Venäjä näkee strategisen uhkan
kasvavan läntisen ja eteläisen rajan ohella myös arktisella alueella. Pohjoisen
jäämeren strateginen merkitys kasvaa jäiden sulaessa. Itäisen suunnan
konfliktit lienevät Venäjän kannalta latentissa vaiheessa, vaikka
rajaristiriidat Japanin ja Kiinan kanssa ovat edelleen ratkaisematta.
Venäjä joutuu pitämään silmällä
edelleen myös sisäisiä konflikteja. Tšetšenian murskaaminen ensimmäisessä (1994
– 1996) ja toisessa (1999 – 2009) sodassa ei suinkaan johtanut vakiintuneeseen
rauhaan. Tšetšenian, Dagestanin ja Ingušian ristiriidat ovat syvällä. Alueiden itsenäistymishalu
ei ole kadonnut ja uskonnollinen vastakkainasettelu Kremlin ja paikallisen
muslimiväestön välillä ylläpitää konfliktin mahdollisuutta. Venäjän
sekaantuminen Syyrian sotaan, missä Venäjän vihollisina ovat eri
muslimiryhmittymät ja -heimot, korostaa vastakkainasettelua.
Amerikkalainen taloushistorioitsija
Paul Kennedy julkaisi vuonna 1987 jättiteoksen (Rise and Falls of the Great
Powers), missä hän tutki maailman suurvaltoja ja niiden vaiheita aina
1500-luvun alusta 1900-luvun lopulle. Kuluneen, lähes puolen vuosituhannen
aikana maailmassa oli ehtinyt nousta monta uutta suurvaltaa, ja monet niistä
olivat myös menettäneet suurvalta-asemansa. Tähän aikaväliin mahtuu muun muassa
eurooppalaisten suurvaltojen, kuten Espanjan, Englannin ja Ranskan, nousu ja
vaikutusvallan lasku. Eurooppaa pitkään hallinneen Habsburgien sukudynastian
suuruus kuihtui lopullisesti Ensimmäiseen maailmansotaan.
Amerikan Yhdysvaltojen nousu maailman
johtavaksi suurvallaksi oli alkanut jo ennen Ensimmäistä maailmansotaa.
Ensimmäinen ja etenkin Toinen maailmansota sinetöivät Yhdysvaltojen
suurvalta-aseman. Tällä hetkellä se on ainoa super-suurvalta. Sen rinnalle
näyttää vähitellen nousevan Kiina, joka muinaisena suurvaltana joutui
kansainvälisen politiikan sivuraiteelle yli 150 vuotta sitten.
Paul Kennedyn mukaan suurvaltojen
mahtiasema ja taas aseman menetys perustuvat taloudessa ja yhteiskunnassa
vallitseviin tosiasioihin, faktoihin sekä noudattavat aina samankaltaista
logiikkaa. Kukin historiallinen suurvalta on eri vaiheiden, joskus pitkänkin
sisäänpäin kääntyneisyyden jälkeen, pyrkineet lisäämään vaikutusvaltaansa ja
myös suoraa poliittista valtaansa muiden alueiden ja kansojen yli. Määräysvallan
lisäksi motivaationa lienee ollut useimmiten raaka-aineiden sekä muiden taloudellisten
voimavarojen saaminen oman kansan käyttöön. Joskus ainoa syy
valloituspolitiikkaan on ollut oman aseman ja arvovallan pönkittäminen.
Taloudellisten voimavarojen
kahmimisen vastapainona suurvallat ovat joutuneet käyttämään vallan
kasvattamiseen ja ylläpitämiseen suunnattomia määriä omia ja muilta eri keinoin
hankkimiaan resursseja. Kehitys onkin yleensä päätynyt vaiheeseen, missä
erityisesti sotilaalliseen voimaan ja läsnäoloon on jouduttu suuntaamaan niin
suuret ja muualta pois olevat resurssit, että se on johtanut ajan oloon
suurvalta-aseman joko romahtamiseen tai hitaaseen laskuun.
Viimeksi romahduksen kokenut
suurvalta oli Neuvostoliitto. Neuvostoliitto hajosi vuonna 1991. Siitä irtautui
ja itsenäistyi 15 valtiota ja samaan aikaan Neuvostoliiton etupiiristä ja
määräysvallasta vapaaksi pääsivät myös monet muodollisesti itsenäiset
Itä-Euroopan maat. Neuvostoliiton suurvaltaperintöä jäi vaalimaan uusi Venäjä,
jonka alue on edelleen maailman laajin, 17 miljoonaa neliökilometriä, mutta
väestö enää vähän yli 140 miljoonaa Neuvostoliiton 260 verrattuna. Väkiluku,
kun se edelleen supistuu, on kohta puolet Neuvostoliiton ajoista.
Nyky-Venäjä pyrkii nostamaan maansa
suurvaltaluokkaan. Suuren alueensa ja ydinaseensa turvin Venäjä onkin taas
alueellinen suurvalta, mutta edellytyksiä tai voimavaroja nousemiseen
super-suurvaltojen rinnalle, Yhdysvaltojen ja Kiinan luokkaan sillä ei ole.
Tämä johtuu yksinkertaisesti voimavarojen puutteesta ja siitä, ettei uusi
Venäjä kyennyt kehittämään infrastruktuuriaan ja tuotantokoneistoaan niin
vahvaksi 2000-luvun hyvinä vuosina, että se kantaisi varustelun, valtapolitiikan ja sodankäynnin
rasituksen ja raskaan taakan.
Lisäksi Venäjä sitoo voimavaransa
rajoillaan ja kauempanakin konflikteihin, joille ei näytä olevan loppua ja
jotka vähitellen kuluttavat sen talouden ja yhteiskunnan kehitykselle
välttämättömät voimavarat. Venäjä sitoo yhä enemmän voimavarojaan Ukrainaan,
Krimille, Transnistriaan, Ossetiaan ja nyt Syyriaan jne. Yksistään Krimin 2,4
miljoonaisen väestön elättäminen ja huoltaminen merireittiä on valtava urakka,
kun Krimiltä hävisivät sen luontaiset elinkeinomuodot – mm. matkailu muualta
kuin Venäjältä - lähes ”yhdessä yössä”.
Kansantalouden kooltaan (bruttokansantuote,
BKT) Venäjä on Saksan ja Brasilian luokkaa, eli noin 3 % maailman koko BKT:sta.
Sotilaallisen voiman kehittämiseen ja ylläpitämiseen Venäjä käyttää vuosittain
70 – 80 miljardia dollaria, mutta Yhdysvaltojen vastaava luku on 500 – 600 miljardia
ja Kiinankin 150 – 200 miljardia dollaria. Sotilaalliselta voimaltaankin Venäjä
jää suurvaltojen keskiluokkaan. Siitä huolimatta se voi aiheuttaa ongelmia –
kuten on nähty – erityisesti naapurimailleen, ja kaikillekin, koska Venäjän säilyy
suurena ydinasevaltiona. Ydinsodan uhka totaalisena tuhona ei ole poistunut.
Venäjän kasvanut mahti perustui
2000-luvun alkuvuosina öljyn korkeaan kansainväliseen hintaan. Öljyn hintahan
oli pitkään 110 – 120 dollaria tynnyriltä. Se toi Venäjälle valtavasti tuloja,
joista suuri osa käytettiin joko valtion tai yksityisten kulutukseen.
Varoja säätyi myös sijoitettavaksi vararahastoihin.
Kun öljyn hinta vaihtelee nykyisin 40 – 45 dollarin tynnyrihinnan paikkeilla, Venäjä joutuu syömään nopeaa tahtia vararahastonsa ja "kiristämään sen jälkeen vyötä”. Mahdollisuudet suuriin kansainvälisiin offensiiveihin kapenevat. Tämä on edessä jo ensi vuoden lopulla.
On selvää, että Venäjän on ja pysyy
suurvaltana, mutta se voimavarat haluamakseen super-suurvallaksi ovat
riittämättömät – ehkä onneksi meille suomalaisillekin. Niin arvaamatonta
Venäjän harjoittama politiikkaa on viime vuosina ollut. Venäjä on halunnut
panostaa ns. geopolitiikkaan – joskus keinoista välittämättä -, vaikka
todellinen tarve globaalisti on yhteistyössä, mihin yhteistyöhön Venäjääkin
tarvittaisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti