Yleensä
pyöreisiin vuosipäiviin liittyy juhlallisuuksia, tuloksien tarkastelua sekä ajankohtaisten
asioiden nostamista esille. Näin saattaa olla tänäkin vuonna. Nyt helmikuun
puolivälissä ei ole vielä tiedossa, miten ja millä tasolla vuosipäiviä
juhlitaan vain juhlitaanko ollenkaan. Joku voi tietysti kysyä, onko yleensä
syytä juhlaan. Kehitys maailmalla eikä meilläkään näytä kovin lupaavalta.
YK, Yhdistyneet
kansakunnat luotiin Toisen maailmansodan aikana estämään sotien ja konfliktien
syntyä ja seurauksia. Tätä samaa oli yritetty jo Ensimmäisen maailmansodan
jälkeen perustamalla Kansainliitto. Jo varhain maailmansodan aikana Englannin
pääministeri Winston Churchill ja Yhdysvaltain presidentti Franklin D. Roosevelt
keskustelivat rauhanjärjestön tarpeesta ja perustamisesta. Kesäkuussa 1945
allekirjoitettiin vihdoin sopimus tällaisen kansainvälisen järjestön
perustamisesta. Sota oli silloin jo Euroopassa ohi, mutta Yhdysvallat ja Japani
jatkoivat sotaa vielä elokuulle, jolloin Japani lopulta antautui.
YK:n viralliseksi
päiväksi tuli lokakuun 24. Silloin
liputetaan YK:n merkeissä ympäri maailmaa. Näin ollen YK:n perustamisesta tulee
kuluvana vuonna kuluneeksi 70 vuotta.
Juhlavuoden
tunnelmaa kenties vaimentaa muutama vaikea väkivaltainen konflikti Lähi-idässä
ja Afrikassa, ja ennen muuta vähitellen eskaloitunut sotatila Euroopan
sydämessä, Ukrainassa. Ukrainan konflikti ja kriisi, tosiasiallinen sotatila ei
ole jonkun maan sisäinen ongelma. Siihen on sotkeutunut monin tavoin naapurimaa
Venäjä. Venäjä on vallannut Ukrainaan kuuluvan Krimin niemimaan ja vienyt
jatkuvasti sekä joukkoja että aseita Ukrainan itäiseen osaan. Siellä käytävissä
taisteluissa on kuollut jo yli 5000 ihmistä. Pahin pelätään olevan edessäpäin.
Jos Venäjä ei taivu diplomaattiseen ratkaisuun, jossa tunnutettaisiin toisen
maan suvereniteetti ja koskemattomuus, länsivallat saattavat ryhtyä aseistamaan
Ukrainan valtiota. Tämä alkaisi muistuttaa jo Espanjan sisällissotaa 1930-luvun
lopulla. Siitähän tuli Toisen maailmansodan esinäytös.
Muuttunut
konfliktitilanne siis kertoo, ettei YK ole pystynyt ylläpitämään kehitystä,
joka sille määriteltiin tärkeimmäksi tehtäväksi. YK:n rauhaturvatoiminta on epäilemättä
kyennyt estämään tai rajoittamaan monta alkanutta sotilaallista kriisiä,
vaikkakaan ei kokonaan niitä estämään. Valtioiden väliset sodat ovat
vähentyneet, vaikkeivat kokonaan poistuneet. Kuluneina 70 vuonna on
väkivaltaisissa konflikteissa kuollut miljoonia ihmisiä ja parhaillaankin
pakolaisena sotatilan tai konfliktien vuoksi on 50 miljoonaa ihmistä, mikä on
korkein luku sitten Toisen maailmansodan.
YK:n
vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset konflikteissa, joissa turvaneuvoston
viiden pysyvän jäsenmaan, Yhdysvaltojen, Venäjän, Kiinan, Englannin tai Ranskan
intressit ovat tavalla tai toisella mukana. Mailla on veto-oikeus YK:n
operaatioihin ja kannanottoihin. YK:n päätöksentekorakenne on tältä osin
maailmansodan jälkeisen tilanteen mukainen ja siten vanhentunut. Ensinnäkin
pysyvien jäsenmaiden joukko ei enää vastaa eri maiden vaikuttavuutta. Englannin
ja Ranskan rinnalle ja ohi voidaan hyvin nostaa esimerkiksi Japani, Saksa,
Intia ja Brasilia. Toisaalta veto-oikeus tekee YK:sta kyvyttömän puuttua hyvin
moniin merkittäviin kriiseihin kuten tällä erää Syyriassa. Venäjä ja Kiina
estävät sen. Yhdysvallat estää YK:n toimintaa Palestiinassa, missä Yhdysvallat
yksipuolisesti tukee Israelia.
Vaikka YK:n
toiminta päätehtävässä on monin tavoin rajoitettua, organisaation vaikutus
ulottuu erittäin laajalle globaaliin kehitykseen. Rauhan turvaamisen ja ylläpitämisen
ohella YK:lla on suuri rooli kansainvälisessä kehityspolitiikassa,
ihmisoikeuksien määrittelyssä ja turvaamisessa, humanitaarisen avun
toimittamisessa hätää kärsiville sekä kansainvälisen oikeuden alalla. Entinen
suomalainen YK-diplomaatti Max Jakobson korosti sitä, että YK:n vaikuttavin
rooli on universaalien normien luomisessa. Toisin sanoen siinä työssä, missä
määritellään mikä on hyvää ja oikeaa niin ihmisiä koskien kuin nykyisin yhä
enemmän ympäristön suhteen. Vaikka normeja koko ajan rikotaan, maailman
tulevaisuuden ja inhimillisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että tätä työtä
tehdään ja kehitystä seurataan.
Suomelle
YK:n toiminta ja YK:n toimintaan osallistuminen on ollut koko sodanjälkeisen
ajan hyvin tärkeä ja keskeinen ulkopolitiikan alue. Suomi tosin hyväksyttiin
YK:n jäsenvaltioksi vasta vuonna 1955. Heti seuraavana vuonna Suomi lähetti
joukkoja YK:n rauhanturvaoperaatioon Suezilla. Rauhaturvaamiseen osallistuminen
onkin ollut keskeisintä osaa Suomen YK-politiikkaa. Se sopii hyvin Suomen
tavoitteisiin ja suomalaiset sotilaat ovat osoittautuneet erittäin kyvykkäiksi
YK:n operaatioissa.
Kehitysapurahoitus
syntyi aikanaan 1950-luvulla Yhdysvaltojen sodan jälkeen Euroopalle myöntämän
ns. Marshall-avun pohjalle. Marshall-apu oli tuottanut Länsi-Euroopassa
nopeasti hyviä tuloksia ja samaa konseptia haluttiin nyt soveltaa vasta
itsenäistyvissä kehitysmaissa. Suomalaisetkin lähtivät tähän työhön erilaisilla
projekteilla jo 50-luvun lopulta ja erityisesti 60-luvun alusta alkaen.
Toiminta virallistui Suomen ulkopolitiikaksi, kun kehitysaputoimista aloitti
toimintansa keväällä 1965.
Julkisen
kehitysavun taso säilyi toiminnan organisoinnista huolimatta hyvin pitkään
erittäin pienenä. Vuonna 1971 määräraha ylitti euroina mitattuna 10 miljoonaa
ja oli bruttokansatuotteeseen verrattuna noin 0,15 %. Mittasuhteet ovat
sittemmin muuttuneet olennaisesti. Määrärahoissa on ollut kaksi voimakkaan
kasvun vaihetta. Ensinnäkin vuosina 1983 – 1990. Määrärahat nousivat tuona
aikana lähes viisinkertaisiksi, käyvin hinnoin lähes 600 miljoonaan euroon.
Romahduksen ja hitaan kasvun jälkeen määrärahat kasvoivat vuosina 2003 – 2011
noin 500 miljoonasta noin miljardiin euroon vuodessa. Tämä oli silloin noin
sadasosa koko maailman kehitysyhteistyöhön suuntaamista vuosittaisista
varoista.
Suomen
kehitysyhteistyön tunnelmaa varjostaa kaksi yleistä tekijää, Suomen valtion
talousvaikeudet ja mahdollinen mielialan kääntyminen kehitysyhteistyötä vastaan.
Merkittävä suomalainen puolue, Perussuomalaiset ovat jo vaatineet kehitysyhteistyön
rahoituksen muuttamista vapaaehtoispohjaiseksi. Samaan aikaan kyselyissä,
joissa kysytään, mistä valtion pitäisi menojaan leikata, kehitysyhteistyö on
noussut taas kärkisijoille. Äskeinen julkisuuteen tullut kirja,
Kehitysyhteistyön kirous, todennäköisesti lisää vettä myllyyn. Varsinaisen
kehitysyhteistyön määrärahoja on jo leikattu nykyisen hallituksen toimesta.
Pelättävissä on, että seuraavan hallituksen ohjelmaan tulee lisää määrärahojen
leikkauksia.
Näissä
tunnelmissa on tietysti vaikeaa juhlia mennyttä ja aikaan saatua, vaikka
tulokset monin osin ovatkin hyvät. Vielä enemmän olisi kuitenkin tarvetta ja
tuloksellisuuden tulisi olla parempaa. Kaikki edellytykset parempaan ovatkin
olemassa.
Kymmenen
vuotta siten, kun virallinen kehitysyhteistyö täytti 40 vuotta, vuosipäivää
juhlittiin näyttävästi Vanhalla ylioppilastalolla. Kuluvana vuonna ei ainakaan
vielä ole tullut julkisuuteen suunnitelmia 50 vuoden juhlajärjestelyistä.
Kuluvaa vuotta vietetään Euroopan unionissa kehitysyhteistyön supervuotena. Lieneekö
tämä riittävä huomionosoitus myös Suomen omalle politiikalle? Minusta ei.
Kehitysyhteistyöpolitiikka ei vielä kuulu EU:n ns. kompetenssiin, vaikka
koordinaatiota ja yhteisiä hankkeita tehdäänkin. Suomenkin rahoituksestahan
huomattava osa kanavoituu sopimusten mukaisesti EU-elimien kautta. Tämä ei
saisi kuitenkaan jäädä kansalaisjärjestöjen kehitysavun ohella ainoaksi
toimintakanavaksi Suomen politiikalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti