Tämä Jörn Donnerin televisiossa
käyttämä lukemiseen kannustava iskulause on jäänyt monelle mieleen. Itsestään
selvää ei kuitenkaan ole, mitä kannattavuudella tarkoitetaan. Entisenä ekonomistina
tulee mieleen taloudellinen kannattavuus. Tästä ei ensisijaisesti liene
kuitenkaan kysymys. Lukemisella on monia ulottuvuuksia.
Suomi on hyvin kirjallinen maa. Sillä on juuret syvällä. Saamme paljon kiittää Ruotsin hallitsijoita ja luterilaista kirkkoa. Tämä on hyvä muistaa, kun tulevana vuonna vietämme uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaa ja Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa.
Kun uskonpuhdistus alkoi Pohjois-Saksassa, se levisi nopeasti Pohjoismaihin, etenkin Ruotsiin. Vuonna 1523 Ruotsissa vallan ottanut Kustaa Vaasa oivalsi protestanttisen liikkeen edut maallisen vallanpitäjän kannalta. Katolinen kirkko oli suuri maanomistaja ja kirkon hallussa oli muutenkin omaisuutta. Kun luterilaisuus korosti kansallista kirkkoa ja seurakuntalaisten oikeutta itse perehtyä Raamatun sanomaan, Kustaa Vaasa otti suuren osan kirkon omaisuudesta valtion hallintaan ja pani alulle Raamatun kääntämisen kansankielelle.
Suomessa uskonnollisen kirjallisuuden
kääntämisen sai tehtäväkseen Michael Agricola. Tätä tehtävää suorittaessaan
hänen oli luotava Suomeen kirjakieli. Ensimmäisiä Agricolan Suomen kielellä
kirjoittamia tekstejä oli ABCkiria (1543). Kirja alkaa runolla, jonka
ensimmäinen säe on:
»Oppe nyt wanha ia noori /
joilla ombi Sydhen toori.
Lause
ilmaisee hyvin kirjallisen kulttuurin ytimen ja koko opetusohjelman. Oppia ikä
kaikki.
Kirkon
rooli kansanopetuksessa säilyi pitkään keskeisenä. Piispa Johan Gezelius
vanhempi teki tässä suhteessa merkittävän uran. Johan Gezelius edisti
kansanopetusta, kävi ahkerasti tarkastusmatkoilla ja julkaisi muun muassa
omassa kirjapainossa painattamiaan oppikirjoja, kuten kirjan Yxi paras lasten
tawara (1666).
Gezeliuksen aikana laajennettiin Turun katedraalikoulua sekä
perustettiin triviaalikoulut Ouluun ja Hämeenlinnaan. Kansanopetuksen
tehostamiseksi määrättiin seurakuntiin hankittaviksi kirjantaitavat lukkarit
tai näiden puutteessa erityiset koulumestarit. Lukkarien tuli opettaa lukutaito
hyväpäisille pojille ja näiden edelleen oman kylänsä muille lapsille; tämä oli kiertokoulun
alku.
Aleksis Kivi kuvasi lukutaidon opetusta ja merkitystä
loistavasti kirjassaan Seitsemän veljestä. Välttävän lukutaidon hankkimiselle
oli erinomainen kannustin; lukutaito oli edellytys ripille pääsyyn ja
avioliiton solmimiseen.
Lukutaito oli tullut periaatteelliseksi vaatimukseksi
Suomessa jo 1600-luvun lopulla. Vuoden 1686 kirkkolaki sääti: "Wanhemita
pitä uscollisest manattaman / että he andawat Lapsens heidän Christilisen
Oppins Cappalis hywin ja ahkerast opetetta ; ja käskettämän nijtä / joiden se
murhe Seuracunnas pitä tule / Cappalaisen eli Luckarin / että he caikella
wireydel Lasten opettamisen päälle pitäwät / ja opettawat Lapset lukeman
Kirja". (24. luku, 11. pykälä).
Lukutaidon läpimurto tapahtui kuitenkin vasta 1800-luvun
jälkipuoliskolla, kun opetustoimen vastuu siirtyi kirkolta kansakouluille.
Kansakouluasetuksen valmisteli Uno Cygnaeus, joka haki kasvatusoppinsa
Sveitsistä. Näin kirkon ylivalta kansanopetuksessa siirtyi muulle
yhteiskunnalle. Oppivelvollisuus tuli vihdoin vuonna 1921 voimaan. Lukutaito on
sen jälkeen ollut periaatteessa ja lähes käytännössäkin sataprosenttinen.
Lukeminen on tietysti muutakin kuin lukutaitoa. Se on osa
kulttuurista käytäntöä ja tapakulttuuria. Lukemista on aina arvostettu, ja
pitkään se on ollut – ainakin sanomalehtien tasolla – koko kansan harrastus. Ei
ole ehkä väärin sanoa, että myös Suomen yhteiskunnallinen ja taloudellinen
kehitys on saanut voimaa lukeneisuudesta. Tieto ei ole pelkästään valtaa vaan
myös osaamista.
Lukemisella on hyötynäkökohtien lisäksi olennainen merkitys
elämysten ja eettisten arvojen antajana. Nämä seikat nousevat esiin erityisesti
lasten lukuharrastuksen piirissä. Kasvatusasiantuntijat suosittavat tänä
päivänäkin sitä, että omille lapsille luetaan säännöllisesti. Lastenkirjojen
tarinat antavat erinomaista tukea kasvatuspyrkimyksille. Jokainen toivoo
lapsilleen parasta, ja helpoimmin se käy toteen hyvien kirjojen parissa.
Omalla kohdalla voin tässä suhteessa olla levollisin mielin.
Luimme lapsillemme säännöllisesti joka ilta tunnin tai siinä main ikäkauteen
sopivia kirjoa aina noin kymmenvuotiaaksi asti. Viimeisinä vuosina lapset
luonnollisesti osasivat lukea itsekin, mutta yhteinen lukuhetki oli heille
kuitenkin mieluisa.
Laskeskelin kerran lapsille lukemieni kirjojen lukumäärää.
Monethan niistä luettiin useaan kertaan. Kun varhaisen ikävaiheen kuvakirjat
luetaan mukaan, läpikäytyjä kirjoja oli ainakin puolisen tuhatta. Näin ollen
tuli läpikäydyksi lastenkulttuurin kirjallisuutta eri puolilta maailmaa. Oli
erittäin antoisa seikkailu itsellekin, kun saattoi sukeltaa satujen ja
tarinoiden maailmaan kulttuureissa, joista ei aikaisemmin paljon mitään
tiennyt.
Rehellisyyden nimissä on kyllä tunnustettava, että
lastenkirjallisuudessa olemme paljon velkaa ruotsalaisille kirjailijoille ja
kuvittajille. Ainakin omasta kirjahyllystä Vaahteramäen Eemelin, Melukylän
lasten sekä Elsa Beskowin kuvakirjatarinat tuli luetuksi lukuisia kertoja. Koko
Astrid Lindgrenin laaja tuotanto antoi valtavan elämysmatkan lasten maailmaan.
Uusi sukellus lastentarinoiden maailmaan alkoi joku vuosi
lastenlasten kanssa. Se ei tietenkään ole yhtä jokapäiväistä vaan vain silloin,
kun tarvitaan lastenhoitoapua.
Omissa kirjallisuustottumuksissa tuli uusi avaus kolme neljä
vuotta sitten. Olen vuosien mittaan ajanut autolla hurjan määrän kilometrejä. Laskeskelin
kerran, että jos olisin ajanut keskimäärin noin 50 kilometriä tunnissa,
todellisuudessa ehkä hieman lyhyemmän matkan, olisin viettänyt autossa vajaat 3
vuotta, tai 11 – 12- työvuotta. Näin ollen se, miten aikani olen ajaessa
viettänyt, on ollut merkityksellistä.
Kun olin vielä työelämässä mukana, seurasin autoradiosta tiiviisti
uutis- ja ajankohtaisohjelmia. Maakuntaan ajaessakin seurasin sitä, mitä
paikallisohjelmat kertoivat Hämeenlinnan, Tampereen, Lahden tai Jyväskylän sekä
niitä ympäröivien maakuntien asioista. Enää se ei ole niin kiinnostavaa.
Kun edelleen ajan paljon kilometrejä ja käytän aikaa
ajamiseen, kuuntelen kirjastoista lainattuja äänikirjoja. Vahinko vain, että
klassikoita on luettu äänikirjoiksi paljon vähemmän kuin esimerkiksi
dekkareita.
Joka tapauksessa olen vähitellen läpikäynyt suomalaisia ja
käännettyjä klassikoita aina Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä alkaen.
Kirjojen uudenlainen anti on mitä ilmeisin.
Kuunnellessa hyvä kirja avautuu aivan uudella tavalla.
Kuunteleminen nostaa esiin kirjailijan kirjoittamia näkökohtia ja teemoja,
jotka tarinaa lukiessa ja seuratessa jää helposti sivuun tai sivuseikaksi.
Esimerkiksi Tuntemattomassa sotilaassa oma lukeminen sekä jokavuotinen Edvin
Laineen elokuvaversio kiinnittävät huomion päähenkilöiden persoonallisuuden
ohella heidän tekemiinsä sankaritekoihin. Tosiasiassa Väinö Linnan tarinassa, joka siis
perustuu myös hänen omiin kokemuksiinsa, teoksen sävy on pikemminkin traaginen
kuin hauska, mikä hyvien henkilötyyppien vuoksi usein jää päällimmäiseksi
muistikuvaksi. Kuuntelemalla sävyt muuttuvat.
Kuuntelemisesta on ollut seurauksena myös toinen
oheisvaikutus. Kuunnellessa elämys voi olla usein voimakkaampi kuin lukiessa.
Tämän seuraukset näkyvät näkemissäni unissa. Unien tarinat ovat nykyisin paljon
värikkäämpiä ja monipolvisempia kuin ennen. Elämyksellinen kuunteleminen ei
onneksi ole lisännyt painajaisia. Niinpä nykyisin odottaa mielenkiinnolla,
mitähän ne aivot taas keksivät assosioida.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti