Vertailu muiden maiden kanssa on
hieman hankalaa, koska kansainväliset tilastot eivät ole yksiselitteisiä.
Esimerkiksi nettitietokirja Wikipedia kertoo, että kulutus Suomessa olisi jopa
12 kiloa henkeä kohden, mutta Suomen tilastokeskuksen mukaan paahdetun kahvin
kulutus on vähitellen laskussa ja olisi nykyisin noin 8 kiloa. Tälläkin luvulla
olemme vähintään kolmen joukossa.
Moni ulkomaalainen, joka on käynyt
Suomessa, on sanonut, että reissu oli muuten mukava, mutta kun siellä
juotettiin joka paikassa kahvia. Kahvi on tosiaan olennainen osa suomalaista
arki- ja juhlakulttuuria. Mutta mistä se kahvi on oikein peräisin ja miksi sitä
nimenomaan täällä juodaan niin paljon?
Kahviin liittyy aivan valtava
määrä tarinoita, eikä niiden kaikkien totuutta voi mennä ihan varmasti vannomaan. Meillä Suomessa kahvilla saattaakin olla erityinen kulttuurinen
merkitys juuri siitä syystä, että kahvittelu saa ikään kuin kielen kannat irtoamaan.
Meitä suomalaisia moititaan siitä, että vaikenemme kahdella kielellä emmekä
osaa small talkia. Kahvinjuonti on lääkettä tähän tautiin. Kahvikupin ääressä
kaikki muuttuu. Silloin asiat selvitetään ja juorut kerrotaan. Muistan
lapsuudestakin, kun äiti sanoi että ”ja sitten juodaan hyvät kahvit”, niin
tunnelma muuttui positiivisen odottavaksi. Oli odotettavissa hetki hyvänolon
tunnetta ja mukavaa yhdessäoloa.
Kun haluaa kertoa kahviin liittyviä
tarinoita, voi aloittaa siitä, mistä kahvi on kotoisin ja miten se on tullut
nautintojuomaksi meillä ja muualla. Tarinoiden lopullista totuutta on vaikea
sanoa, mutta siitä huolimatta ja siksi niitä kannattaa toistaa. Kahvin
perimmäisestä alkuperästä kiistellään edelleen. Joka tapauksessa tiedetään,
että kahvipensaita kasvaa villinä monissa Itä-Afrikan maissa. Sen lisäksi
kahvipensas kasvaa Punaisen meren toisella puolella nykyisessä Jemenissä.
Kumpi alue on ollut ensin, sitä ei voi kukaan enää selvittää.
Yleisin käsitys, johon itsekin uskon,
on, että kahvi on alun perin Etiopiasta kotoisin. Etiopiassa kasvaa useamman
alkuperäislajikkeen villejä kahvipensaita, erityisesti Kaffan maakunnassa,
mistä voisi kuvitella kahvin saaneen nimensäkin. Muitakin selityksiä nimelle
kuitenkin on. Parasta kahvilaatua edustaa lajike nimeltään coffee arabica.
Eniten tuotetaan nykyisin kuitenkin robusta-kahvilajiketta. Erityisesti
arabicasta saadaan ne kahvilaadut, joista voidaan valmistaa ns. gourmet-kahvia,
eli korkeaa laatua olevaa kahvia.
Miten sitten kahvin käyttöönotto
keksittiin? Tarina kertoo, että paimen olisi huomannut Etiopiassa, että vuohet,
jotka napostelivat kahvipensaan vihreitä lehtiä ja punaisia marjoja, tulivat
erityisen villeiksi ja pirteiksi. Hän kertoi tämän läheisen luostarin johtajalle,
priorille, joka kiinnostui ja maistoi itse marjojen siemeniä - papuja. Vaikutus
oli sama kuin vuohilla. Niinpä hän alkoi syöttää papuja munkeille, jotta nämä
pysyisivät hereillä yömessun aikana. Keino tehosi.
Arabikauppiaat alkoivat ensimmäisen
tuhatluvun taitteessa liikkua Itä-Afrikassa ja heistä jotkut kiinnostuivat
kahvipapujen virkistävästä vaikutuksesta ja veivät niitä mukanaan Arabian
niemimaan kauppakeskuksiin. Siellä papuja alettiin paahtaa ja sekoittaa kuumaan
veteen, jolloin aromi vielä paremmin tuli esiin. Kahvipensasta alettiin
viljellä Mekassa ja muissa asutuskeskuksissa. Näin kahvista tuli käytetty
nautintoaine ja juoma. Sitä alettiin tarjoilla erityisissä kahvihuoneissa, kahviloissa.
Kahvi sopi erityisen hyvin islamilaiseen kulttuuriin, kun alkoholi oli uskonnon
vuoksi kiellettyä. Mokasta tuli tärkeä kahvikaupan keskus.
Kahvi tuli Eurooppaan useita
reittejä. Portugalilaiset ja hollantilaiset alkoivat liikkua Itä-Afrikassa ja
Aasian maustesaarilla 1500-luvulta alkaen, kun meritie Afrikan eteläkärjen
ympäri oli löydetty. Kauppa tehostui entisestään, kun hollantilaiset perustivat
maailman ensimmäisen osakeyhtiön, Itä-Intian kauppakomppanian vuonna 1602. Sen
yli tuhat laivaa käsittänyt kauppalaivasto toi Eurooppaan eksoottisia mausteita
ja nautintoaineita, neilikkaa, muskottia, pippuria, muita mausteita ja myös
kahvia, eli siirtomaatavaraa, kuten me tämän lajin kauppatavarat tunnemme.
Hollantilaiset ostivat kahvia turkkilaisilta, jotka olivat vallanneet Punaisen
meren rannat ja kahvialueet 1500-luvun alussa. He toivat myös kahvipensaita,
joita kasvatettiin kasvihuoneissa Amsterdamin lähellä. Niiden perua on
myöhemmin Latinalaisen Amerikan kahvintuotanto.
Kahvin toinen reitti Eurooppaan tuli
Turkin kautta. Turkkilaissukuinen sulttaani Osman alkoi laajentaa valtapiiriään
Turkin Anatoliassa 1300-luvulla. Hänen seuraajiensa johdolla Ottomaanien
valtakunnasta kasvoi keskiajan lopun mahtavin valtakunta. Mahtavimmillaan se
oli 1500-luvun lopulla ja 1600-luvulla. Silloin Ottomaanien valta ulottui
kolmelle mantereelle, Eurooppaan, Afrikkaan ja tietysti Aasiaan. Pääkaupunki
Konstantinopoli kasvoi kahdelle mantereelle, Aasian ja Euroopan puolelle.
Ottomaanit omaksuivat arabeilta kahvikulttuurin
ja levittivät kahvinjuonnin koko alueelleen. Ottomaanit yrittivät useampaan
kertaan laajentaa valtaansa myös Keski-Eurooppaan. 1500-luvulla he
valtasivatkin Unkarin. Mutta itse sulttaani Soliman Suuri, jota pidetään
turkkilaisten suurimpana valloittajana, joutui perääntymään Wienin porteilta.
Ottomaanit yrittivät Wienin valloitusta myös 1600-luvulla, mutta turhaan.
Tällaisen sotaretken jäljiltä jäi Wienin muurien tuntumaan kahvipapusäkkejä,
joita wieniläiset ihmettelivät. Vangiksi jäänyt turkkilainen selitti, mihin
niitä käytetään ja miten. Näin kahvi tuli Eurooppaan toisen kerran ja Wienistä
tunnettu kahvilakulttuurin kaupunki.
Kahvihetki turkkilaisen kahvin ääressä Antalyan vanhan sataman kuppilassa keväällä 2016
Mutta miten, milloin ja miksi meistä
suomalasista tuli kahvikansaa? Varhaisimmat kosketukset ovat jääneet, kuten
niin monessa asiassa, historian hämärään. Oliko täällä kahvinjuojia jo
1600-luvulla, sitä emme tiedä? Suomi oli tuohon aikaan Ruotsin itäinen maakunta
ja siten tiedot Suomesta on arkistoitu Ruotsiin. Kauppatilastot Ison vihan
vuosien 1713 – 21 jälkeen kertovat kahvin tuonnista Turun kautta Suomeen. Ison
vihan aikaan liittyy tarina Ruotsin sankarikuninkaasta ja kahvista. Kaarle XII
menestyi taistelussaan Venäjän Pietari Suurta vastaan ensin varsin hyvin. Sotaonni
kääntyi kuitenkin Pultavassa 1709, missä Ruotsin armeija nujerrettiin
täydellisesti. Ruotsin suurvalta-aika sai lopullisen iskun.
Kaarle XII pakeni Pultavasta sulttaanin suojiin Turkkiin. Siellä hän viipyi useita vuosia ennen paluuta kotimaahan.
Viettäessään aikaansa Ottomaanien Turkissa, Kaarle XII oppi juomaan kahvia.
Hänen mukanaan kahvikulttuuri tuli ja vakiintui Ruotsiin.
Suomessa kahvin nauttijoita oli 1750
jo useita satoja. He olivat pääasiassa korkeita virkamiehiä, usein Ruotsista,
upseereja ja papistoa. Pappiloiden kautta kahvinjuonti levisi sitten kautta
maan.
Kahvi valtasi vähin erin Suomea ensin
säätyläisten nautintoaineena mutta vähitellen myös rahvaan juomana.
Varsinaisen sysäyksen kahvikulttuuri sai kuitenkin vasta 1800-luvun lopulla. Sen merkittävimpänä edistäjänä voi pitää maahanmuuttajaa, lyypekkiläistä
Gustav Pauligia, joka jo 21-vuotiaana tuli Suomeen. Vuonna 1875 Gustav Paulig
perusti yhdessä Nicolas Sinebrychoffin kanssa kauppa- ja edustusliikkeen, joka
toi kahvia Suomeen. Sen jälkeenhän Paulig on muodostunut suomalaisen
kahvikulttuurin kulmakiveksi. Kahvikulttuurin synty ja kehitys Suomessa on
siten ollut joko ulkomaalaisten tai maahan muuttaneiden toiminnan tulosta.
Tämän pitkän tarinan lopuksi voinee
kertoa muutamia omakohtaisia kokemuksia suomalaisesta kahvikulttuurista. Vielä
1950-luvun alussa kahvi ostettiin usein paahtamattomina papuina, jotka
sitten paahdettiin peltisellä ”rännärillä” ja jauhettiin pienellä puisella
kahvimyllyllä. Varsinkin kahvimyllyn pyörittäminen oli pienistä pojista hauskaa.
Paulig ja varmasti muutkin paahtimot
myivät myös paahdettua kahvia, joka myytiin puolen kilon pusseissa. 1950-luvun
alussa Paulig keksi laittaa kahvipakettiin, siihen pieneen suorakaiteen
muotoiseen pahvipalaan, jonka avulla paketti suljettiin, autonmerkkien kuvia.
Niillä oli oma keräilykirjansa. Itsekin keräsin innokkaasti merkkejä ja liimasin
niitä kirjaan. Ei riittänyt, että kokosin kaikki kotoa saadut automerkit ja
vaihdoin kansakoulussa kavereiden kanssa niitä, joita oli useampia, vaan
kiersin katsomassa naapureiden merkkivarastot viikoittain. Samalla vaihdoin
emäntien toiveen mukaan kuvalehdet, koska säästösyistä talot tilasivat eri
lehtiä.
Kun etsin tätä aarrevihkoani, kun
omat pojat olivat tulleet automerkki-ikään, sitä ei enää löytynyt. Suru oli
suuri.
Parhaita nautintohetkiä kahvin kanssa
sai kokea heinäpellolla. Kun katsoo vanhoja suomalaisia tai ruotsalaisia
filmejä, niissä on usein leppoisa heinänkorjuutunnelma, missä emännät tulevat
pelloille kahvipannun ja pullakorin kanssa. Väki kokoontuu yhteiseen kahvihetkeen
nauttimaan levosta, kahvista ja yhdessäolosta. Tämä kulttuuri jatkui omankin
perheen osalta aina 1960- ja 1970-lukujen taitteeseen. Kahvi oli mukana
termoksessa, mistä äiti kaateli kahvin isälle, itselleen, Ullalle, Kaijalle ja
minulle. Joskus mukana oli sukulaisperheitä, Koivuset, Halmiset ja Rikit.
Kahvihetket olivat työn juhlaa. Ne ikään kuin palkitsivat seipäälle saadun tai
latoon viedyn työn tulokset.
Niin meillä kuin muuallakin kahvi oli
mukana juhlassa ja arjessa. Loppuun voinee kertoa kahviin liittyvän kaskun,
joka liittyy entiseen presidenttiimme Urho Kekkoseen. Näin ikääntyessä sen
sanoman ymmärtää entistä paremmin. Kekkosella oli tapana kierrellä suksin sekä entisiä
lapsuusmaisemiaan Kainuussa että Lapissa. Tällaisella reissullaan
hän oli tullut entisen tukimiehensä kotiin kahvivieraaksi. Emäntä oli
pannut tietysti parastaan ja pöydässä oli talon paras valkoinen liina. Kuinka
ollakaan, presidentiltä oli kaatunut liinalle kahvia, ellei peräti koko kuppi.
Kekkonen luonnollisesti pahoitteli kovasti. Emäntä vähätteli tapahtunutta ja
sanoi että sattuuhan sitä.
Kävi niin, että myös talon isännältä
kaatui kahvia pöydälle, jolloin emännältä pääsi, että ”siinä on toinen tohelo”.
Myöhemmin Kekkonen oli lähettänyt talon emännälle paketin, missä oli hieno
valkoinen pöytäliina ja saate ”siltä ensimmäiseltä tohelolta”. Joskus sitä
samastuu tässä suhteessa niin ensimmäiseen kuin toiseenkin toheloon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti