Aika, tuo neljäs ulottuvuus,
kiinnostaa meitä aina. Mietin paljon itsekin ajan kulumista. Se on kiinnostanut
koulupojasta asti myös siksi, että olen kiinnostunut historiasta. Luin mm. juuri
nyt ajankohtaisen kirjan, Tuntemattoman sotilaan heti sen ilmestyttyä, kymmenvuotiaana.
Työelämässä ajalle tuli uusi suunta,
kun 1970-luvulla pääsin mukaan tulevaisuuden tutkimukseen Suomen tulevaisuuden
tutkimuksen edelläkävijän professori Pentti Malaskan johdolla. Taloudellisessa
suunnittelukeskuksessa, jossa työskentelin, tähtäin oli 5 – 15 vuoden päähän
tulevaisuudessa. Kiinnostavin hanke oli kuitenkin SITRAn vuonna 1981 julkaisema
Suomen talous vuonna 2010, eli katsaus 30 vuoden päähän. Meistä tekijöistä
monet pääsivät tekemään ennakointien jälkiarvioinnin, eli vuosina 2009 ja 2010
toteutetun jälkitarkastelun.
Sanalle kulu Kielitoimiston sanakirja
antaa useita merkityksiä. Yleisemmin sillä tarkoitetaan tietysti maksuja,
menoja ja kustannuksia. Sanaa voidaan käyttää myös merkityksessä ”aikansa
kuluksi”, missä ollaan tekemisissä ajan kanssa.
Sanakirjan mukaan kulu voi viitata
myös vanhaan ihmiseen, loppuun kuluneeseen esineeseen tms., esimerkkinä ”Äijän
kulu”. Tässä ollaan jo lähellä asian ydintä. Yhteen kirjoitettuna ajankulu olisi tarkoittanut
hieman muuta.
Ajan kuluminen ja ajanlasku ovat
kiinnostaneet ihmistä aika kauan, ainakin tuhansia vuosia. Ajan seuraaminen on
ollut itse asiassa myös tieteellisen ajattelun alkupiste.
Lähi-idässä, etenkin Kaksoisvirtain
maassa, sekä Niilin laaksossa mahdollisuudet ajan havainnointiin olivat
erinomaiset. Tähtitaivaat olivat ja ovat aavikoilla lähes käden ulottuvilla.
Ajanlaskun perusteet ovatkin tähtitaivaan ilmiöissä: vuodessa, Kuun kierrossa
ja vuorokausivaihtelussa. Ajan mittaaminen liittyi taivaankappaleiden
liikeratoihin, Maan kiertoon auringon ympäri, Kuun kiertoon Maan ympäri ja
maapallon pyörähdykseen akselinsa ympäri.
Ajan mittarit löytyvät siis
makrokosmoksesta. Nykyisin sekunnin ja myös muiden aikavälien tarkat mittaukset
erilaisissa digikelloissa perustuvat kuitenkin atomien värähtelyyn, eli
mikrokosmokseen.
Kaksoisvirtain alueen tähtitieteilijät
antoivat meille jo 4000 vuotta sitten tavan jakaa vuorokausi lyhyempiin
jaksoihin, tunteihin. Astrologit olivat havainneet taivaalla säännöllisiä
tähtikuvioita ja niiden perusteella määriteltiin tunnetut 12 Linnunradan
kuviota Kuun vuosikiertojen lukumäärän mukaan. Tämä sama luku määritteli päivän
valoisan ajan jaon 12 hetkeen, eli tuntiin. Uudessa Testamentissa Matteuksen
evankeliumissa tämä sanotaan 27. luvussa 45. jakeessa seuraavasti:
”Mutta kuudennesta hetkestä alkaen tuli pimeys yli kaiken
maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.”
Yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus
kuoli. Ristinkuolema tapahtui siis noin kolmen tunnin aikana puolen päivän
jälkeen.
Myöhemmin yöaika alettiin jakaa
vastaavalla tuntijaolla. Näin meillä on 24 tunnin vuorokausi. Arkikielessä
käytetään edelleen rinnakkain sekä 12 tunnin että 24 tunnin sanastoa. Koska 60
oli Babyloniassa pyhä luku, tunnit jaettiin 60 minuuttiin ja
minuutit 60 sekuntiin.
Ihmiselle on luonteenomaista tekninen
keksiminen ja kehittäminen. Ihminen ei tyytynyt vain auringon nousuun ja
auringon laskuun. Ajan mittaamiseen kehitettiin teknisiä apuvälineitä jo
varhain. Nekin perustuivat säännölliseen liikkeeseen. Aurinko ja siten auringon
valon varjo kulkevat valoisana aikana tunnetuin reitein. Pystyyn juntattu
seiväs jättää varjon taakseen. Varjon kulku voitiin jalostaa aurinkokelloksi.
Tällainen kello, oli se kuinka
hienoksi kehitetty vain, ei ole kuitenkaan kovin tarkka. Ensinnäkin se on riippuvainen
siitä, onko sää selkeä vai onko pilvistä. Toiseksi maapallon kiertoradat
muuttuvat vuodenaikojen mukaan. Kun ajan kulu ei ollut hektisen tarkkaa,
tämäkin tarkkuus riitti kyllä hyvin.
Keski-ajalla alettiin kehittää
mekaanisia kelloja, jotka hyödynsivät edestakaista heiluriliikettä. Amsterdamin
Rijksmuseossa näkemäni heilurikello 1600-luvulta oli suuren huoneen kokoinen.
Ei mitään yhteyttä siihen hienomekaniikkaan, mihin kehittyneissä tasku- ja
rannekelloissa myöhempinä vuosina päästiin.
Aurinkokellojen aikoihin rinnakkaisia
ajan mittareita olivat ns. vesikellot, missä veden hupeneminen vesiastiasta
pienen reiän kautta kertoi kuluneen ajan. Samaa asiaa ajoivat palavat
kynttilät, joiden kylkiin oli viivoitettu kuluva aika.
Vesikelloon viittaa Mika Waltari
pääteoksessaan Sinuhe egyptiläinen pohtiessaan ajan kulua ihmisen iän kannalta
seuraavasti:
”Jokainen on nähnyt, miten vesi juoksee vesikellossa. Samalla
tavoin kuluu ihmisen aika, mutta ihmisen aikaa ei voi mitata vesikellon mukaan,
vaan ainoastaan kaiken sen mukaan mitä ihmiselle tapahtuu. Tämä on suuri ja
ylevä totuus ja täysin ihminen ymmärtää sen vasta vanhuutensa päivinä, jolloin
hänen aikansa juoksee hukkaan eikä hänelle tapahdu mitään, vaikka hän luulee paljonkin
tapahtuvan ja vasta jälkeenpäin huomaa, ettei mitään ole tapahtunut. Sillä kun
ihmiselle tapahtuu paljon ja hänen sydämensä muuttuu ja vaihtaa muotoaan,
silloin voi yksi ainoa päivä olla pidempi kuin vuosi ja kaksi vuotta, jotka hän
tekee työtä ja elää yksinkertaista elämää itse muuttumatta.”
Waltari oli kirjoittaessaan Sinuhea
37 – 38 vuotias, eli mies parhaassa iässä. Ymmärsikö hän, miten vanha ihminen
ajankulun kokee? Ehkä jotenkin. Joka tapauksessa tuo lainaus kertoo
psyyken kokemuksesta, jonka mukaan ajan
kulumisen kokemus on hyvin suhteellista. Joskus aika kuluu hitaasti, joskus
liian nopeasti. Albert Einstein kyllä kertoi meille Suhteellisuusteoriassaan,
että ajan kulu on avaruudessa myös fysiikan lakien perusteellista suhteellista.
Se riippuu kappaleiden nopeudesta suhteessa toisiinsa.
Iän myötä ajan kulumisen nopeus
tuntuu kiihtyvän. Takana on huomattavasti enemmän subjektiivista aikaa kuin
edessä. Kun katselee tiimalasia, missä yläsuppilon hiekka hiljalleen valuu
kapeuman läpi alaosaan, hiekan valuminen näyttäisi ihan kuin kiihtyvän, kun
hiekkaa on vain vähän jäljellä.
Mitä tästä voisi sanoa opetukseksi
itselle ja muille? Olisiko paras tyytyä sanontaan: Ota ajastasi vaarin? Minua
ehkä viehättää oman pappani, Kalle-Vihtorin viisaus. Hänellä oli tapana sanoa:
”Jos ei elämä muuta opeta, niin ainakin hiljaa kävelemään.” Niinhän se on,
mutta tärkeintä lienee itse kullekin, että liike jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti