Ihmisen muistikuvat ulottuvat varhaiseen
lapsuuteen, ehkä kahteen kolmeen ikävuoteen saakka. Varhaisista muistikuvista
muodostuu vahva kudos koko elämää varten, kudos, jota voi kutsua lapsuuden
sielunmaisemaksi. Maisemaa ei ehkä yksityiskohtaisesti muista, mutta sen
merkitys on aina olemassa.
Omista varhaisimmista muistikuvistani
on vahvimpia avautuva maisema Jämsänjoelle, ja sen takana kohoavalle Virmapyhän
vuorelle. Virmapyhällä on tosin laajempaakin merkitystä kuin vain lapsuuden
maisema. Paikkaan tiivistyy kotiseudun, Jämsän tuhatvuotinen historia.
Jämsänjoen vedet purkautuvat
Kankarisvesistöstä koskien kautta jokiuomaan, joka jatkuu runsaan peninkulman
mittaisena läpi jokilaakson savi- ja hiesumaiden päätyen Päijänteen suureen
järvialueeseen. Jokilaakso on lähes koko joen matkalta vanhaa Päijänteen pohjaa.
Se on luonut edellytykset asutukselle ja viljelyn aloittamiselle.
Joki virtailee rauhallisesti
kumpuilevaa maastoa myötäillen. Merkittävimmän mutkan joki tekee juuri
Virmapyhän kohdalla. Ohittaessaan oikealle jäävän Niemen talon korkean mäen,
joki kääntyy vasemmalle muodostaen oikealle joen laajimman lahdelman. Tämän
lähes 700 metriä leveän lahden syntyyn on vaikuttanut Virmapyhän kallioiden kiertäminen.
Virmapyhän kalliot nousevat joesta
paljaina ja lähes pystysuoraan vanhaa männikköä kasvavalle laelleen. Joen vedet
joutuvat kiertämään kovat graniittikalliot. Jyrkkä mutka vaikuttaa veden
virtaamaan niin, että paikkaa on luonnehdittu sanalla virma. Sehän tarkoittaa
vireää, reipasta, nopeaa jopa rajua.
Lapsuudenkotini, Viialan
sotilasvirkatalon vanha päärakennus, puinen hirsitalo, rakennettiin 1700-luvun
lopulla Saarenvuoren rinteen tasanteelle, mistä rinne edelleen viettää kohti
joen alavaa laaksoa. Talo seisoi kivistä päällekkäin koottujen pylväiden varassa
niin, että pirtin puoleinen pää tukeutui maanpintaan. Talon kammarien puoleinen
pää oli sen sijaan korkealla ilmassa. Virmapyhälle avautuvan kulmakammarin
nurkan kivipylväs oli yli kaksi metriä korkea.
Nukuin ennen kouluikää tuossa
kulmakammarissa. Muistikuvien mukaan ihmettelin pinnasängyssäni seisoen - ehkä
jo kaksivuotiaana - tuota uljasta maisemaa joen lahdella ja sen taustalla
häämöttävällä Virmapyhän vuorella. Vuoren kallioinen rinne näytti sekä
salaperäiseltä, puoleensa vetävältä, että hieman jylhän uhkaavalta.
Virmapyhän jokimaisema näkyi piha-alueelle,
missä me lapset leikkimme ja touhusimme. Jokimaisema jäi useimmiten taustalle,
mutta aina valkoisten laivojen tai moottoriveneiden purjehtiessa kohti
Päijännettä tai päinvastaiseen suuntaan kohti Seppolaa tai Jämsänkoskea, huomio
kiinnittyi joelle. ”Ketä siellä nyt on menossa ja minne.”
Omassa mielikuvamaailmassani joki ja
sen takaa häämöttävä Virmapyhä loivat perspektiivin kotipihaa kauempana
odottavasta maailmasta. Siitä muodostui osa sielunmaisemaa.
Muistikuvani mukaan soudimme kerran
isompien lasten ja ehkä aikuistenkin kanssa lahden pohjukasta Virmapyhän
kallioille. Vanhemmat kertoivat, että siellä oli aikanaan käyty hyppimässä
jokeen. Me emme hyppineet. Minä en alle seitsenvuotiaana osannut vielä
riittävän hyvin uida uskaltaakseni virtaavaan, äkkisyvään veteen.
Sen sijaan lahden pohjukka tuli
varhaislapsuudessa hyvin tutuksi, koska kävimme uimassa sen matalassa,
savipohjaisessa rannassa useitakin kertoja päivässä. Opimme uinnin alkeet jo alle
kouluikäisenä. Uimareissut loppuivat kuitenkin 7-8 vuoden iässä, koska
likaantuneen joen vesi sai iholle aikaan ikävännäköisiä mustia pilkkuja.
Vaikka rauhallisesti virtaava vesistö
antoi vakaan ja tasaisen vaikutelman, ei maisema aina ollut pelkkää tyyntä,
suomalaisen kesän idylliä. Muutaman kerran kaakosta kohoava ukkosmyrsky sai
lisää voimaa alavasta ja laakeasta jokilaaksosta ennen iskemistään talon takana
kohoavaan Saarenvuoreen. Muistikuva varhaisesta lapsuudesta tuo mieleen pelon,
jota tunsimme Virmapyhän takaa nousseen ukkosmyrskyn voimasta. Sade ja
pyörteiset tuulet saivat puut talon ympärillä taipumaan ja vanhan
hirsitalon valittamaan. Me lapset istuimme suojanpuoleisen eteisen lattialla ja
vapisimme ukkosen jyrähdysten voimasta. Ehkei mitään vaaraa ollut, vaikka tuulen
pyörteiden seurauksena kaatui metsää ja suuria puita takana olevalla vuoren
rinteellä. Tuolloin Virmapyhän kasvot eivät olleet leppeimmillään.
Viialan talon pihapiirissä kasvaa
edelleen suuria puita, kuusia, mäntyjä ja koivuja. Myrskyt eivät ole niitä pystyneet
kaatamaan. Suurin ja vanhin puu kasvaa entisessä oritarhassa. Se on luultavasti
ainakin kaksisataa vuotta vanha kuusi. Siinä on pitkät ja paksut, maahan
ulottuvat alaoksat. Kolmen-neljäntoista vuoden ikäisenä sain päähäni kiivetä
puun latvaan ja mitata kuusen pituuden.
Paksuja oksia, joiden ympäri
keskenkasvuisen pojan sormet eivät oikein yltäneet, pitkin sinnittelin lähes
latvaan, ehkä kolmen neljän metrin päähän huipusta. Narulla mitaten kuusen
korkeudeksi tuli lähes 30 metriä.
Tärkeintä ei kuitenkaan ollut
rohkeutta ja uskallusta vaatinut kiipeäminen vaan näköala, joka huipun
tuntumasta avautui. Vanhan talon pihapiiri näytti lintuperspektiivistä katsoen kodikkaalta.
Vasemmalla avautui maisema kauas jokilaakson yli Jämsän keskustaan ja aina
Jämsänkosken tehtaiden piipuille saakka. Edessä oli huikein näköala, laaja
joenlahti ja sen takana Virmapyhän kalliot. Nykyisin valtakunnallisesti
arvokkaaksi maisemaksi luokiteltu joki, Jämsän jokilaakso ja Virmapyhä tekivät
vaikutuksen.
Virmapyhän vuorella on tietysti ollut
jämsäläiseen kulttuuriin yksilön hetkellistä kokemusta paljon pidempi ja
syvällisempi merkitys. Kuten nimi, Virmapyhä jo sinänsä kertoo, suojeltuun
vuoreen, tai mäkeen, sisältyy jämsäläistä paikallishistoriaa.
On oletettavaa, että varhaisimmat
metsästäjä- ja kalastajaryhmät arvostivat joen ja sen yläjuoksun sekä jokeen
laskevan vesistön kalastusmahdollisuuksia. Jokilaakson hedelmällinen maaperä
antoi mahdollisuuden varhaiseen asutukseen. Löydetyt vanhimmat esineet vievät
aikaan ennen ensimmäisen vuosituhannen loppua. Viikinkiaikainen kalmisto on löydetty
joen itärannalta, Puttolan talon mailta.
Noilta yli tuhannen vuoden takaisilta
ajoilta ei tietenkään ole mitään kirjallista aineistoa jokilaakson väestöstä,
sen uskomuksista tai elämäntavoista. Ei voi myöskään tietää, milloin Virmapyhää
on ryhdytty kutsumaan nykyisellä nimellään. Perimätieto kuitenkin kertoo, että
paikka olisi toiminut uhripaikkana, missä palvottiin jumalia tai jumalaa -
kenties jo ennen kristinuskon tuloa alueelle. Kaikki tähän liittyvä on
arvailua.
Lainasana pyhä tarkoittaa myös rajaa,
useimmiten tämän ja tuonpuoleisen välillä. Tuonpuoleinen, kuoleman maailma oli
pyhitettyä aluetta ja vaatii kunnioitusta. Tämä pyhyys sopii hyvin myös
mielikuvaan uhripaikasta.
Kun pyhä tarkoittaa rajaa, voi hyvin
ajatella, että Virmapyhä olisi ollut myös asutuksen raja sekä vartiopaikka
väestölle mahdollisia vainolaisia vastaan. Heimojen välisten ryöstö- tai
kostoretkien reitti Jämsän jokilaaksoon saattoi hyvin kulkea Jämsänjokea
pitkin. Virmapyhä jokivarressa, Matkusvuori Partalassa ja Linnavuori joen
yläjuoksulla olivat vartiopaikkoja, joista varoitusvalkeat vainolaisista
loistivat jokilaaksoon.
Muinaishistoriallinen tarina on
kiteytynyt runoilija ja taiteilija Himmi Liukkonen kirjoittamiin Jämsän marssin
sanoihin.
Jämsän marssi – kolme ensimmäistä seitsemästä
säkeistöstä, sanat Himmi Liukkonen:
1. Jokirantamat nää, Jämsä laaksomme tää
kuka kyntänyt, kylvänyt on sen?
Esi-isäimme työ tänne leimansa lyö
sukupolvien entisien.
2. Kävi heimomme tie - taru totta se lie,
mäkirinteille Jämsänniemen.
Hämäläiset kun sous, joen suistohon nous
-se on heimomme synty ja siemen.
3. Virmapyhältä tai Matkusvuorelta kai
uhrivalkeat muinoin loisti.
Taru tuulessa soi, vaari kertoa voi,
äiti laulaen lapsille toisti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti