Sanonta ”yksi kuva kertoo enemmän
kuin tuhat sanaa” pätee hyvin, kun tarkastellaan Suomen kansantalouden
kehitystä edellisen ja nykyisen vaalikauden aikana. Kataisen ja Stubbin
hallitusten kausi kesästä 2011 kesään 2015 jää taloushistoriaan kautena,
jolloin Suomen talous sakkasi. Takana oli tosin Yhdysvalloista vuonna 2008
alkanut finanssikriisi, joka romahdutti Suomenkin viennin vuonna 2009. Vanhasen
hallituksen aikana saatiin talouden toipuminen aikaan, mutta laskukausi alkoi uudelleen
vuoden 2011 aikana.
Lähde: Tilastokeskus: Findikaattori
Oheisessa kuvassa Tilastokeskuksen
laskema kuukausittainen suhdannekuvaaja on indeksoitu niin, että sekä Kataisen
että Sipilän hallitusten alussa pisteluku on 100. Kuukausimuutokset suuntaan ja
toiseen kertovat talouskasvun nousuista ja laskuista.
Kuvio myös kertoo, kuten tutkimuksetkin
ovat osoittaneet, että hallituksen talouspolitiikka alkaa vaikuttaa noin puolen
vuoden viiveellä. Kun tehdään toimenpiteitä tai talouspoliittisia valintoja
tänään, niiden vaikutukset näkyvät 6 – 8 kuukauden kuluessa tai kuluttua.
Talouskehitys kääntyi Kataisen
hallituksen aikana puolen vuoden jälkeen laskuun, eli Suomen bruttokansantuote
supistui, ts. BKT laski. Trendissä ei tapahtunut olennaista muutosta Stubbin
hallituksenkaan aikana. Koko vaalikaudella Suomen kokonaistuotanto pieneni yhteensä
noin kolme prosenttia. Välitön seuraus oli työttömyyden kasvu ja verotulojen
kertymän supistuminen.
Vastaavalla tavalla Sipilän
hallituksen aloittaessa suunnanmuutosta sai odottaa puolisen vuotta.
Vuoden 2016 alusta muutoksen suunta on ollut
selvä, talous kasvaa vakaasti ja jopa kiihtyen. Tosiasiassa vuoden 2017 BKT:n
kasvuluvut ovat – lopullisia lukuja ei ole vielä käytettävissä –
hämmästyttäviä. BKT:n kasvu lienee lähes 3 prosenttia vuositasolla. Vuoden
viimeisellä neljänneksellä kasvu oli jo ennakkotietojen mukaan yli 3 prosentin luokkaa
vuositasolle muutettuna.
Talouskasvu jatkuu vahvana edelleen
vuosina 2018 ja 2019. Koko vaalikauden 2015 – 2019 aikana kansantuotteen kasvu
tullee ylittämään 10 prosenttia, eli tuotannon määrä on ainakin kymmenyksen suurempi kuin hallituksen aloittaessa.
Missä tämä näkyy ja mistä tämä
häikäisevä muutos johtuu?
Tärkein seuraus nähdään työllisyyden
kehityksessä. Vanha sanonta kuuluu, että ”työssään ihminen jäsentyy
yhteisöönsä”. Työ on siis tärkein syrjäytymistä estävä tekijä. Kun edellisen
vaalikauden aikana työllisten määrä aleni noin 55 – 65 000 henkeä,
nyt vajaan kolmen vuoden aikana työllisyys on parantunut vastaavalla ja hieman
suuremmallakin määrällä ihmisiä.
Lähde: Tilastokeskus: Työvoimatutkimus
Sipilän hallituksen tavoitteena on
lisätä työpaikkoja - ja siten työllisyyttä - noin 110 000 työpaikalla.
Tavoite voi hyvinkin toteutua, koska saldo on nyt vuoden 2018 alussa 75 –
77 000 työllistä. Sen lisäksi uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin
tammikuussa 2018 työvoimatoimistoihin ennätysmäiset 74 000. Tilastokeskuksen
mukaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä oli avoimia työpaikkoja
37 200, kun vuotta aikaisemmin vastaava määrä oli 26 400.
Aivan tuoreiden lukujen mukaan yli
vuoden työttömänä olleiden määrä oli tammikuussa 2018 89 000 henkeä.
Korkeimmillaan luku oli yli 120 000. Tämä on tärkein ja vaikein osa
työttömyyttä. Pitkäaikaistyöttömyys johtaa syrjäytymiseen. Toisaalta osa
pitkäaikaistyöttömistä on vaikeasti työllistettävissä. Trendi on kuitenkin
kääntynyt ja kehitys näyttää etenevän hyvää vauhtia oikeaan suuntaan.
Työpaikan saanti ja työllisyys
merkitsevät toimeentulon paranemista. Sosiaaliturvan varassa eläminen on paitsi
niukkaa myös epävarmaa, koska valtiontalouden ollessa vaikeuksissa,
sosiaalietuuksia leikataan.
Talouskasvu ja työllisyyden nousu
merkitsevät myös julkisen talouden, valtion ja kuntien, rahoitusaseman
paranemista. 2010-luvun suuria huolenaiheita onkin ollut valtion velkaantumisen
huikea kasvu. Valtiontalouden alijäämä oli vuosikymmenen alussa lähes 10
miljardia euroa vuodessa. Kataisen hallitus tasapainotti valtiontaloutta
etupäässä verotusta kiristämällä. Sipilän
hallituksen ohjelmaan kuului noin 4 miljardin leikkaukset valtion menoissa. Se
merkitsi leikkauksia myös sosiaaliturvassa.
Viimeisen parin vuoden kehitys Suomen
taloudessa antaa uskoa toisaalta siihen, että talouskehitykseen voidaan
vaikuttaa, ja toisaalta siihen, että saavutettu muutos luo voimavaroja
suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan heikkojen kohtien korjaamiseen. Julkisen
talouden vakautuessa seuraava suuri urakka on perusturvan kattava uudistaminen.
Saavutetun muutoksen ansiosta sen tekemiseen on nyt aikaisempaa paremmat
mahdollisuudet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti