Antiikin Rooma oli välimerellinen
maailmanvalta ajanlaskun alun kummankin puolen. Ylivertainen valta-asema sekä
kertynyt rikkaus loivat kulttuurin, jonka jäljet näkyvät nykyisessäkin
Euroopassa, Suomi mukaan luettuna. Tarkemmin katsoen voimme nähdä lukuisia
yhtymäkohtia.
On kiinnostavaa verrata esimerkiksi
Rooman kylpyläkulttuuria ja tämän päivän tapaa käydä uimassa, saunassa ja
kuntosalilla. En vertaile nykyisiä varsinaisia kylpylöitä
roomalaisiin, vaan ihan jokamiehen uimahalleja, joita löytyy joka kunnasta, ja suuremmista
useampiakin.
Espoossa on tällä hetkellä kolme toimivaa
uimahallia, Leppävaaran, Keski-Espoon ja Espoonlahden uimahallit. Lisäksi
Tapiolassa on arkkitehtonisesti merkittävä uimahalli, mutta se on ollut pitkään
käyttökiellossa rakenneongelmien vuoksi. Suunnitteilla on uimahalli ainakin
Matinkylään.
Espoossa alkaa – kun suunnitelmat ja
korjaukset valmistuvat – olla uinti- ja saunomistilaa aika suurelle joukolle. Ehkä
parasta näin ikäihmisen kannalta on se, että sekä uimahalli että kaupungin
kuntosalit ovat ilmaisia 68 vuotta ja sitä vanhemmille espoolaisille. Itsekin
aloin nauttia tästä edusta täytettyäni tuon rajapyykin.
Viikoittaiseen ohjelmaan kuuluu nyt
pari kolme kuntosali-uinti -kertaa. Käynti kestää kaksi tai kaksi ja puoli
tuntia. Vaatteiden vaihdon jälkeen on vuorossa ensin puolen tunnin tai kolmen vartin
kuntosalijakso - omaan tahtiin ja omalla ohjelmalla. Sain ohjelman laatimiseen
ja suoritusten oikeaoppiseen tekemiseen kaupungin järjestämää ohjausta ja
neuvontaa. Se oli tarpeen.
Kuntosalin ohjelman suorittaminen on
eräänlaista meditointia. Ajatuksesi ja huomiosi keskittyvät itseesi ja omaan
tekemiseesi. Vaikka ohjelmaa ei ole laadittu liian raskaaksi, mikä voisi olla
vaarallistakin, joka kerta saa kokemuksen myös siitä, missä kunnossa kulloinkin
on ja onko voimataso jollakin osa-alueella parantunut. Harvoin niin käy, mutta
joka tapauksessa yli 70-vuotiaan on hyvä yrittää pitää kohtuullista lihaskuntoa
yllä. Se on jo pystyssä pysyminen edellytys, saati sitten voimaa vaativissa
tehtävissä. Niitäkin on.
Kuntosalin jälkeen seuraavat sauna-
ja uintirituaalit. Keski-Espoon ja
Leppävaaran uimahalleissa on kolmenlaisia saunoja. On kuumempi ja miedompi
sauna. Sen lisäksi Keski-Espoossa on sauna, jossa puoli päivää on päällä
infrapunalämmitys ja puoli päivää yrttisauna-automaatti. Jälkimmäisessä kiukaalle
tulee vettä tietyin väliajoin automaattisesti. Leppävaarassa tämä kolmas saunatyyppi
on höyrysauna.
Omassa ohjelmassani on aluksi kuuma
sauna ja sen jälkeen uinti. Uin vain parisataa tai korkeintaan kolmesataa
metriä. Uinnin jälkeen seuraa lihasten rentoutusta porealtaassa. Uinnin jälkeen
seuraa jokin miedommista saunoista tai joku erikoissaunoista. Lopuksi
ohjelmassa on peseytyminen suihkussa ja vilvoittelu pukuhuoneessa.
Vaikka reilun parin tunnin suoritus
viedään läpi lähinnä omaan itseen keskittyen, joskus vaihdetaan sana muiden
kuntosalikävijöiden tai saunojien kanssa. Ainakin tutun näköisille nyökätään
tervehdykseksi. Päiväsaikaan kuntosalilla kävijät ovatkin pääosin omaa
ikäluokkaa, vähän alle 60-vuotiaista selvästi yli 80-vuotiaisiin. Joukossa on
vain harvoja bodareita, mutta kylläkin varsin kovakuntoisia ikäihmisiä.
Mitä yhtymäkohtia tällä on antiikin
roomalaiseen käytäntöön. Paljonkin. Roomalainen kylpyläkulttuuri alkoi kehittyä
toisella vuosisadalla ennen ajanlaskun alkua. Se sai vaikutteita Kreikasta.
Omaksi, koko kansan tapakulttuuriksi kylpylät, roomalaisittain termit,
kehittyivät ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla ajanlaskun alun jälkeen.
Termejä rakennettiin lähes jokaiseen kaupunkiin. Suurissa kaupungeissa, kuten
Roomassa, termejä oli lukuisia, ja myös hyvin eri kokoisia.
Yksi suurimmista oli Carcallan
termit, jotka keisari Caracalla rakennutti vuosina 212-216. Niiden rauniot ovat
edelleen nähtävissä, ja ne ovat myös monenlaisten tapahtumien näyttämönä vielä
tänäkin päivänä. Kesäsin Caracallan raunioilla järjestetään suuria
musiikkikonsertteja.
Caracallan termit olivat
pinta-alaltaan 13 hehtaaria, ja samaan aikaan kylpijöitä tai muiden tilojen
käyttäjiä saattoi olla 1600. Suurimmissa termeissä käyttäjiä saattoi kerralla
olla jopa 3000 henkeä.
Caracallan termit antavat hyvän kuvan
siitä, miten monipuolisesta kulttuurista oli kyse. Kyse ei ollut vain erilaisten
lämmitettyjen huoneiden käytöstä ja kylpemisestä, mikä monilla vapailla
kansalaisilla oli päivittäinen rutiini, vaan myös ruumiin kulttuurin
harjoittamisesta. Caracallan termien yhteyteen oli rakennettu pari paleastraa,
eli liikuntatilaa, missä saattoi harjoittaa painia ja nyrkkeilyä tai muuta
voimailulajia. Sen lisäksi kokonaisuuteen oli tuotu myös kirjasto, jonka
aarteisiin saattoi uppoutua peseytymisen ja liikunnan ohella.
Eräänlaisten hikoiluhuoneiden,
suomalaisittain saunojen, valikoima oli mielenkiintoinen. Jonkinlaisia
vertailukohtia voisi löytää edellä kuvattuihin espoolaisiin
kuntosali-uimahalli-komplekseihin.
Carcallan kylpylä itsessään, kuten useimmat
muutkin termit, sisälsi siis erilaisia lämpöhuoneita. Ensinnäkin oli
frigidarium (kylmähuone), sitten tepidarium (lämmin huone) sekä caldarium
(kuuma huone). Siis lämpötilaltaan kolmenlaisia huoneita. Useimmiten niissä
käytiin aloittaen kylmimmästä ja päätyen kuumimpaan. Vielä lopuksi voitiin
mennä huoneet päinvastaisessa järjestyksessä.
Koko kylpylän, mutta erityisesti
lämmin- ja kuumahuoneiden lämmitys oli nerokkaasti rakennettu. Lämmitys oli
eräänlainen lattia- ja seinälämmitys. Koko rakennus lämmitettiin hypokaustin
avulla. Kyseisessä tekniikassa lämmitettiin polttopuilla suuri määrä vettä
lattiarakenteiden alla. Lämmin vesi tai kuuma höyry ohjattiin kanavia pitkin
huoneiden ja salien alle sekä kuumahuoneen seiniin. Kuumimmillaan kuumahuoneen
lämpötila saattoi nousta 80 asteeseen, suomalaisen saunan optimilämpötilaan.
Roomalaiset ratkaisivat veden saannin nerokkaasti, eli rakentamalla akvedukteja, jotka toivat vettä läheisiltä
vuorilta. Akveduktit olivat siis eräänlaisia vesijohtojen edelläkävijöitä.
Carcallan kylpylään vesi tuli Aqua Marcia -akveduktia pitkin. Meillähän
vesijohtojärjestelmät tuovat vettä tarpeellisen määrän uimahallienkin käyttöön,
joskus kaukaakin, kuten Helsinkiin Päijänteestä.
Kiitos tietoiskusta! Virkistää, kun saa lukea itselle uusia asioita ja pysähtyä ajattelemaan yhteyksiä roomalaisen ja oman kylpylä/saunakulttuurimme välillä.
VastaaPoista