On selvää, että vuoden 2007 jälkeen
käytännössä jatkunut talouden nollakasvu ravistelee kaikkia yhteiskunnan
rakenteita. Jos kansantalous olisi kasvanut kuluneen kahdeksan vuoden aikana
keskimäärin 2 prosenttia vuodessa, kuten vuosikymmenen lopulla vielä oletettiin
ja kuten hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitäminen entiseen tapaan edellyttäisi,
verotulot olisivat nyt lähes 20 prosenttia suuremmat. Valtiovallan tulot
olisivat 10 miljardia suuremmat kuin viime vuonna toteutuneet.
Tässä tilanteessa kaikkia julkisia
menoja ja menokohteita arvioidaan tarkasti. Niinpä myös YLE-vero, joka otettiin
käyttöön muutama vuosi sitten, herättää keskustelua. YLE-vero korvasi
televisiolupamaksun, joka oli sidottu tv-vastaanottimen käyttöön. Kuluvalle
vuodelle 2016 YLE-vero on enimmillään 143 euroa hengeltä - alentuen tulojen
mukaan. Pienin vero on 70 euroa. Alle 10 300 euroa vuodessa ansaitsevat
eivät maksa veroa lainkaan. Maksusta vapautuneiden määrä on suuri. Vuoden 2014
ansio- ja pääomatulojen mukaan alle maksurajan ansainneita lienee ollut 800 -
900 000. Hyvin suuri osa kansasta voi siis nauttia Ylen tv- ja
radio-ohjelmista sekä nettitarjonnasta ilmaiseksi.
YLE-veroa eniten kritikoivia löytynee
eniten muun median piiristä. Koko mediakenttä, sekä sähköinen että
printtimaailma, on valtavassa murroksessa. Netin luoman tarjonnan kilpailu on
entistä kovempaa, mediassa kulutustottumukset muuttuvat nopeasti, ja näin monet
joutuvat supistamaan toimintaansa kysynnän laskiessa ja kannattavuuden heiketessä. Ei ole ihme, että Ylen kilpailijat ovat
kateellisia ja haluaisivat supistaa sen roolia ja rahoitusta. Kilpailijat - ja
ehkä monet katsojat ja kuuntelijatkaan – eivät joko tiedosta tai välitä siitä,
mitä kansallisesti menetettäisiin, jos Ylen rahoitusta ajettaisiin alas.
Viimeistään juuri päättyneet alle
20-vuotiaitten jääkiekkonuorten MM-kisat vakuuttivat, kuinka edullisesti ja pienellä
rahalla Yle tarjoaa parasta ajanvietettä, viihdettä ja draamaa. Jo pelkästään
yksien jääkiekkokisojen seuranta kattoi ainakin omalta osaltani ne
kustannukset, jotka YLE-vero minulle aiheuttaa. Koko muu ohjelmatarjonta ja
koko muu vuosi tulee tämän jälkeen ilmaiseksi. Jos kisat olisivat tulleet
kaupallisilta kanavilta ja maksullisina, tai vaikkapa vain osittain maksullisina,
suuri osa elämyksistä olisi jäänyt saamatta.
Näin olisi jäänyt varmaan monelta
muultakin. Ymmärtääkseni vain varsin pieni osa ihmisistä on halunnut maksaa
kaupallisten kanavien maksullisesta tarjonnasta. Näin ollen myöskään kollektiivista
kokemusta ei voi syntyä. Kokemus on varsin erilainen, jos tiedon saa vain jälkikäteen
lehdistä, netistä tai radiosta verrattuna siihen, kun voi seurata tapahtumaa
suorana. Nyt kiekkohuuman koki samaan aikaan peräti 2,4 miljoonaa suomalaista.
Tällaiset luvut ovat varsin harvinaisia ja niinpä yhteistä mielikuvaa ja tunnetta
ei enää kovin helposti saada. Elämät, elämänmuodot ja -tavat sekä niihin
liittyvät kokemustausta sirpaloituvat.
Ehkä moni kansainvälistyvässä tai
toisin sanoen globaalistuvassa maailmassa ei arvosta kansallisia projekteja.
Mutta esikuvilla ja samaistumiskohteilla on myös muuten tärkeää merkitystä.
Nuorten menestyksessä ja esimerkissä on juuri nyt monta seikkaa, jotka ovat
jopa elintärkeitä kaikille ja koko Suomelle.
Pitkään jatkuneeseen taantumaan on
Suomessa suhtauduttu kuin luonnonvoimaan tai meistä riippumattomaan
tapahtumaan, jolle ei voida oikein mitään. Toisaalta ehkä odotetaan tulevaksi
jostakin ulkopuolelta ihmettä, joka pelastaisi minut ja meidät.
Tosiasiassa suomalaisia ja Suomea ei
”pelasta” muu kuin kansalaisten rohkeus, yritteliäisyys ja peräänantamattomuus.
Kun historiaa katsotaan taaksepäin, juuri näillä ominaisuuksilla on Suomi
noussut kansakuntien eturiviin. Se ei ole meille mitenkään ennalta määrätty
paikka. Emme ole sen enempää valittu kansa kuin mikään muukaan. Yhä enemmän on
viime vuosina näyttänyt siltä, kuin vanhat hyveet - mukaan lukien ”ahneus
työlle”, jonka lapsuudesta muistan eturivin hyveeksi - ovat painuneet taka-alalle.
Nuorten jääkiekkojoukkueen menetyksessä oli kaikki nämä elementit. Lahjakaskaan
yksilö tai kansa ei menesty, ellei kukin ole valmis panemaan itseään ”kokonaan
peliin”. Tämän nuoret meille opettivat ja antoivat esikuvaksi. Kun tätä
täydennetään viisaalla johtamisella ja ihmisten erilaisten ominaisuuksien
huomioon ottamisella, lopputulos on se minkä näimme.
Kaiken tämän kokemuksen ja opin Yle
välitti meille suomalaisille säätyyn katsomatta. YLE-vero on todella pieni
kustannus kokemuksesta ja opista. Urheilun tuoma hurma sinänsä on vain pieni
osa siitä sisällöstä ja annista, mitä Yle vuoden mittaan kullekin jakaa. Itse
nautin Areenan monipuolisesta tarjonnasta, missä voin valita kuhunkin hetkeen
sopivan dokumentin ja sen katsomiseen ajan. Voin aina keskeyttää ohjelman
seuraamisen ja jatkaa sitä myöhemmin, jos tilanne vaatii huomiota muualla.
Olen myös innokas radio Puheen
kuuntelija, koska en välitä kuin harvoin musiikin ja puheen tajunnanvirrasta.
Siitä harvoin jää mitään ajankulua enempää käteen. Sen sijaan monet Perttu
Häkkisen avaukset henkilöihin ja maailmoihin, joista en mitään ennen tiennyt,
antavat aihetta pohdintaan, samoin on laita Leikaksen ja Lähteen virittämät
keskustelut. Ali ja Husu tuovat valoa kehittyvään monikulttuuriseen Suomeen,
joka on jo olemassa ja on parhaimmillaan suuri rikkaus.
Kritikoijat haluavat rajata viihteen
pois Ylen ohjelmistosta. Viihde kiinnostaa ihmisiä ja sen vuoksi sen suosion
varaan on helppo rakentaa kaupallistakin ohjelmatuotantoa. Viihteen kaupallinen
tarjonta – ainakin se, mitä nyt on tarjolla – menee usein yli siitä, mistä aita
on matalin. Aikanaan eräillä Keski-Euroopan maihin suuntautuneilla työmatkoilla
katselin hotelleissa usean maan tv-tarjontaa. Kanavia oli valittavana kymmeniä.
Jäin monta kertaa ihmettelemään aika kummallisia ja heppoisia kilpailuja
satunnaisesti valituille osallistujille. Minusta se ei näyttänyt kaksiselta
viihteeltä.
Olen aikanaan kirjoittamassani
blogissa (Iskelmä hivelee suomalaisen kulttuurin ydintä, 2013) ylistänyt Ylen
toimittajan Pekka Laineen tuottamaa ja ohjaamaa kymmenosaista sarjaa
Iskelmä-Suomi. Ohjelma sisälsi läpileikkauksen parhaaseen suomalaiseen
iskelmäviihteeseen vuosikymmenien ajalta. Sen lisäksi se antoi mainiot ainekset
tutustua suomalaiseen kulttuuriin laajemminkin ja myös suomalaisen ihmisen
minäkuvaan. Se oli mahtava opintomatka ja itsetuntemuksen oppikurssi. Yle ei
ole jäänyt myöskään lepäämään ”laakereilleen” vaan etsii ja kehittää koko ajan
uutta. Mainittakoon vain esimerkkinä Kulttuuricocktail, joka ylittää sekä eri
kulttuurien että viestintävälineiden rajat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti