Tutkijoiden
mukaan Suomen sodanjälkeistä aikaa ohjasi ja sitä luonnehti ainakin kolme
suurta, kansallista tehtävää, missiota. Toisen maailmansodan jälkeisiä missioita
olivat jälleenrakentaminen, hyvinvointivaltio sekä länsi-integraatio.
Mainitut
missiot olivat sekä osittain samanaikaisia että erilaisia. Kaikille ei suinkaan
ollut tyypillistä, että niiden tarve olisi kummunnut suoraan kansan tietoisesta
tahdosta tai toiveesta, ei ainakaan välittömästi.
Jälleenrakennus
oli sekä luonnollinen että pakollinen kansallinen suurhanke. Lähes viisi vuotta
kestänyt sota-aika ja runsaan kymmenesosan menetys valtion pinta-alasta loivat
konkreettisen tehtävän, jonka tarpeesta kenelläkään ei ollut epäselvyyttä.
Aluemenetysten vuoksi oli asutettava 400 000 evakkoa. Tehtävää ei
helpottanut Neuvostoliitolle määrätyt sotakorvaukset, joiden suorittaminen
Suomen silloisella tuotantorakenteella tuntui lähes mahdottomalta.
Jälleenrakennus
oli työteliästä aikaa. Kaikki voimat ponnistettiin tehtävän suorittamiseen. Maan
ilmapiiri ja arvomaailma olivat hyvin työorientoituneita. Ihmisen arvoa ei
useinkaan mitattu sen mukaan, mikä asema hänellä oli, vaan kuinka hyvä työmies
tai työtä tekevä nainen hän oli. Totta kai yhteiskunta oli nykyistä enemmän
luokkayhteiskunta, mutta työtä arvostettiin luokasta riippumatta. Monet
johtavassa asemassa olevatkin ajoivat itsensä ennenaikaiseen loppuun säälimättömällä
työnteolla ja yrittämisellä.
Hyvinvointiyhteiskunta
tai -valtio alkoi hiljalleen muotoutua 1940-luvun lopulta alkaen.
Terveydenhoito joukkorokotuksineen ja röntgenkuvineen laajennettiin
kansanterveydeksi. Samaa tavoitetta palvelivat lapsilisät ja ilmainen kouluruokailu.
Hyvinvointivaltion
määrätietoinen rakentaminen alkoi 1960-luvulla. Esikuvaksi otettiin Ruotsin
toteuttama pohjoismainen malli. Varsinkin 1970-luvun uudistuksissa käännettiin katse
Ruotsiin. Ruotsin laajasta valmistelumateriaalista pyrittiin ottamaan
käyttökelpoinen omien hankkeiden taustaksi. Kun havaittiin yhteiskunnallinen
ongelma tai puute, vaadittiin valtiota toimiin ja vastuuseen.
Länsi-integraation
alku ajoittuu 1960-luvun alkuvuosiin. Länsi-integraatio oli ennen muuta
taloudellisen ja poliittisen eliitin hanke. Suurin osa kansaa ei paljon
vaivannut päätään erilaisilla integraatio- eli yhdentymisvaihtoehdoilla.
Taloudellinen
integraatio ei ole kuitenkaan kovin uusi ilmiö Suomessakaan. Kun Suomi 1800-luvulla
kuului Venäjään, maa käytti autonomista asemaansa ja Venäjän markkinoita monin
tavoin hyödykseen. Voi kai sanoa, että Suomen teollistuminen puuvilla- ja
tekstiiliteollisuudessa sekä massa- ja paperiteollisuudessa sai paljon vetoapua
Venäjän markkinoista.
Suomen
itsenäistyttyä vuonna 1917 vienti Venäjälle/Neuvostoliittoon romahti ja oli
löydettävä markkinoita lännestä. Näin tapahtui. Toisen maailmansodan jälkeen
Suomen viennistä metsäteollisuus kattoi peräti 80 prosenttia ja markkinoita
löytyi eri puolilta maailmanmarkkinoita, mutta erityisesti Länsi-Euroopasta.
Länsi-Euroopan
talouden integraatio eteni 1950-luvulla pitkin harppauksin ja sen merkittävin
virstanpylväs oli Euroopan talousyhteisön perustaminen Rooman sopimuksella vuonna
1957. Suomen viennille tärkeä Englanti ei eri syistä lähtenyt tähän
talousintegraatioon mukaan vaan kokosi ympärilleen vapaakauppaan tähtäävän
maaryhmän, EFTAn.
Suomi ei
herkkien idänsuhteiden vuoksi liittynyt suoraan perustettuun EFTA-yhteisöön
vaan liittyi sen ulkojäseneksi vuonna 1961. Siitä alkoi seuraavien vuosien
määrätietoinen mutta monivaiheinen länsi-integraation aika, joka huipentui
Suomen liittymiseen Euroopan unioniin vuonna 1995.
Suomen
länsi-integraation pontimena olivat kaupallisten etujen puolustaminen ja tasapuolisen
kilpailutilanteen turvaaminen tärkeillä länsimarkkinoilla. Vientiyritykset sekä
hallitusten talouspoliittinen johto pitivät tätä kehitystä Suomen
kansantalouden selviämisen ja Suomen taloudellisen hyvinvoinnin ensimmäisenä
edellytyksenä.
Suomen
korkein poliittinen johto ymmärsi länsi-integraation tärkeyden.
Neljännesvuosisadan presidenttinä ollut Urho Kekkonen teki urallaan valtavan
työn luodakseen edellytyksiä länsi-integraation jatkumiselle ja suotuisalle
kehitykselle.
Ns.
tavallinen kansa suuntautui aluksi länteen lähinnä etelänmatkojen,
vaihto-oppilasvuosien ja interreilaamisen kautta. Matkailua harrastettiin kyllä
tasapuolisesti myös itään. Kansan ääni pääsi ensimmäisen kerran merkittävämmin
esiin äänestettäessä Euroopan unioniin liittymisestä. Neuvoa antavassa
kansanäänestyksessä monien motiivi äänestää integraatiovaihtoehdon puolesta oli
turvan hakeminen Venäjän poliittista ja sotilaallista uhkaa vastaan. Suomi oli
jo aikaisemmin henkisesti hakeutunut pohjoismaiseen yhteyteen ja aatemaailmaan,
mikä vauhdittui luonnollisen kehityksen kautta, kun tuhannet hakeutuivat jo
1960-luvun lopulla työmarkkinoille Ruotsiin.
Ajatuspaja e2:n
tutkijat eivät oikein nähneet tällä hetkellä vastaavan mittaluokan kansallisia
missioita. Heidän mukaansa tämä puute heikentää politiikanteon
pitkäjänteisyyttä.
Tällainen
missio on kyllä jo olemassa ja sen vahvistuminen on aivan ”nurkan takana”. Kyse
on maailmanlaajuisesta ja supermittakaavaisesta energiajärjestelmän
muutoksesta. Maailman energiatarpeesta tyydytetään vielä lähes 80 prosenttia
fossiilisilla polttoaineilla, öljyllä, kivihiilellä ja maakaasulla. Tämä ei voi
loputtomiin jatkua. Tosiasiassa jo seuraavan 30-40 vuoden aikana tulee päästä
kestävämpiin energiamuotoihin. Nykyinen järjestelmä on ympäristön kannalta
kestämätön.
Suomessa
muutos on jo alkanut. Tiedetään myös keinot muutoksen nopeuttamiseksi. Mission
toteuttaminen ei ole jäänyt vain taloudellisen tai poliittisen eliitin puheeksi
ja harrastukseksi. Otan vain yhden esimerkin. Ilma-, ilma/vesi- ja maalämpöpumput
ovat tehneet läpimurtonsa myös Suomessa. Lämpöpumppuja asennetaan noin 50 –
60 000 vuodessa. Kaikkiaan niitä on jo käytössä 750 – 800 000.
Keskimäärin ne ”säästävät” muuta energiaa kulutuskohteissaan kaksi kolmasosaa.
Säästetyltä osin ei mitään ympäristövaikutuksia synny.
Ns.
tavallinen kansa, kotitaloudet ja liikelaitokset, ovat jo laajalla rintamalla
muutoksessa mukana. Julkinen valta tukee muutosta lähinnä kotitalousvähennyksen
tapaisella panoksella. Enemmänkin voisi tehdä. Maalämmön ja aurinkoenergian
kaltaiset vaihtoehdot vievät energiankäytön uuteen aikakauteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti