Yksipuiset sukset syntyivät vuosisatojen
ajan oman perheen tai paikkakunnan kätevimpien suksiseppien tekemänä. Viime
vuosisadan alkupuolella suksien valmistus siirtyi erikoistuneille
puusepänverstaille. Toisen maailmansodan jälkeen lapsillekin ostettiin sukset pääasiassa
kaupasta.
Jämsässä oli useita suksia valmistaneita puusepänverstaita, joista merkittävimmäksi kasvoi Heikki Juvénin 1920-luvulla alkanut tuotanto Partalassa. Juvénin Latu-merkkisillä suksilla puolustivat talvi- ja jatkosodassa isänmaataan tuhannet suomalaiset sotilaat.
Kaupasta ostettujen suksien merkeistä
tunnetuimmiksi vakiintuivat Järviset, Lampiset, Peltoset ja myöhemmin Karhut.
Lasten kesken vertailtiin eri merkkien hyvyyttä. Minulla oli Järviset. Merkittävää
oli myös sauvojen vaihtuminen veistetystä kepeistä rottinkisiin. Alussa hiihdimme
kaikkiin kenkiin sopivilla mäystimillä, nahkaremmeillä, varustetuilla suksilla.
Tuntui juhlalliselta siirtyä hiihtokenkien, eli monojen kanssa käytettäviin
suksisiteisiin, rotanloukkuihin tai Voitto-siteisiin.
Oma hiihtourani alkoi melkeinpä heti
kävelemään oppimisen jälkeen. Tämä oli luonnollista, koska isä-Eino oli
intohimoinen urheilumies. Sukset hankittiin meillä lapsille heti, kun
hiihtämisen oletettiin onnistuvan. Pituuskasvun edetessä uudet sukset olivat
odotettu ja säännönmukainen joululahja. Lapsuuden tunnelmiin kuului suksien
tervaus entisen sotilasvirkatalon, Viialan talon isossa pirtissä. Suuressa
kiviuunissa paloivat metriset halot. Tulen loisteessa levitetyn ja suksen
pohjaan hangatun tervan tuoksu säilyy muistissani.
Hiihdin ensimmäisinä kouluvuosina, eli
1950-luvun alussa, Jokivarren vanhaan kansakouluun, Jämsän ensimmäiseen varta
vasten koulutaloksi rakennettuun hirsirakennukseen joen läntisellä rannalla.
Latu kouluun tuli tutuksi.
Ensimmäinen vuoteni Jämsän yhteiskoulussa
alkoi syyskuussa vuonna 1956. Koulumatka kulki sulan maan aikana ensin Kaipolan
tietä Seppolaan ja siitä Seppolan sillan yli yhteiskoululle. Matkaa oli hieman
yli kolme kilometriä. Ensimmäisen oppikouluvuoden talvena reitti kouluun oli myöhemmistä
vuosista poikkeava. Silloin talvisen koulumatkan maisemia hallitsi jämsäläisen asutuksen
ja jämsäläisten elinkeinojen kehto - Jämsänjoki.
Tohtori Keijo K. Kulha toteaa
pitäjähistoriassa Vanhan Jämsän historia, joka ilmestyi vuonna 1975, että
”Katsoimmepa Jämsän kokonaiskuvaa 1860-luvulla, maamme itsenäisyyden
tapahduttua tai näitä rivejä luettaessa erään yksityiskohdan merkitys on aina
yhtä ilmeinen: Jämsänjoki on läpi vuosikymmenten vaikuttanut ympäristönsä
kaikkinaiseen kehitykseen. … Jämsänjoki on ympäristönsä elinvoimaisuuden
perusedellytys.”
Latu kulki Jämsänjokea pitkin kotoa
lähes koululle saakka. Muistikuvien mukaan talvet olivat vielä 1950-luvulla
pitkiä alkaen marraskuussa, joskus aikaisemminkin, ja jatkuen aina huhtikuun
lopulle. Joki jäätyi varhain vahvaan jäähän ja joella liikkuminen koettiin turvalliseksi.
Tosin haavereitakin sattui, kun jäiden vahvuutta ei osattu arvioida oikein.
Ensimmäisen oppikoulutalveni kävimme suksilla
koulussa, kun jää tai keli sen sallivat. Isämme oli luonnollisesti hiihtänyt
joen yli oppikouluun jo omina kouluaikoinaan, ja hänellä tapa oli jatkunut voimistelunopettajatoimen
luonnollisena osana. Vielä 1950-luvulla isä-Eino lähti avaamaan latua varhain aamulla.
Hän halusi olla koulutalolla ajoissa. Myös sisaret, Ulla ja Kaija, seurasivat
latujälkeä pian isän perässä.
Minulla koulumatkan kaverina oli
tuolloin samalla luokalla oleva naapurin poika, Salovuoren Jukka. Mekin
lähdimme aika varhain, tai ainakin se tuntui siltä, koska kouluun lähdettäessä joella
oli vielä varsin hämärää. Aurinkohan nousee keskitalvella vasta yhdeksän ja
kymmenen välillä.
Kotiemme kohdalla Jämsänjoki tekee
jyrkän mutkan ohittaessaan Virmapyhän kalliot. Mutkan kohdalle on muodostunut joen
levein lahti. Se on suurimmalta leveydeltään lähes 700 metriä. Latu seuraili tätä
joenlahtea kulkien Niemen talon puoleista rantaa. Ylhäällä vasemmalla kädellä
näkyivätkin hämärään aamuun Niemen talon ikkunoiden valot. Joenmutkan
vastakkaisella puolella kohosivat Virmapyhän tummat, paljaat, punagraniittiset
kalliot aina korkealle vanhojen mäntyjen peittämälle laelleen.
Kallion huipulla lienee aikoinaan ollut
uhripaikka. Toisaalta Virmapyhä lienee ollut myös jokilaakson asutuksen eteläinen
raja, ja siten myös vartiopaikka. Keski-ajan karttoihin ei ole merkitty taloja
Virmapyhältä Päijänteelle. Sinänsä tämä on erikoista, koska – kuten nykyisin
nähdään – maaperä olisi antanut hyvät mahdollisuudet viljelylle myös tällä
jokivarren jaksolla.
Niemen talon jälkeen alkoi
etuvasemmalla häämöttää Karhalan päärakennuksen puinen torni. Talo vaikutti maalaistaloksi
aika hienolta, ihan kartanon päärakennukselta. Jos talojen pinta-alaa mitataan
hehtaareina, isoja taloja Niemi ja Karhala olivatkin. Jämsäläiseen tapaan
talojen hehtaarit koostuivat lähinnä metsäpinta-alasta. Niiden peltoalaa ei voi
kuitenkaan verrata etelän kartanoihin.
Ennen Karhalaa latu ohitti pienen
lahdelman, jonka pohjukassa sijaitsi aikanaan mahtava Oikarin eli Kaipolan ratsutila.
Sekä Karhalan että Niemen talot oli siitä aikanaan erotettu. Oikarin talo
siirtyi sittemmin Kaipolan talon nimisenä jokisuuhun Päijänteen rannalle.
Kaipolan talosta saivat 1950-luvun alussa tilan maille rakennetut Kaipolan
tehtaat nimensä. Edelleen tehtaat ovat Jämsän taloudellisen toimeliaisuuden
kulmakivi.
Karhalan talon kohdalle saavuttaessa
oikealla näkyivät jo Vinnin entisen sotilasvirkatalon punaiset rakennukset.
Talo oli matkatoverini Jukan sukulaisten omistuksessa.
Hiihtäessämme hämärää jokea rannan lähellä
näkyi mustia paljaita kohtia jäässä, mistä lumi oli sulanut. Niistä oli varoitettu.
Olivatko ne kohtia, missä joen lähteet tai virtapaikat pitivät jään heikkona? Jukka
kertoi, että joku hänen sukulaisensa oli pudonnut heikkoon kohtaan jäissä ja ehkä
hukkunut – en muista enää aivan varmasti. Hämärässä aamussa tuon seikan ajatteleminen
sai hiihtomatkan kouluun tuntumaan epämiellyttävän vaaralliselta. Miltähän
tuntuisi äkkiä upota salakavalaan avantoon tai heikkoihin jäihin?
Vinnin jälkeen alkoivat Jämsän keskustan
valot valaista jokimaisemaa. Oikealle jäivät Jämsän kansanopiston
päärakennuksen ikkunarivistöt. Rakennus ja sen lähistöllä sijaitseva museokylä
tuntuivat kotoiselta. Olihan äitimme tullut Jämsään kansanopiston käsityön
opettajaksi. Jämsänniemeltä museoon siirretyssä
päärakennuksessa oli taas isoisämme asunut sisaruksineen 1880-luvulla.
Vihdoin nousimme Hiidenmäen ohi ja
saavuimme Jämsän yhteiskoulun vanhan päärakennuksen, Tattikoulun Lukkoilan
puoleiselle sivustalle. Jätimme sukset koulun seinustalle ja kiiruhdimme
pikimmiten oppitunneille yhteiskoulun uuteen koulurakennukseen. Päivä kului
koulutyössä hiihtohousuissa ja monot jaloissa. Koulun jälkeen, iltapäivän jo hämärtyessä,
hiihtoreitti vei takaisin joen yli kotia kohden.
Hiihtomatka kansakouluun oli ollut päivittäistä
harjoittelua ja oli luonut hyvän pohjan liikunnalliselle kestävyydelle ja
hiihtotekniikalle.
Eräs kevättalven päivä on jäänyt siitä
ajasta erityisesti mieleen.
Ikimuistoinen päivä sijoittuu noin
1950-luvun puoliväliin, jolloin olin kansakoulussa kolmannella tai neljännellä
luokalla. Silloin oli hyvin aurinkoinen kevättalven päivä, ehkäpä maaliskuun
loppupuolella. Aurinkoisesta säästä huolimatta sää oli kylmä ja ankara. Sitä
leimasi erittäin voimakas tuuli, joka puhalsi pohjoisesta, Jämsänkosken
tehtailta pitkin jokilaaksoa.
Vastatuuleen oli melkein mahdotonta
hiihtää. Niinpä isäni oli tilannut aamuksi pirssin, eli kuten nykyisin
sanottaisiin taksin, koska tuolloin ei vielä ollut säännöllistä Kaipolan
tehtaille menevää linja-autoliikennettä. Niinpä minunkin lyhyet sukseni
mahdutettiin pirssiautokyytiin.
Menomatka koululle ei ollut
kuitenkaan päivän kohokohta. Koulun jälkeen lähdimme Salovuoren Jukan ja sepän
Teuvon kanssa suksilla kotia kohti. Muistikuvat eivät enää kerro, miten tulimme
Jokivarren koululta yli Saikkosen risteyksen ja Palmrothin sekä Lehtisen talojen
ohitse Kaipolan tielle. Hiihdimmekö vai kannoimmeko suksia?
Viiskulmasta alkanut Kaipolantie
vietti Metsätalon kohdalta loivasti etelään, kotia kohti. Nousimme suksille ja
annoimme mennä keskellä tietä. Teitä ei silloin hiekoitettu ja autoliikennettä
oli vähän. Hiekattomuus oli tärkeää senkin vuoksi, että Seppolaan ajettiin myös
hevosten vetämillä reillä. Omat muistikuvat matkoista tähtitaivaan alla kirkkoreellä
joulukirkkoon ovat vieläkin kirkkaat.
Kun olimme nousseet Metsätalon
kohdalla suksille, emme tarvinneet enää sauvojen apua. Voimakas tuuli tarttui
anorakkiin, ja hieman käsiä levittäen vauhti kiihtyi melkein
hallitsemattomaksi. Samaa vauhtia nousimme Saaren talon mäelle ja ohi suuren
navettarakennuksen. Silloin ei ollut vielä Hiidenmäen siltaa eikä nykyistä
Saaren talon kohdalla olevaa ysitien maantieleikkausta.
Vauhti kiihtyi jälleen taloryhmän
jälkeen ja latu vei seppä-Vertin talon ohitse, Salovuoren punaiselle vajalle ja
siitä suoraan Viialan talon mäelle kohoavalle rinteelle. Tämän viimeisen mäen
nousussa oli käytettävä sauvoja, koska tuulen voima ei ihan riittänyt tuomaan
pientäkään koululaista kotopihaan saakka.
Jotain Jämsänkosken asiaa etsiessä eksyin tälle sivustollesi. Tuli kirjoituksesta mieleen omat koulumatka tuolta 50-luvulta. Silloin tosiaan hiihdettiin talvella koulumatkat. Hiihtokunto oli silloin kova ja muistelen, että 50-luvulla pääsin Jämsänkosken yhteiskoulun joukkueeseen hiihtämään Jämsän yhteiskoulua vastaan.
VastaaPoista