Historia on erittäin mielenkiintoista
ja tärkeää. Se on tieteenala mutta yhtä paljon kunkin sukupolven tulkintaa
menneestä ajasta. Tulkitsijoiden intohimoista ja tarkoitusperistä huolimatta
historiankirjoituksen pitäisi perustua tosiasioihin niin paljon kuin se on
mahdollista. Tosiasioiden totuudenmukaisuudesta joudutaan tietysti
keskustelemaan ja vaikeus kasvaa, mitä kaukaisemmista asioista puhutaan.
Kirjoitettua aineisto löytyy vain muutaman vuosituhannen ajalta ja se on sattumanvaraisia
myös siinä suhteessa, mitä siitä on sattunut säilymään.
Vanhan kirjoituksen merkityksestä
ovat hyvä esimerkki hieroglyfit, joiden luonne ja sanoma selvisivät vasta
1800-luvun alkuvuosikymmeninä. Viime kevään minulla oli mahdollisuus nähdä Lontoon
käynnin yhteydessä kuuluisa Rosettan kivi The British Museumissa. Kivessä on
sama teksti kirjoitettuna egyptiksi sekä hieroglyfeillä että ns. demoottisella
kirjoituksella ja myös kreikaksi. Ranskalainen Champollion selvitti kiven
hieroglyfien merkitykset ja siten niiden sanoman.
Aikaisemmin hieroglyfejä pidettiin
vain jonkinlaisena koristetaiteena. Niiden ymmärtämisen avulla avautui
kokonainen uusi maailma. Egyptin dynastioiden elämä ja historia pystyttiin
avaamaan aina ajalta noin 3000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Kirjoitusten
avautuminen ei lisännyt vain käsitystä tuosta muinaisesta kulttuurista ja
elämänpiiristä. Se pakotti muuttamaan koko länsimaista maailmankuvaa.
Eurooppalaista kulttuuria kantaneen
Katolisen kirkon valta oli vielä 1800-luvun alussa voimakas. Kirkon oli vaikea
hyväksyä hieroglyfien kertomaa todistusta, ettei maailmaa luotukaan 6000 vuotta
sitten vaan että universumi, missä elämme, on paljon vanhempi.
Kaikki eivät ole kiinnostuneita historiasta.
Usein kuultu perustelu erityisesti koulun historianopetuksen tylsyydelle tai
merkityksettömyydelle on, että kouluhistoria kertoo lähinnä kuninkaiden ja
sotapäällikköjen tekemisestä ja että opiskelu on turhaa vuosilukujen pänttäämistä,
vuosilukujen, jotka pian unohtuvat. Kritiikki korostaa vielä, että
historiankirjoitus on unohtanut tavallisen kansan elämän.
Millaista kouluopetus on tänään? –
siitä minulla ei ole tietoa. Olen kuitenkin eri mieltä kuninkaiden, keisareiden
ja muiden valtaa pitäneiden tietämisen merkityksettömyydestä sekä myös
vuosilukujen tarpeettomuudesta.
Ensinnäkin on hyvä muistaa, että
aikaisemmassa historiassa ja varmasti myös esihistoriassa muutokset ja
tapahtumat tapahtuivat klaanien, heimopäälliköiden, kuninkaiden, keisareiden ja
myös sotapäälliköiden johdolla, niin hyvässä kuin pahassakin. Oli tietysti
selvää, että aikanaan muodostui myös eri puolille maailmaa kulttuuripiirejä,
jotka yhdistivät laajoja kansanjoukkoja ja loivat niiden asukkaille elinkeinot
ja toimintatavat aina hengellisiä muotoja myöten. Näistä kokonaisuuksista
meillä ovat parhaita esimerkkejä korkeakulttuurit niin Lähi-idässä, Intiassa,
Kiinassa kuin Väli-Amerikassakin.
Tosiasia kuitenkin on, että
kansallisvaltiot alkoivat johtavana kokonaisuutena muotoutua vasta
1800-luvulla. Siihen asti kansojen menestys tai aikaansaannit tapahtuivat
paljon valtaa pitäneiden kuninkaiden ja muiden hallitsijoiden toimesta.
Kansakunta nykyisessä mielessä on siis vielä varsin nuori ilmiö.
Vanhakantaisesta johtajavaltaisuudesta meillä on kuitenkin karmaisevia
esimerkkejä erittäin runsaasti vielä 1900-luvulta. Hitler, Stalin ja Mao olivat
periaatteessa sivistysvaltioiden johtajia. Diktaattoreiden aikaansaannoksena
kymmenet miljoonat menettivät henkensä ja voi sanoa, että sadat miljoonat
kärsivät.
Stalinin tavasta tehdä politiikkaa ja
johtaa kansakuntaa oli vasta äsken Ylellä esitetty dokumentti, missä Stalinin,
Rooseveltin ja Churchillin sopimus Krimin Jaltalla 28.2.1945 merkitsi noin
kahden miljoonan Saksaan ja Itävaltaan jääneen sotavangin palauttamista vankien
vastustuksesta huolimatta. Stalinin tarkoituksena oli kostaa näille ihmisille
joko ammuttamalla heidät heti rajalla tai lähettämällä heidät Siperiaan vanki-
ja työleireille, missä monet menehtyivät.
Suvereeneilla johtajilla on siis
historiassa ollut usein aivan ratkaiseva merkitys. Tuskinpa mongolitkaan
olisivat aroiltaan luoneet historian suurinta mannervaltiota, ellei johtajanaan
olisi ollut 1200-luvulla Tsingis-kaani. Suvereenien johtajien merkitys saattoi
olla tuhoisa, mutta myös käänteentekevä. Aleksanteri Suuren kymmenen vuoden
valtakausi 300-luvulla ennen ajanlaskun alkua synnytti uuden aikakauden,
hellenistisen kulttuurin, jonka vaikutuksia me edelleen elämme.
Hallitsijoilla on ollut merkitystä
meille täällä pohjolassakin. Tänään tätä kirjoitettaessa, 6. marraskuuta eli
ruotsalaisuuden päivänä, tuli kuluneeksi 382 vuotta, kun merkkipäivän henkilö,
Ruotsin kuningas Kustaa II Adolf kaatui Lütsenin taistelussa Saksassa. Mirka Lappalaisen vuonna 2014 Tieto-Finlandia
-palkinnon saanut teos: Pohjolan leijona – Kustaa II Adolf ja Suomi 1611 –
1632, antaa mainion ja monipuolisen kuvan tämän hallitsijan aikaansaannoksista.
Vaikka kuningas jatkoi Vaasa-sukuisten kuninkaiden suurvalta Ruotsin luomista,
luotiin hänen toimestaan valtakuntaa myös toimiva virkavalta ja ajanmukainen
oikeuslaitos.
Vuosiluvuilla ja muulla
numeroaineistolla on myös merkitystä. Faktojen avulla voimme hahmottaa eri
asioiden suhteellisuutta ja kokonaisvaikutusta. Koollakin on merkitystä.
Naapurimaamme Venäjä on pinta-alaltaan suuri maa, maailman suurin. Sen suuruus
kuitenkin kutistuu, kun tarkastellaan väestökehitystä. Neuvostoliiton aikana
maan kokonaisväestö oli noin 260 miljoonaa eli se oli neljänneksi suurin
Kiinan, Intian ja USA:n jälkeen. Venäjän väkiluku on nyt hieman yli 140
miljoonaa ja supistuu koko ajan. Väkiluvun puolesta Venäjä vertautuu kohta
Brasiliaan, Iraniin, Turkkiin ja Saksaan.
Faktat luovat siis suhteellisuuden
tajua. Asioiden hahmotuskykyä palvelevat myös vuosiluvut. Vuosilukujen
tarkasteleminen mahdollistaa havainnon, miten eri puolilla tapahtuneet kehitysvirtaukset
vaikuttavat toisiinsa tai että ne tapahtuvat samanaikaisesti tai suhteessa
toisiinsa. Riippuvuudet tulevat paremmin esiin. Opimmeko mitään historiasta? –
sitä on syytä toivoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti