Suomen kulttuurirahasto ja e2
Tutkimus julkaisivat joulukuun 12. 2018 suomalaisten identiteettiä peilaavan
tutkimushankeen osaraportin Pyhyyden ytimessä – Tutkimus suomalaisten arvoista
ja pyhyyden kokemuksesta. Pohjana oli aineisto, missä tuhansia suomalaisia oli
haastateltu varsin mittavalla kysymyspatterilla. Uusin osaraportti tiivistää
haastateltujen käsitykset siitä, mikä on suomalaisille pyhää – vai onko mikään?
Raportissa ja johtopäätöksissä on lukuisia
kiinnostavia näkökohtia. Jos kokonaisuutta haluaa purkaa, niin kiinnostavaa on esimerkiksi
katsoa, mitä nykypäivän suomalaiset pitävät pyhänä. Tutkijat olivat
tiivistäneet ihmisten vastaukset 18 erilaiseen seikkaan, käsitekokonaisuuteen,
joilla ihmiset luonnehtivat omaa pyhyyden kokemustaan. Nämä 18 asiakokonaisuutta voidaan mielestäni vielä ryhmitellä kahteen pääkategoriaan,
joissa puolestaan kummassakin on kolme alakategoriaa.
Ensimmäisen pääryhmän muodostavat
käsitteet ja tekijät, jotka liittyvät yksilön
olemassaolon ehtoihin. Alaryhminä tässä kategoriassa olisivat ensinnäkin terveys ja kuolema, toiseksi läheiset, lapset ja koti sekä kolmantena
minä, yksilö ja epäily.
Julkistamistilaisuudessa pyydetyn puheenvuoron käyttänyt Kirkko ja Kaupunki-lehden päätoimittaja Jaakko
Heinimäki toi esiin mm. sen, että pyhyys on hänelle jopa rajumpi, jyrkempi asia
kuin miten tutkimuksessa sitä oli luonnehdittu. Ykköskategoriassa terveys ja
kuolema kyllä edustavat tätä rajua maailmaa, ainakin epäsuorasti. Kuolema on
varmasti ihmiselämän kovin juttu, ja sen väistämättömyydestä kehkeytyvät
kulttuurimme lukuisat pyhyyden ilmenemismuodot. Jokaisen on kuoltava, ja varmaankin
jokainen ajattelee ja pelkää kuolemaa.
Kuolema on niin iso asia, ettei siitä
aina voi puhua edes oikealla nimellä. Näin itsenäisyyspäivän jälkeen ja ennen
joulunpyhiä muistellaan esimerkiksi menneiden sotien uhreja. Sodassa surmansa
saaneista puhuttiin ja puhutaan kaatuneina, ei kuolleina. Siten kuolemasta tuli
– ainakin sodan aikana, jolloin se oli aina läsnä -, hieman vähemmän kauhistuttava.
Sama ilmiö oli nähtävissä aikanaan, kun esi-isämme ja muinaisuomalaiset puhuivat heille pelottavista voimista.
Yksi kunnioitetuimpia oli tuolloin karhu. Eläimen nopeus ja voima
olivat silloisille ihmisille ylivoimaisia. Karhusta puhuttiin epäsuorasti
metsän kuninkaana, otsona, mesikämmenenä jne. Kiertoilmausta käytettiin
voimakkaista ja suurista olennoista, kuten petoeläimistä, sekä jumalista ja
pahoista hengistä. Suoran ilmaisun pelättiin manaavan pahan tai ylivoimaisen
paikalle.
Olemassaolon ytimiin kuuluu myös
edellä mainittu alaryhmä: lapset, koti
ja läheiset. He takaavat elämän jatkuvuuden ja lähiturvan. Ihmisen
perusvaistoja ovat itsesuojeluvaisto ja lisääntymisvietti. Näiden kohdalla
ollaan perimmäisten kysymysten äärellä.
Kolmanteen olemassaolon alaryhmään
kuuluu minä ja minuus,
itsetietoisuus, eli käsitys itsestä. Jokainen meistä on yksilö, ja haluaa
sellaisena esiintyä. Lapsen kehityksessäkin on vaihe, missä kukin havaitsee olevansa erillinen yksilö. Itse havainnoin tätä aikanaan kolmivuotiaan
poikani Petruksen kanssa. Askaroimme äidille lahjaksi puista kynttilänjalkaa.
Äkkiä Petruksen pieni vasara pysähtyi kesken lyönnin ja poika sanoi: ”Isä, minä
en ennen tiennytkään, että olen olemassa.”
Ranskalainen filosofi René
Descartes tiivisti tiedostavan ihmisen ytimen lauseeseen; Cogito, ergo sum –
Ajattelen, olen siis olemassa. Itse pidän enemmän itävaltalaisen lääkärin ja
biologin Konrad Lorentz’n tulkinnasta: ”Ihmettelen, olen siis olemassa.”
Tämähän luonnehtii sitä pyhänä pidettyä seikkaa, jota on kutsuttu epäilyksi,
tai miksei siis uteliaisuudeksi.
Suomalaisten määrittelemien pyhyyden
luonnehdintojen toinen pääkategoria muodostuu seikoista, jotka ilmaisevat yhteisöllisyyttä ja kulttuuria, siis
yksilön ja kodin sijasta suurempia kokonaisuuksia ja ihmisryhmiä. Myös tässä
voidaan ilmaistut seikat ryhmittää kolmeen alaryhmään. Ensimmäiseen alaryhmään
voisivat tulla yhteisöllisyys,
ihmisarvo, turvallisuus ja Suomi, eli kotimaa. Toisen ryhmän voisivat
muodostaa uskonto ja kirkko, sekä
kolmannen taide, tiede ja luonto.
Ihmisarvo, yhteisöllisyys ja laajasti
tarkasteltuna turvallisuus ovat kulmakiviä, joiden varaan suuremmat ihmisryhmät
voivat muodostua. Perhe laajenee heimoksi ja kansakunnaksi, ja lopulta
ihmiskunnaksi. Kotimaa, tässä tapauksessa Suomi, luo organisoidut puitteet
sille, missä ja miten ilmaistut hyveet voidaan saada aikaan tai ylläpitää.
Samalla se antaa yksilöille identiteetin siitä, mistä hän on kotoisin, ei
pelkästään majasta, talosta tai kotipaikkakunnasta vaan laajemmasta maantieteellisestä
elinympäristöstä. Tämä on meidän yhteisömme reviiri, josta haemme turvaa ja
jota haluamme puolustamme.
Uskonto, taide, tiede ja luonto ovat
olennainen osa kulttuuria, jonka tunnemme ja jota useimmat meistä haluavat
kehittää. Luonnolla on arvo sinänsä, mutta se muokkaa olennaisesti myös toimintaympäristönä
elinkeinotoimintaa ja väestön toimeentuloa. Kestävät elintavat muokkautuvat
niihin ehtoihin, jotka luonto on elinympäristölle antanut. Sen lisäksi luonto
on ehtymätön henkisen ja hengellisenkin elämän lähde.
Vallitseva uskonto ja usko ovat
kulttuurin ydinrakennetta. Kirkko antaa uskonnon harjoittamiselle organisoidut
muodot. Taide ja tiede johtavat ns. korkeakulttuuriin, missä sekä luodaan että
vastaanotetaan ihmisen henkisten kykyjen korkeimpia saavutuksia.
Jaakko Heinimäki olisi –
ymmärtääkseni – odottanut edellä mainittuja seikkoja syvällisempiä pyhyyden
kokemuksia. Pyhyys onkin ehkä elämässämme hieman arkipäiväistynyt. Mehän
puhummekin esimerkiksi arkipyhistä, jotka ovat työmarkkinoiden ongelma ja
ikään kuin vähemmän pyhiä päiviä. Sunnuntaista – ennen sanottiin pyhä – on
puolestaan tullut vapaapäivä, jolloin voidaan hoitaa rauhassa kauppa-asioita
tai käyttää aikaa harrastuksiin. Kyse ei ole enää lepopäivän pyhittämisestä.
Onko sitten mikään enää pyhää? Sellaista, jota ei voi oikein suoraan lausuakaan – Älä lausu turhaan Herran,
sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka lausuu
hänen nimensä turhaan. Näin ankarasti kulttuurimme ydin vaatii pyhittämään
itsensä. Olemme tämän oppineet. Nykypäivä haluaa kuitenkin kaataa kaikki vanhat
tabut ja toteemit. Jääkö mitään jäljelle? 1960-luvulla oli lempiaforistejani
puolalainen Stanislaw Jerzy Lec. Hänen aforisminsa pyhyydestä teoksessa Vastakarvaan (suomennos 1968) kuului: "Jos joku sanoo 'Ei ole mitään pyhää!' niin pillastuvat jo ateiskitkin."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti