Pariisin
tuoreen terrori-iskun yhteydessä pääministerimme Aleksander Stubb totesi:
”Suomi ei ole mikään lintukoto.” Voisin kuvitella, vaikka en muistakaan
sitaattia, että hän olisi varoittanut esimerkiksi Eduskuntakeskustelun yhteydessä
impivaralaisuudesta, eristäytyneisyydestä.
Kummallakin
ahkerasti käytetyllä ja vahvoiksi vertauskuviksi muodostuneilla käsitteillä on
mielenkiintoinen tausta ja synty. Lintukoto on hyvin vanhaa perua. Itse asiassa
se pohjautuu Itämeren suomalaisten ja myös Siperian kansojen vanhoihin
myytteihin, kuten Anna-Leena Siikala on teoksissaan osoittanut. Siikala
kirjoittaa laajassa teoksessaan ”Itämerensuomalaisten mytologia”, että lintu-
ja nimenomaan vesilintuaiheet ovat keskeisiä monissa uralilaisia kieliä
puhuvissa kulttuureissa. Siikalan mukaan ”Suomalaisten Lintukoto on eräs
variantti suomalais-ugrilaisten kansojen eteläisestä, muuttolintujen maata
koskevasta mielikuvakompleksista.”
Tästä on
esimerkkinä kielemme sana Linnunrata, jota monissa länsimaisissa kulttuureissa
kutsutaan kreikkalaisen mytologian pohjalta Maitotieksi (Milky Way).
Esi-isiemme ajattelun mukaan muuttolinnut, etenkin pyhä lintu joutsen, ja myös
hanhet ja vesilinnut, lensivät tähtitaivaan osoittamaa reittiä kauas etelään.
Ehkä kaukaiselle taivaanrannan lämpimälle saarelle, missä sijaitsi rauhan ja
onnen maa.
Lintukoto-sanaa
käytti myös kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi pääteoksessaan Seitsemän
veljestä. Kirjassa Juhani toteaa:
”Tehkäämme,
veljet ankara liitto ja heittäkäämmesynnit, eljet, kaikki viha ja riita ja vaino täällä lintukodossa."
Vielä paljon käytetympi ja terävämpi on Kiven lanseeraama nimi ja käsite Impivaara. Se on ollut vuosikymmenten ajan elävää kansanperinnettä ja käyttökelpoista sanavarastoa etenkin politiikassa. Seitsemässä veljeksessä Impivaara oli vuori, minkä kupeelle veljekset muuttivat ja rakensivat kodin, kun he joutuivat ristiriitaan yhteiskunnan vaatimusten, etenkin lukutaidon hankkimisen kanssa. Nimensä vuori oli saanut Kiven kirjassa tarinasta, jonka Aapo kertoi veljilleen, eli vuoren onkaloon suljetusta kalveasta immestä.
Sana impi
tarkoittaa Suomen kielessä neitsyyttä, puhtautta ja koskemattomuutta. Impi on
ollut muinaisuomalaisille rakkauden ja seksuaalisuuden jumalatar.
Impivaaraan
veljekset vetäytyivät sen jälkeen, kun he lukkarin koulusta karattuaan ja
ikkunan rikottuaan joutuivat esivallan uhkailemaksi. Lautamies Mäkelä kävi
heille kertomassa, että veljeksiä voisi uhata jalkapuuhun, eli sen aikaiseen
häpeäpaaluun tuomitseminen. Kirkon
ulkopuolella, jalkapuussa istuessaan tuomitut ovat kaiken kansan nähtävinä ja
naurettavina. Se olisi häpeä, jota veljekset eivät kestäisi.
Nykyisessä
mielikuvamaailmassa impivaaralaisuus tarkoittaa hieman muuta. Sen on ajateltu
kuvaavan perinteistä suomalaista mentaliteettia, joka hakee eristäytymistä,
omiin oloihinsa vetäytymistä. Ajatellaan, että suomalaiset ovat luonteeltaan
eristäytyviä ja mielellään syrjään vetäytyviä. Suomalaisten ja muun maailman
välillä olisi näin ajatellen jänniteitä, joita välttääkseen paetaan Impivaaraan.
Tämähän on arvostelijoiden mukaan sekä raukkamaista että mahdotonta nykyisessä
keskinäisen riippuvuuden maailmassa, missä kaikilla on yhteinen vastuu maailman
tulevaisuudesta.
Lintukotoa
käytetään, toisin kuin Impivaaraa, luonnehtimaan sitä mikä meillä on hyvää ja
josta haluaisimme pitää kiinni. Aina kun puhutaan terrorismista, jonka pelätään
siirtyvän myös Suomeen, tai meilläkin tapahtuneista kouluampumisista ja
perheväkivallasta, todetaan, ettei Suomi ole tai ei ole enää lintukoto. Joidenkin
mielestä lintukotoamme uhkaavat maahanmuuttajat, joiden pelätään tuovan tullessaan
kaikenlaista vierasta, ehkäpä jopa kansainvälistä rikollisuutta. Avoimessa
maailmassa se voisi ulottaa lonkeronsa idylliseen Suomeenkin.
Muistan tätä
lintukoto-mielikuvaa käytetyn kansainvälisessä talouslehdessä, Financial Time:ssa,
joskus 1980-luvulla. Artikkelin ajatus oli, etteivät Suomen silloiset varsin
pienet elintasoerot voisi säilyä, kun Suomi integroituu kansainväliseen
talouteen. Suomessa oli tilastoituja köyhiä tuolloin noin 4 - 5 % väestöstä,
kun vastaava luku muualla länsimaissa oli 14 – 15 %. Näin on käynytkin. Köyhien
suhteellinen osuus on Suomessa kasvanut yli 10 prosenttiin ja samaan aikaan
joukkoomme on muodostunut superrikkaiden luokka.
Kumpi käsite
nyt sitten vastaa paremmin todellisuutta, elävää elämää? Ovatko lintukoto ja impivaaralaisuus
vaihtoehtoja vai saman kolikon eri puolia? Miten niiden mielikuviin pitäisi
suhtautua?
Ehkä ei
pitäisi suhtautua kuitenkaan liian vakavasti. Lintukoto on varmasti haavekuva,
jota koskaan ei ehkä todellisuudessa ole ollut. Muinaisuomalaiset kuvittelivat
Lintukodon jonnekin taivaanrannan taa, missä vallitsee aina rauha, lämmin sekä
onnellinen olo. Sama haavekuva oli kai meillä 60-lukulaisilla kun Reijo Taipale
tanssilavoilla lauloi Satumaata: ”… kaukaista saartasi päin”. Ihmisille on
ominaista haavekuvien luominen.
Impivaaralaisuus
tuodaan esiin negatiivisena syrjään vetäytymisenä, heikkona itsetuntona ja
ulkoa tulevien haasteiden välttelynä. Toisin päin ajateltuna impivaaralaisuus
on tulevaisuudenuskoa, yritteliäisyyttä, olosuhteisiin sopeutumista, vapautta,
itseensä luottamista, innovatiivisuutta. Kaikkia näitä ominaisuuksia voidaan myös Aleksin Kiven veljeksistä löytää. Uskon, että nekin
sopivat nykysuomalaisiin.
Nykysuomalaiset
ovat löytäneet toimivan impivaaralaisuuden omalla tavallaan. Meillä on eri
puolilla maata noin 500 000 kesämökkiä tai vapaa-ajan asuntoa. Hyvin suuri
osa suomalaisista haluaa viettää ainakin osan vuotta ”omissa oloissaan”, irti
arkirutiineista ja työelämän oravanpyörästä.
Itsellenikin
kesäpaikka on muodostunut yhä tärkeämmäksi. Kun eläkeläisyys sallii, vietän mökillä
huomattavan osan ajasta huhtikuun lopun ja lokakuun alun välisenä jaksona.
Mökillä olo merkitsee luontevaa ulkona oloa, mikä on hyväksi mielelle ja terveydelle.
Mökkielämä tarkoittaa myös rakentamista, puiden tekoa, metsätöitä,
marjastamista, kalastamista, uimista ja luonnon seuraamista. Se merkitsee myös
saunomista savusaunassa, seurustelua jälkikasvun kanssa ja ystävien tapaamista.
Mökin
ympärillä asustavat linnut tulevat tutuiksi. Kovasti runsastunut mustarastas on
löytänyt tiensä omalle mökillenikin. Tämä lintupari on lisäksi erityisen kesy.
Usein mustarastasnaaras katselee metrin päässä lapiotöitäni. Se ehkä tietää,
että näin löytyy helpommin herkullisia matoja ja toukkia. Iltaisin on mahtavaa
kuunnella järvellä vakituisesti pesivän kuikkaparin juttelua, sekä kurkien
huutoa, ja katsella joutsenten seurustelua.
Mökillä olo
antaa voimaa ja luo inspiraatiota. Monet ajatukset, ideat ja aloitteet ovat
syntyneet kesäpaikan ympäristössä fyysisen työn, saunomisen tai kirjallisuuden
parissa vietettyjen iltojen tuloksena. Mökiltä saatu impivaaralaisuus antaa
siten energiaa ja innoitusta toiminnalle arkielämässä, ja jopa
vuorovaikutuksessa maiden rajojen yli. Voi kertoa, mistä on kotoisin.
Mökkisuomalaisuus on maailmalla eksotiikkaa.
Hyvin usein
idylliin, paratiisiin, kiemurtelee myös käärme, kuten Raamattu meille opettaa.
Oman Impivaarani käärme on Keski-Suomen liiton maakuntakaava, mikä sisältää
suunnitelmat tuulimyllypuistojen paikoista eri puolille maakuntaa. Liiton
suunnitelmaluonnoksessa on 36 myllynpaikkaa aivan mökkimaiseman paraatipuolelle.
Ympäristöministeriö ei tätä suunnitelmaa vahvistanut Jämsänniemen osalta, mutta
liiton hallitus päätti valittaa päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Näin ollen haavekuvan, lintukodon ja oman Impivaaran säilyminen on korkeammassa
kädessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti