Helsingin pormestari Jan Vapaavuori aloitti
heti virkaan astuttuaan taistelun hallituksen maakuntalakiehdotusta vastaan.
Jan Vapaavuoren poliittisen avauksen päämäärä on uutta Suomen politiikassa,
missä tähän asti on korostettu julkisen vallan tehtävää edellytysten ja
oikeuksien tasapuolisessa ylläpitämisessä ja luomisessa. Tosiasiassa Vapaavuori
tyrmää ajatuksen, että kansalaisia pitäisi eri puolilla maata kohdella yhdenvertaisesti.
Pormestari Vapaavuoren ajatus on,
että kaikki kehitys lähtee kaupungeista, ja Suomessa erityisesti Helsingistä
tai korkeintaan pääkaupunkiseudulta. Vapaavuori korostaa, että myös eri maiden
välinen kilpailu – mitä se sitten onkin - käydään lähinnä pääkaupunkien
välillä. Suurissa maissa on ehkä useampia kasvukeskuksia, mutta Suomeen mahtuu
vain yksi, siis laajasti ottaen pääkaupunkiseutu.
Ajastus kai on, että kun yhteiskunnan
ja erityisesti valtion voimavarat keskitetään tähän ainoaan kasvuveturiin,
menestys on taattu ja menestyksestä valuu hyvinvointia myös muuhun Suomeen.
Tämä ns. Trickle down -efekti, eli murusia rikkaiden pöydältä, ei ole mitenkään
uusi asia. Tunnetuksi se tuli Yhdysvalloissa jo 1930-luvun laman aikoihin,
jolloin silloisen presidentin Herbert Hooverin talouspolitiikkaa syytettiin
Trickle down -ajattelusta. 1930-luvun laman taittoikin vasta seuraavan
presidentin, Franklin D. Rooseveltin ohjelma New Deal.
Tricle down on suomennettu termillä
valumaefekti tai pisarointivaikutus. Politiikan edut, esimerkiksi veroedut
rikkaille, valuvat ikään kuin vesi pöydältä osattomiksi jääneille. Samaa
politiikan perustettahan Ronald Reagan käytti Yhdysvalloissa 1980-luvulla
veronalennusten oikeutuksena ja nyt näyttää Donald Trump seuraavan
veronalennuksineen perässä.
Vaikka USA:n esimerkit tästä ajattelusta
ovat peräisin lähinnä rikkaiden tai yritysten verohelpotuksista, ajatusta
voitaneen soveltaa tapaukseen, missä yhteiskunnan voimavaroja – verotuksella
kerättyjä – suunnataan suhteellisesti enemmän vauraille ja keskimäärin hyvin
toimeen tuleville alueille. Kun näillä alueilla menee suhteessa entistä
paremmin, ne ovat houkuttelevia sijoittajille, yrityksille ja osaavalle
työvoimalle. Epäselväksi kuitenkin jää, miten tämä politiikka hyödyttää
menettävien alueiden ihmisiä.
Pormestari Vapaavuori organisoi
kampanjaansa kokoamalla 21 kaupungin ryhmän, joka yhdessä ryhtyi ajamaan kaupunkien
etua muiden kustannuksella. Yli 50 000 asukkaan kaupunkien kutsuminen
mukaan on nerokasta, koska näiden kaupunkien yhteen laskettu asukasmäärä on 2,9
miljoonaa eli himpun verran yli puolet koko Suomen väestöstä. Tällä perusteella
voi puhua enemmistön äänestä.
Kaupunkien keskinäinen asema on
sangen mielenkiintoinen. Kaupungit eroavat monin tavoin toisistaan. Vuoden 2017
väestötilastot ovat tässä suhteessa mielenkiintoista luettavaa.
21 kaupungin väkiluku kasvoi yhteensä
25 587. Kun syntyvyys jäi maassa jo toisena vuonna alle kuolleisuuden, väkiluku
kasvaa koko maassa tai eri alueilla lähinnä nettomuuton ansiosta. Leijonanosa
väkiluvun nettokasvusta tuli pääkaupunkiseudulle, eli Helsinkiin, Espooseen ja
Vantaalle - yhteensä yli 18 000 henkeä. Muiden selvästi positiivisen
kasvun kaupunkien, Oulun, Tampereen, Turun ja Jyväskylän, yhteen laskettu väestönkasvu
oli 8 957.
Kaupunkien joukossa on kuntia, joiden
tulevaisuuden kuva ei ole yhtä ruusuinen kuin seitsemän väestöä eniten
lisänneiden kuntien. Kouvolan, Porin, Hämeenlinnan, Vaasan, Mikkelin, Kotkan ja
Salon yhteen laskettu väkiluku supistui vuonna 2017 noin 3 300 henkeä.
Suomessa on edellä mainittujen
lisäksi noin 50 työssäkäyntialueen keskuskaupunkia, joiden väestökehitys on
pääosin negatiivinen. Väkiluku vähenee muuttoliikkeen vuoksi ja samalla jäljelle
jäävän ikäjakauma ikääntyy. Taloudellinen toimeliaisuus heikkenee ja
hyvinvointipalvelujen ylläpito vaikeutuu.
On vaikea nähdä, miten Vapaavuoren ja
kumppanien haluaman talous- ja yhteiskuntapolitiikan valumaefekti (trickle down
efect) auttaa tai hyödyttää väestöä menettävien seutukaupunkien kehitystä. Myös
se, että johtaako voimavarojen keskittäminen parempaan talouskasvuun koko
maassa, on epävarmaa. Varmaa vain on, että ero vauraiden ja vähäväkisten
alueiden väillä jyrkkenee.
Tähän mennessä Suomessa harjoitettu
politiikka on ollut onnistunutta siinä suhteessa, ettei Suomessa ole
havaittavissa poliittisten arvojen ja asenteiden vastaavaa polarisoitumista
kuin monissa muissa maissa. Suomessa poliittisten arvojen ja asenteiden väliset
alueelliset erot ovat jopa tasoittuneet (HS.9.3.2018, Paolo Fornado ja Mika
Malinranta, ETLA). Alueellinen eriarvoistuminen on muualla johtanut (Italia,
USA jne.) populismin nousuun ja perinteisen puoluerakenteen hajoamaiseen tai
kriisiytymiseen.
Suomen itsenäisyyden juhlavuoden 1967
rahaston, Sitran toimeksiannosta ryhdyttiin muutama vuosi sitten kokoamaan
näkemystä, eli visiota Suomelle itsenäisyyden uutta vuosisataa ajatellen. Vuonna
2014 julkaistun muistion (Visio Suomelle – Kohti kestävää hyvinvointia, 2014) mukaan
tulevaa kehitystä pohdittaessa joudutaan valitsemaan joko kansallisen eheyden
tai jakolinjojen tien välillä. Eheys kokoaa voimavarat, jakolinjat johtavat
vastakkainasetteluun. Houkutus erilaisiin ”herraklubeihin” tai kahden kerroksen
väen maailmaan on suuri, mutta järki – ja sydän - sanoo, ettei sille tielle
pidä lähteä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti