poimia ihmisiä maailman eri kulmilta
valottamaan jonkun maapallon, tällä hetkellä 7,103 miljardin hengen väestön
edustajan mielipiteitä tai näkemyksiä elämästä ja tulevaisuudesta. Ayshalta
kysyttiin: ”Mitä jordanialaiset tarvitsisivat nyt kipeimmin?” Aysha vastasi:
”Oman äänen.”
Oma ääni, tai mielipiteen
vapaus, on olennainen osa universaaleja ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksien
määrittely, yhteisten normien hyväksyminen onkin ollut yksi eniten maailmaa
muuttaneita tekijöitä viimeisen puolen vuosisadan aikana. Tiedämme
Ihmisoikeuksien julistuksen vuodelta 1948 ja samoin Taloudellisten,
sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien julistuksen vuodelta 1966.
Ihmisoikeuksien
julistuksen19. artikla sanoo: ”Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen;
tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista
riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien
tiedotusvälineiden kautta. ”
Sananvapaus, sanomisen
vapaus, oma ääni, on ajatuksena itsestään selvyys ja ihmisyyden syvintä
olemusta. Kuinka vaikea sitä on kuitenkin ollut soveltaa käytännössä huolimatta
siitä, että ääni on ainutlaatuinen.
Oma ääni kiehtoo alusta alkaen.
Ei ole vaikea kuvitella tilannetta, missä vastasyntyneen äiti, mahdollisesti
synnytyksessä mukana ollut isä, kätilö ja tai lääkäri odottavat jännittyneenä
vauvan ensimmäistä parkaisua. Siten hän ilmoittaa olevansa elinkelpoinen
ihmiskunnan jäsen. Kaikki ovat helpottuneita, kun kuulevat vauvan oman äänen.
Yksilön viimeisistä
sanoista odotetaan elämänviisauden kiteytystä. Tämä lienee useimmiten turhaa,
koska lähtevällä tuskien, muutoksen pelon, tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi on
vaikea keskittyä pohtimaan päättyvän elämänsä antia. Isäni oli sanonut muutama
tunti ennen kuolemaansa, kun puhuttiin hänen nuoruuden urheilijataustastaan,
että ”Minä olin viisiottelija”. Siinä hän tiivisti elämänsä symbolisestikin
kolmeen sanaan. Harvoin näin kuitenkaan käy.
Sanomisen oikeuteen
liittyy tuon ensiparahduksen ja viimeisten kuolemattomien sanojen välillä
lukematon määrä vivahteita ja hyvin erilaisia, kohtalokkaitakin, vaiheita.
Sanan ja oman ajattelun oikeuteen liittyy läheisesti vallankäyttö suhteessa
muihin ihmisiin ja muiden ihmisten yli. Ihan arkisessakin perhe-elämässä
käydään jatkuvaa kampailua – leikillisesti tai tosissaan – sananvallasta, ts.
oikeudesta sanoa, missä ”kaappi seisoo”. Tämäkin voi monesti olla traagista,
mutta ei ehkä ole ihmisoikeuksien kunnioittamisen vaikeinta aluetta.
Kun perehtyy viime
vuosisadan historiaan, sananvapauden kohtalo on ollut hiuksia nostattavaa.
Juuri mihinkään ei puututtu niin kovalla kädellä kuin yksilön oikeuteen sanoa
mielipiteensä. Tosin on todettava, että vuosisadan aikana myös mahdollisuus
mielipiteen tai käsitysten esittämiseen etenivät. Ranskan vallankumouksessa ja
Yhdysvaltojen perustuslaissa ilmaistut oikeudet ovat muuttuneet askel askeleelta
käytännöksi, vaikka vastavoimatkin ovat valtavat.
Luin juuri Christer
Pursiaisen kirjoittaman kirjan bolsevikkivallankumouksellisesta Lev Trotskista -
intohimoisen vallankumousideologin tragedia. Kirja kuvaa hyvin Trotskin oman
elämän ohella Neuvostoliiton syntyä bolsevikkivallankumouksen seurauksena.
Ensinnäkin siitä seurasi ns. toisinajattelijoiden tuhoaminen.
Toisinajattelijoiden torjumisesta ja lopulta tuhoamisesta tuli Neuvostoliiton
ylläpitämisen käytäntö, joka alkoi Leninistä ja Trotskista ja kehittyi Stalinin
aikana massamurhaamiseksi. Jo Trotskia syytettiin kymmenien, jopa satojen
tuhansien toisinajattelijoiden surmaamisesta. Tuho kohdistui suurelta osin myös
ns. älymystöön, eli Trotskin aikana saivat mm. surmansa eräiden lähteiden
mukaan 15 000 professoria.
Kiinassa Mao kehitti
toisinajattelijoiden tuhoamisesta taiteen, joka kohdistui suurelta osin
lähipiiriin. Mao oli älykkäästi, mutta kierosti ajatteleva vainoharhainen.
1950-luvun puolivälissä Mao käynnisti kampanjan ”Antakaa satojen kukkien
kukkia”, jolla kannustettiin ilmaisemaan omat, vallanpitäjän mielipiteestä poikkeavat
mielipiteet. Jung Changin mukaan harvat ymmärsivät, että Mao oli asettamassa
ansaa, ja että hän kehotti ihmisiä kertomaan mielipiteensä niin että voisi
käyttää heidän sanomisiaan tekosyynä heidän vainoamiseensa. Maon kohteena olivat
intellektuellit ja koulutetut ihmiset. Kävi niin kuin Mao oli odottanutkin.
Monet ilmaisivat ajatuksensa, jonka jälkeen heidät tuomittiin ”kapitalistisen
tien kulkijoiksi”, ja tuhottiin.
Stalinhan kehitti
toisinajattelijoiden, jotka olivat usein vain isä aurinkoista lähellä olevia
kilpailijoita, tuhoamisesta käytännön, missä ao. henkilöt tunnustivat
näytösoikeudenkäynneissä virheensä, minkä jälkeen heidät tuhottiin. Nyt Putinin
aikana oikeuteen ollaan panemassa toisinajattelija, joka jo kuoli vankilassa.
Hitler viritti tuhoamisen
syyt hieman toisaalle. Hänelle ja hänen kannattajilleen tuhoamisen peruste oli
etninen tai rotuhygieeninen; juutalaisuus, mustalaisuus, vammaisuus,
mielisairaus jne. Lauri Viita kiteytti 1900-luvun inhimilliset kauhut runossa
Pedot seuraavasti:
Hän huusi: ”Alas sortajat!”
Ei muuta aikonutkaan
Se riitti. Kädet tulivat
ja veivät hänet putkaan.
Hän kiersi monet vankilat
ja kuoli köydenmutkaan.
Toisinajattelijoiden
tuhoissa kuoli viime vuosisadalla kymmeniä, ehkäpä satoja miljoonia ihmisiä.
Surmaaminen on totaalinen tapa tukahduttaa ihmisen ääni. Ihmisten oikeutta
ajatella itse ja ilmaista on tietysti hallittu ja hillitty monilla
hienosyisemmilläkin keinoilla. Tukahdutettuja sanojia ja ilmaisematta jääneitä
ajatuksia on surmattuihin nähden moninkertainen määrä. Seurauksena on, että
erityisesti totalitaarisissa valtioissa ja yhteiskunnissa tämä on johtanut
totaaliseen typeryyteen. Kun ei ymmärretä eikä hyväksytä, että luovuus,
innovaatiot ja kehitys perustuvat kykyyn ja haluun nähdä asiat toisin, kehityksen
moottori hiljenee. Suunnittelu on hyvästä, mutta pelkästään sen turvin ei synny
ainutlaatuisia uusia ratkaisuja ja ideoita.
Nykyisin korostetaan sitä,
että taloudellinenkin kehitys vaatii ideoita ja innovaatioita. Innovaatiosta on
tullut jopa jonkinlainen taikasana, jonka turvin uudet maailmat aukeavat.
On mielenkiintoista
seurata, miten maat, joissa itsenäinen ajattelu ja sen ilmaiseminen
tukahdutettiin 1900-luvulla, pärjäävät tässä innovaatioita vaativassa ajassa.
Ainakin Venäjällä tilanne näyttää heikolta. Totaalisen typeryyden perinnettä ei
saada katkaistuksi. Kiina koettaa edetä jotakin uutta tietä. Helpolta ja
riskittömältä ei sekään näytä. Edessä on todennäköisesti törmäys
ympäristötuhoon, ellei ihmisille oikeasti anneta sananvaltaa.
Yksilön kannalta on
inhimillisesti, henkisesti ja fyysisestikin tuhoisaa, jos häneltä viedään
oikeus ilmaista – jopa julkisesti – itseään. Olemme ihmiskuntana edenneet tässä
pienin askelin. Eteenpäin on epäilemättä päästy, vaikka paljon on vielä
tekemättä. Tiedetään kuitenkin mihin pitäisi pyrkiä. Se on julistuksissa
sanottu.
Vapauskin on vaikea ja
etenkin vastuullinen asia, mutta oikein oivallettuna se on suotuisan kehityksen
tae. Toivotaan, että arabikeväänä alkanut tuskainen tie antaa oman äänen
jordanialaiselle Ayshalle ja hänen ikätovereilleen. Ja uskon, että senioreillekin
ajatuksen ja ilmaisun vapaus kelpaa.
Monia ajatuksia kirvoittava kirjoitus, kiitos siitä.
VastaaPoistaKatsoin eilen TV1:stä dokumentin Neuvosto-Venäjän nälänhädästä 1921-22.
Järkyttävä dokumentti kuvasi autentisin kuvin niitä kärsimyksiä mitä "oman äänen" häikäilemätön toteutus ihmishengistä piittaamatta pahimmillaan voi aiheuttaa.
Toisaalta se toi esiin myös kuinka amerikkalaisten massiivinen elintarvikeapu humanitaarisen katastrofin helpottamiseksi välillisesti auttoi bolshevikkejä heidän pyrkimyksissään diktatooriseen valtaan, jonka seurauksena oli taas uusia katstrofeja.
"Vapaus on vaikea ja etenkin vastuulinen asia" -kirjoitat niin ajankohtaisesti:Lähi-Idässä, Kyproksella, Brysselissä, Yhdysvaltain Kongressissa tai vaikka meidän työmarkkinoillamme ja hallituksessamme...kaikkialla tuntuu puuttuvan vastuullinen, yhteisen kokonaisedun huomioon ottaminen. Se jää säännöllisesti itsekäiden eturyhmäpyrkimysten jalkoihin.
Ilmaisun vapaudestakin tuntuu kovin usein puuttuvan tuo mainitsemasi vastuullisuus. Tärkeintä tuntuu olevan saada vapaasti sanoa mitä sylki suuhun tuo. Mtä törkyisämpää sitä helpottavampaa se tuntuu sanojalle olevan.Varsinkin jos sen voi esittää nimettömänä netin keskustelupalstoilla.
Näinhän se on. Hyvin tietäen sananvapauden varjopuolen - varsinkin nyt, kun sanominen on helppoa - halusin kuitenkin tarkastella asian toista puolta. Tähän mennessä se on kuitenkin ollut se tuhoisampi puoli. Väärä sanavapauden käyttö voi tietysti tuhota yksilöitä - luulenpa, että Katri Helenalla on varsin vaikeaa ellei tuhoisaa, samoin monella sosiaalisessa mediassa väärin kohdelluilla. Pahinta on kuitenkin äänen tukahduttaminen.
Poista