Ympäristöämme
hahmottaessamme kolmiulotteinen maailma tuntuu luonnolliselta. Ehkä
luonnolliselta tuntuu neljäskin ulottuvuus, aika. Sitä se ei kuitenkaan ole
vaan aikaan liittyy paljonkin ihmeellistä, mystistä. Vielä ihmeellisemmältä
tuntuu kosmologien pohdiskelema maailmankaikkeus, missä ulottuvuuksia on usein
vielä neljää enemmänkin. Sanotaan, että maailmankaikkeutta tutkivien
kosmologien hahmottamassa todellisuudessa olisi keskimäärin yksitoista
ulottuvuutta. Mitä se sitten oikein tarkoittaneekaan?
Aika sen
sijaan meillä on aina käsillä. Etiopialainen ystäväni Simelles Tennaw kirjoitti
muutamia vuosia sitten kirjan nimellä Time is for all. Aika kuuluu siis
kaikille ja on siinä mielessä demokraattien ja tasapuolinen, että se on sama
kullakin hetkellä jokaiselle.
Olemme
tottuneet mittaamaan ajan kulua taivaankappaleiden liikkeiden avulla. Maa
kiertää auringon tietyssä määrässä päiviä, joiden pituus taas määräytyy maan
pyörähdyksestä akselinsa ympäri. Vanhojen kulttuurien ajan mittaamisen ja
kalentereiden tärkein erottava tekijä lienee se, onko mittarina käytetty kuun
vai auringon liikkeitä.
Ihminen on
yrittänyt mitata ajan kulua myös itse kehittämillään välineillä. Meille
Sinuhemme lukeneille on tuttua miten vesikello mittaa aikaa. Euroopan
luolamaalauskulttuureiden jäljiltä on löydetty jo noin 20 - 30 000 vuoden
takaa luuesineitä, joihin on systemaattisesti vedetty viivoja. Emme voi
tietenkään tietää, ovatko nämä viivat vedetty mittamaan aikaa vai esimerkiksi
laskemaan saatua saalista.
Kävin
toistakymmentä vuotta sitten Amsterdamin reissuillani useamman kerran Rijksmuseumissa
katsomassa sekä Rembrandtin Yövartijat -maalausta että esineitä Hollannin
kultakaudelta, 1600-luvulta. Esineiden joukossa oli valtava, melkein huoneen kokoinen
rakennelma, joka oli kellokoneisto jostakin keskiaikaisesta kirkosta.
Monimutkaiset rattaat, punnukset ja köysistöt pitivät kellon viisarit
liikkeessä ja kertoivat kyläläisille ajan kulun.
Nykyiset
digitaalikellomme saavat ajan mitan koneistossa olevien kiteiden värähtelystä.
Liike merkitsee äärettömän tarkkaa ajan mittausta niin, ettei kellomme juuri
jätätä eikä edistä.
Olennaista
on, että ajan kokemuksemme ja käsityksemme tulee liikkeestä. Kappaleet,
ainehiukkaset, kvantit, fotonit ja mitä kaikkia niitä onkaan liikkuvat jossakin
avaruudessa toisiinsa nähden. Koko kosmologinen avaruus, kuten me sen
käsitämme, syntyi alkuräjähdyksessä 13,8 miljardia vuota siten. Silloin syntyi
aika. Albert Einstein opetti meille, että aikakin on suhteellinen käsite. Se
riippuu kappaleiden nopeudesta, liikkeestä toisiinsa nähden.
Aikaa ja
maailman syntyä pohtiessani sähkökemialliset impulssit liikkuvat synapsien
kontrollomana, mikä vilkkaammin mikä hitaammin, yhdistellen muistipaikkoja
parhaansa mukaan. Jos hyvin käy, siitä syntyy kohtuullinen käsitys ympäröivästä
todellisuudesta. Joka tapauksessa, vaikka kuinka vilkasta liikettä saisin
aikaan, käsitys on äärimmäisen rajallinen. Se on myös suhteellinen siinä
mielessä, että kenenkään muun aivosolut eivät synnytä täsmälleen samaa
kokonaishahmoa.
Ajan
kuluessa maapallolla on syntynyt ja kehittynyt orgaanisten aineyhdisteiden
kokonaisuus joka synnyttää ja ylläpitää itseään, eli elämä. Sekin on liikkeen
tulos ja myös uusi ihme. Ihminen on itsetietoisuuden synnyttyä pyrkinyt
löytämään vastauksen tämän ihmeen, elämän syntyyn. Monet ovat löytäneetkin
vastauksen. Omalta kohdalta tunnustaudun Konrad Lorenzin seuraajaksi. Hän
aikanaan kiteytti vanhan sanonnan muotoon: ”Ihmettelen, olen siis olemassa.”
Elämän
olemukseen yksilön kannalta kuuluu ajan rajallisuus. Tämän oivaltaminen vie
aikansa. Monet, kuten itsekin, oivaltavat aikuistumisen kynnyksellä, ettei
meille ole annettu aikaa kuin rajallisesti. Rajan tiedostaminen lienee
ihmiselle kautta historian ollut merkittävimpiä, kovimpia juttuja. Aiheen
käsittely onkin ollut eri kulttuurien syvintä ydintä.
Koska aikaa
on itse kullakin rajallisesti, siitä tulee erittäin arvokas asia – ainakin
pitäisi. Jokainen toivoisi elämälleen merkitystä. Siihen pitää kaikilla olla
oikeuskin. Jokaisen oikeuteen tuleekin suhtautua kunnioittavasti ja arvoa
antaen. Näin ei riittävästi ole.
Ajan
kuluessa ja iän karttuessa oppii tietämään, että merkitystä hamutessaan kovin
paljon ei voi suoritusten varaan laskea. Moni haluaa kuitenkin itselleen jonkinlaisen
muistomerkin. Siinä suhteessa vaihtoehdot ja mahdollisuudet ovat monenlaiset.
Tosin muistomerkkien merkityksestä tuleville sukupolville ei voi olla varma.
Omat
tavoitteeni alkavat kiteytyä taimikoiden harventamiseen. Taimikoiden paikalla
olleet metsät ovat antaneet aikanaan taloudellista tukea perheen
toimeentulolle. Raivaussahalla tehtävä raivaus ja vesakoiden poisto antavat
tilaa ja valoa uudelle arvopuiden kasvulle. Siisti jälki tuottaa tekijälle
mielihyvää. Hoidettu metsä kasvaa paremmin kuin risukkoinen riukumetsä, ja antaa
kenties taloudellista arvoa tuleville sukupolville – aikaa myöten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti